Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-01, 01:43
  #13
Medlem
Mellyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolinona12
Hej! Jag är nybliven 2 barnsmamma och håller på att komma i form efter senaste graviditeten (5mån). Jag började redan i dec med att lägga om kosten och börja träna mjukt. Nu känner jag att kroppen kan mer. Jag har motivation och jag försöker träna 5 dagar i veckan. Problemet är energin. Hur mycket jag än vill så orkar jag inte så mycket. Det känns som att kroppen tröttar ut sig från början och jag får mjölksyra direkt, vilket gör att det känns som att jag bara gör halva jobbet.

Vad kan jag göra? Jag äter redan koffeintabletter så att jag kan hålla mig pigg tills jag stupar vid 22. Jag skulle vilja ha nåt som ger en push vid träning och uthållighet.

Jag tränar hemma, får till ca 1-1,5 timme om dagen mellan vila och Fåret Shaun. Men har ingen ork
Många mammor får problem med Sköldkörteln efter en födsel, vilket skapar både oerhörd trötthet, koncentrationsproblem o i långa längden torr hy, torrt hår och viknedgång eller viktuppgång, även problem med hjärtrytmen. Känner du dig utmattad trots sömn (även om du förstås har barn som förlorar man ju mkt energi och mindre tid att sova) men känner du att "något" är "fel" så gå till vårdcentralen och be om blodprov. Min syster med samma symtom fick Hypoteros efter hon födde sin son. Hon äter nu Levaxin, (sköldkörtelhormon) då ämnesomsättningen är på kronisk låg nivå, vilket resulterar i kronisk låg energinivå och trötthet. Så även jag- har inga barn, men många kvinnor får detta.

Det kan ju också vara naturligt att du är trött nu efter en födsel och att du har småbarn, inte får mycket egentid eller sömn. 1 timme 1.5 timme är inte för lite tid du tränar, du kanske behöver med återhämtning nu pga graviditeten. Muskler och kondition kanske behövs byggas upp igen, försök gå lite längre rundor med ditt barn i barnvagnen och varva det mellan högre tempo gång mellan varven. Du kan också sätta små vikter på anklar och handleder för extra träning (ser ut som små påsar generellt) Det är naturligt att du inte har ork eller energi nu när du har ett litet barn och gått igenom en graviditet som ofta spänner på kroppen och är ansträngande i sig självt.
__________________
Senast redigerad av Mellyz 2016-03-01 kl. 01:49.
Citera
2016-03-01, 08:09
  #14
Medlem
Lolinona12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellyz
Många mammor får problem med Sköldkörteln efter en födsel, vilket skapar både oerhörd trötthet, koncentrationsproblem o i långa längden torr hy, torrt hår och viknedgång eller viktuppgång, även problem med hjärtrytmen. Känner du dig utmattad trots sömn (även om du förstås har barn som förlorar man ju mkt energi och mindre tid att sova) men känner du att "något" är "fel" så gå till vårdcentralen och be om blodprov. Min syster med samma symtom fick Hypoteros efter hon födde sin son. Hon äter nu Levaxin, (sköldkörtelhormon) då ämnesomsättningen är på kronisk låg nivå, vilket resulterar i kronisk låg energinivå och trötthet. Så även jag- har inga barn, men många kvinnor får detta.

Det kan ju också vara naturligt att du är trött nu efter en födsel och att du har småbarn, inte får mycket egentid eller sömn. 1 timme 1.5 timme är inte för lite tid du tränar, du kanske behöver med återhämtning nu pga graviditeten. Muskler och kondition kanske behövs byggas upp igen, försök gå lite längre rundor med ditt barn i barnvagnen och varva det mellan högre tempo gång mellan varven. Du kan också sätta små vikter på anklar och handleder för extra träning (ser ut som små påsar generellt) Det är naturligt att du inte har ork eller energi nu när du har ett litet barn och gått igenom en graviditet som ofta spänner på kroppen och är ansträngande i sig självt.

Jag har Hypoteros, men behöver bara Levaxin under graviditeterna. Men det kan ju ha ändrats! Mitt hår + hud är torrt som fnöske trots bra mat, bra fetter och tillskott. Där sa du nåt! Ska ringa vc för ett test.
Citera
2016-03-01, 08:11
  #15
Medlem
Lolinona12s avatar
Det är inte lönt att prova någon mildare pwo? Eller är det bortkastade pengar när man inte tränar på gym?
Citera
2016-03-01, 11:51
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lolinona12
Det är inte lönt att prova någon mildare pwo? Eller är det bortkastade pengar när man inte tränar på gym?
Bortkastat.

Koffein ger en kick och ökad prestation. Men det förutsätter att man inte redan är stressad. Samma med skumma PWO preparat.
__________________
Senast redigerad av yegori 2016-03-01 kl. 12:36.
Citera
2016-03-01, 14:49
  #17
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolinona12
Försöker äta mindre kolhydrater och mer protein. Försöker hitta en balans, jag hade noll ork när jag körde low carb. Äter godare på lördagar och har lördagen som total vilodag.

