Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-01, 19:30
  #1
Medlem
Lyyn-Xs avatar
Idag:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22361790.ab

Citat:
En man i 50-årsåldern har dött efter att han fick en vägg rakt över sig på en arbetsplats i Stockholm.
Mannen skadades allvarligt och hans liv gick inte att rädda.
– Han ska ha fått en typ av väggelement över sig på en byggarbetsplats där han jobbade, säger Albin Näverberg, presstalesman på Stockholmspolisen.
Flera jobbarkompisar blev vittnen till händelsen och kommer nu höras av polisen. Det var vid 11-tiden polisen larmades till platsen och händelsen utreds nu som en arbetsplatsolycka.

Igår:
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle22356183.ab

Citat:
. En man omkom sedan han fallit från en hög höjd på en byggarbetsplats i stadsdelen Klockaretorpet i Norrköping, uppger en poliskälla för TT.
– Sjukhuset har bekräftat att han är avliden, säger källan.
Polisen har upprättat en anmälan om misstänkt arbetsmiljöbrott, vilket är rutin när någon skadas eller omkommer på en arbetsplats.
Enligt Norrköpings Tidningar på nätet föll mannen, som var i 50-årsåldern, från nio meters höjd.


Någon som sitter inne på mer information om hur olyckorna gått till och vilken sorts företag som utsätter sina arbetare/kollegor för såna risker? Det är väldigt tragiskt att man ska behöva dö för jobbet och lämna väldigt många personer i djupa psykiska-katastrofer


Vila i frid!
Citera
2016-03-01, 19:43
  #2
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyyn-X
Det är väldigt tragiskt att man ska behöva dö för jobbet och lämna väldigt många personer i djupa psykiska-katastrofer


Vila i frid!

Eftersom allt detta ovan (dödsfall på arbetstid) bara drabbar män, dessutom antagligen enbart vita män (ondskan själv), så ses inte detta som något samhällsproblem i Sverige tyvärr.

Men jag håller med dig, det är djupt tragiskt.
Citera
2016-03-01, 19:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Eftersom allt detta ovan (dödsfall på arbetstid) bara drabbar män, dessutom antagligen enbart vita män (ondskan själv), så ses inte detta som något samhällsproblem i Sverige tyvärr.

Men jag håller med dig, det är djupt tragiskt.
Oj, bara män säger du? Det låter intressant. Och ganska märkligt och osannolikt, om jag får säga det själv.

Var kommer den här informationen ifrån? Läser mer än gärna den rapporten.
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2016-03-01 kl. 19:52.
Citera
2016-03-01, 20:28
  #4
Medlem
Lyyn-Xs avatar
Det börjar sippra fram lite info ang. olyckan i Norrköping..

http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/...om4040854.aspx


3e allvarliga olyckan på 3.5 månader är ju förjävla bedrövligt!!! Undrar under vilka förhållanden de arbetar?

Jag menar, igår skedde en dödsolycka med arbetarnas kollega/vän och idag fortsätter arbetet som om ingenting har hänt...

Bör inte företaget verkligen dra i handbromsen och rannsaka sig själv, stoppa bygget och låta arbetarna få krishjälp?
Citera
2016-03-01, 20:41
  #5
Medlem
Har haft endel att göra med ED bygg på mitt gamla jobb. Fruktansvärt jobbiga att arbeta med. Bara en massa gnäll och de gjorde aldrig något fel enligt dem själva
Citera
2016-03-01, 20:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyyn-X
Det börjar sippra fram lite info ang. olyckan i Norrköping..

http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/...om4040854.aspx


3e allvarliga olyckan på 3.5 månader är ju förjävla bedrövligt!!! Undrar under vilka förhållanden de arbetar?

Jag menar, igår skedde en dödsolycka med arbetarnas kollega/vän och idag fortsätter arbetet som om ingenting har hänt...

Bör inte företaget verkligen dra i handbromsen och rannsaka sig själv, stoppa bygget och låta arbetarna få krishjälp?

Ur artikeln "....Då var det en praktikant som arbetade vid en kapmaskin som blev allvarligt skadad, då underkäken klövs."

Låter riktigt vidrigt
Citera
2016-03-01, 22:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Oj, bara män säger du? Det låter intressant. Och ganska märkligt och osannolikt, om jag får säga det själv.

Var kommer den här informationen ifrån? Läser mer än gärna den rapporten.

Det är ju självklart att det är betydligt fler män som dör i arbetsplatsolyckor?

http://www.arbetarskydd.se/nyheter/o...cle3409144.ece
Citera
2016-03-01, 23:43
  #8
Avstängd
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyfresh
Har haft endel att göra med ED bygg på mitt gamla jobb. Fruktansvärt jobbiga att arbeta med. Bara en massa gnäll och de gjorde aldrig något fel enligt dem själva

ED?
Citera
2016-03-01, 23:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnteSwe
Det är ju självklart att det är betydligt fler män som dör i arbetsplatsolyckor?

http://www.arbetarskydd.se/nyheter/o...cle3409144.ece
Jag tror nog att användaren klarar att slingra sig själv..? Men det där var inte vad jag efterfrågade.

Givetvis så var mitt inlägg menat att poängtera att användaren ljög (överdrev till absurdum) när han påstod att bara män dör i arbetsrelaterade olyckor. Rätt ska vara rätt.

Självfallet är det rimligt att fler män dör i arbetsplatsolyckor. Vi dör ju för fan i fler olyckor överallt. Vore konstigt om arbetsplatser vore en magisk skyddssfär. Skriventen påstod att bara män dör i arbetsolyckor, vilket är ett sinnessjukt påstående att komma med om man inte har belägg. Går emot allt sunt förnuft. Jag är enligt mig själv ganska vetenskapligt lagd, så jag stör mig rejält på när folk slänger ur sig medvetna lögner. Överdriva kan man ju dessutom göra utan att ljuga.
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2016-03-01 kl. 23:52.
Citera
2016-03-02, 00:41
  #10
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Diskussioner om arbetsplatsolyckor och deras könsfördelning är intressanta, men hör inte hemma i den här tråden, som fokuserar på de två olyckorna.

Vill ni diskutera arbetsplatsolyckor och arbetsskydd så går det bra att starta en tråd i exempelvis "Arbetsliv och arbetsmarknad" eller använda en befintlig tråd om sådan finns.

/Moderator
Citera
2016-03-02, 11:40
  #11
Medlem
Stormakts avatar
Inget mer bruk i dessa boys balja. Förjävligt att sånt här ska kunna få inträffa. Stackars familjer
Citera
2016-03-02, 14:21
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
ED?
ED är företaget i Norrköping, som alltså har haft tre olyckor på 3,5 månad.


Dagen efter dödsfallet var de alltså igång som vanligt på samma plats och byggde. Hur stängs det inte ner?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback