Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-29, 18:12
  #1
Medlem
Här är själva utgångspunkten:
http://nyheteridag.se/styrelseledamo...som-namndeman/

“Vi står sida vid sida för att välkomna alla våra medmänniskor som söker skydd, frihet, trygghet i vårt vackra Sverige”, skriver Rague Ali Youssouf i samband med en bild på sig själv och statsminister Stefan Löfven från integrationsjippot “Sverige Tillsammans”.
Knappt fyra månader senare försvarar han Islamiska Statens flagga i samband men en artikel om dödshot: “Be till Allah eller dö”.
– Det är en flagga som jag skulle kunna gå runt med på stan, säger han till Gefle Dagblad
.

Sveriges statsminister, Stefan Löfven, samt den nationella samordnaren mot politisk extremism, Mona Sahlin, samt ytterligare S-höjdare umgås alltså med en person som tveklöst håller Islamiska Staten nära hjärtat. Detta framgår av rapportering i bland annat Gefle Dagblad.

Bildmaterial:
https://minfil.org/i3N9lfb0b6/Lofven_iskille.jpg
https://minfil.org/j6N0l3b3bf/Lofven_iskille2.jpg
https://minfil.org/k1N6lbb2b2/Mona_iskille.jpg
https://minfil.org/l9Nal8bfbd/Kalle_iskille.jpg

Löfven har poserat vid åtminstone två olika tillfällen med denna person, som i övrigt tycks ha god tillgång till S-höjdare.
S frekventeras alltså av extremister.

Hur kommer det sig att svensk media överhuvudtaget inte reagerar på saken?
Jag kan till viss del förstå att man inte vill skriva av Nyheter Idag, men man kan väl för fan samla bilder och information på egen hand?
Jag kan inte för mitt liv se hur andra toppolitiker skulle kunna posera gång efter gång med politiska extremister utan rapportering. Så varför kan sossarna det?

Jag vill nog mena att svensk media gullar med S och med IS.
Citera
2016-02-29, 18:16
  #2
Medlem
Öhm, han försvarar inte Daesh? Raka motsatsen i så fall. Han säger att flaggan inte tillhör Daesh.
Citera
2016-02-29, 18:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Öhm, han försvarar inte Daesh? Raka motsatsen i så fall. Han säger att flaggan inte tillhör Daesh.
Gefle Dagblad skickade bilderna och Rague Ali Youssoufs uttalanden till Uppsala Universitets professor i islamisk teologi och filosofi, Mohammad Fazlhashemi. I ett mejl reagerar han starkt.
Ingen människa oavsett om denne är muslim eller icke-muslim och tar avstånd från terrorsektens barbari skulle vilja förknippas med denna flagga eller för den delen gå runt i stan med den. Att bära en flagga som förknippas med en specifik terrorsekt betyder att man ställer sig bakom dess illdåd, skriver han.

http://www.gd.se/gastrikland/gavle/h...r-denna-flagga
Citera
2016-02-29, 18:25
  #4
Avstängd
Jag blir inte förvånad, alls.
Personen det handlar om är en religiös extremist som är aktiv inom den extrema moskén i Gävle. Han är alltså någon typ