Jag själv kan ta kaffe på morgonen och sen äter jag ingenting fören långt senare typ 16 tiden.
skulle man börja dagen med frukost skulle man förstöra allting och man skulle bli helt svag efter några timmar och behöva lunch.
Sånt där fungerar väldigt olika för alla, vissa är ju riktigt monster och vaknar på morgonen och menar på att de måste ha mat de första som händer när de vaknar.
En myt som vandrat länge utan att någon ifrågasatte om frukost är viktigaste målet på dagen, de är de inte.
Citera
2016-03-24, 20:11
  #18
Medlem
Lolinona12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellyz
Många mammor får problem med Sköldkörteln efter en födsel, vilket skapar både oerhörd trötthet, koncentrationsproblem o i långa längden torr hy, torrt hår och viknedgång eller viktuppgång, även problem med hjärtrytmen. Känner du dig utmattad trots sömn (även om du förstås har barn som förlorar man ju mkt energi och mindre tid att sova) men känner du att "något" är "fel" så gå till vårdcentralen och be om blodprov. Min syster med samma symtom fick Hypoteros efter hon födde sin son. Hon äter nu Levaxin, (sköldkörtelhormon) då ämnesomsättningen är på kronisk låg nivå, vilket resulterar i kronisk låg energinivå och trötthet. Så även jag- har inga barn, men många kvinnor får detta. .

Du hade rätt Började med levaxin i tisdags, mår dock 1000 gånger sämre nu än utan levaxin med det går över. Kände inte detta de 2 andra gångerna jag började med levaxin för då var jag i början av gravditeterna och led redan av extremt illamående och allmän sjukdomskänsla. Bara att härda ut . Tack för påminnelsen!
Citera
2016-03-24, 23:33
  #19
Medlem
Jag tycker du ska testa att köra mer kolhydrater och mindre protein. Du kommer ha mer energi och orka vardagen vilket borde vara prioriteringen som småbarnsmamma. Livsmedelsverket rekommenderar att 10-20% av kalorierna ska komma från protein vilket blir i runda slängar 50-100g per dag om du försöker gå ner i vikt. Testa dig fram och se vad som fungerar för dig.
Citera
2016-03-24, 23:53
  #20
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolinona12
Jag har Hypoteros, men behöver bara Levaxin under graviditeterna. Men det kan ju ha ändrats! Mitt hår + hud är torrt som fnöske trots bra mat, bra fetter och tillskott. Där sa du nåt! Ska ringa vc för ett test.

När fick du hypo? Kom det från ingenstans, eller va det i sammanband med långvarig stress? Kanske dålig kost? Vad exakt äter du idag? Har du problem med magen?
Citera
2017-02-09, 21:43
  #21
Medlem
Kolla in http://cellenergi.nu/
Citera
2017-02-10, 09:31
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kide0003
Kolla in http://cellenergi.nu/

Sämsta skiten jag läst. Du är förresten anmäld.
Citera
2024-03-23, 20:49
  #23
Medlem
zombie-nations avatar
Jag lånar tråden för att TS har hypotyreos som jag har.

Jag fick diagnos CFS när jag var 28, men avdiagnostiserades när det blev mer stringens i vad som var CFS/ME. Jag blev istället diagnostiserad med Sjögrens och SLE, vilken särskilt den första kommer med kronisk svår trötthet. Jag vande mig dock vid denna trötthet. SSRI fick mig att även glömma bort den. Sedan fick jag hypotyreos. Efter två år på Levaxin då jag var normalpigg blev jag trött igen. Efter det lyckades jag ändå få en slags uthållighet, som att jag kunde gå vart som helst. Innan Levaxin gick inte det.

När jag var i sena 40 fick jag osteoporos, tappade en tand, förstod ingenting, kände mig rätt OK. Men efter en stor ansträngning plus inläggning för magsår, sa kroppen nej. Vad jag inte förstått då var att ännu mer svaghet i skelettet uppkommit. Tillsammans med magsårsmedicin frodades frakturerna i ryggen som blev värre och värre, och när en läkare nästan tvingade mig att ta kortikosteroid så rasade ryggen värre. Och hade nu tre väldigt skadade kotor. Detta gav först stelhet, sedan extrem värk. Till sist fick jag diagnos. Nu äter jag medicin mot benskörhet och magsåret är läkt och jag vägrar underhållsbehandling mot det för det gör benskörheten värre.

Men man kan säga att jag är bra nu. Det som är problemet är den tröttheten från förr. Plus den som kommer med stelhet och smärta. Musklerna arbetar jättehårt för att hålla ryggmärgen rak så att man ska bli stadig i ryggen och inte få skador, detta ger extrem trötthet, värk ger också trötthet, varför vet jag inte. Så jag är så trött att jag inte funkar.

Har en kompis som behöver komma i form. Hon har sin smärtproblematik med, hon har en annan sorts skada i ryggen.

Hon har mediciner som fungerar hyfsat och jag ska tåla att göra saker nu när de tror att benen blivit starkare. Så jag tänker så här, om man ger sig ut i skogen och går. Blir man till sist pigg? Jag har fått det som förslag när jag var i aktiv sjukdom, då hade det inte varit bra, jag visste heller inte då att minsta fall hade kunnat slå sönder mina ben. Om man lyckas strunta i trötthet och smärta, kan hon och jag lägga in 1-2 timmar i skogen om dagen med upptrappning? Kommer vi bli jättepigga och hoppa fram som harar? Eller är det kört när kroppen gråter för varje liten grej man gör? Jag är bra på att stänga av vissa saker från kroppen men detta sista har inte gått att stänga av för jag har stängt av den tidigare tröttheten som fortfarande finns kvar. Så nu ligger tröttheten på ytan. Så fort jag gör minsta lilla blir jag galet trött. Inte sömnig utan som att kroppen vill sätta sig och inte resa sig.

Ingen av oss har adekvat smärtlindring.

Är det någon som kommit över kronisk trötthet genom att slåss mot den? Då menar jag inte mild trötthet, utan kraftig. Som varat i flera år.
Citera
2024-03-23, 22:07
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag lånar tråden för att TS har hypotyreos som jag har.

Jag fick diagnos CFS när jag var 28, men avdiagnostiserades när det blev mer stringens i vad som var CFS/ME. Jag blev istället diagnostiserad med Sjögrens och SLE, vilken särskilt den första kommer med kronisk svår trötthet. Jag vande mig dock vid denna trötthet. SSRI fick mig att även glömma bort den. Sedan fick jag hypotyreos. Efter två år på Levaxin då jag var normalpigg blev jag trött igen. Efter det lyckades jag ändå få en slags uthållighet, som att jag kunde gå vart som helst. Innan Levaxin gick inte det.

När jag var i sena 40 fick jag osteoporos, tappade en tand, förstod ingenting, kände mig rätt OK. Men efter en stor ansträngning plus inläggning för magsår, sa kroppen nej. Vad jag inte förstått då var att ännu mer svaghet i skelettet uppkommit. Tillsammans med magsårsmedicin frodades frakturerna i ryggen som blev värre och värre, och när en läkare nästan tvingade mig att ta kortikosteroid så rasade ryggen värre. Och hade nu tre väldigt skadade kotor. Detta gav först stelhet, sedan extrem värk. Till sist fick jag diagnos. Nu äter jag medicin mot benskörhet och magsåret är läkt och jag vägrar underhållsbehandling mot det för det gör benskörheten värre.

Men man kan säga att jag är bra nu. Det som är problemet är den tröttheten från förr. Plus den som kommer med stelhet och smärta. Musklerna arbetar jättehårt för att hålla ryggmärgen rak så att man ska bli stadig i ryggen och inte få skador, detta ger extrem trötthet, värk ger också trötthet, varför vet jag inte. Så jag är så trött att jag inte funkar.

Har en kompis som behöver komma i form. Hon har sin smärtproblematik med, hon har en annan sorts skada i ryggen.

Hon har mediciner som fungerar hyfsat och jag ska tåla att göra saker nu när de tror att benen blivit starkare. Så jag tänker så här, om man ger sig ut i skogen och går. Blir man till sist pigg? Jag har fått det som förslag när jag var i aktiv sjukdom, då hade det inte varit bra, jag visste heller inte då att minsta fall hade kunnat slå sönder mina ben. Om man lyckas strunta i trötthet och smärta, kan hon och jag lägga in 1-2 timmar i skogen om dagen med upptrappning? Kommer vi bli jättepigga och hoppa fram som harar? Eller är det kört när kroppen gråter för varje liten grej man gör? Jag är bra på att stänga av vissa saker från kroppen men detta sista har inte gått att stänga av för jag har stängt av den tidigare tröttheten som fortfarande finns kvar. Så nu ligger tröttheten på ytan. Så fort jag gör minsta lilla blir jag galet trött. Inte sömnig utan som att kroppen vill sätta sig och inte resa sig.

Ingen av oss har adekvat smärtlindring.

Är det någon som kommit över kronisk trötthet genom att slåss mot den? Då menar jag inte mild trötthet, utan kraftig. Som varat i flera år.
I regel kan ork tränas upp såvida man inte har någon allvarlig sjukdom som omöjliggör träning/motion.


Men jag tror absolut att du kan träna upp din ork, du måste bara ha tålamod.
Kontinuitet är det som är absolut viktigast, börja försiktigt och öka långsamt.
Vidare om du vill ha extra träning för höfter, core, rygg mm följ inte någon stig utan gå rakt ut i terrängen.

Även om man inte är sjuk så är det många som upplever obehag och rent av panikkänslor när de går från att vara väldigt inaktiva till att börja aktivera sig fysiskt.
Därav börja försiktigt och stegra långsamt, kroppen anpassar sig och obehaget försvinner successivt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback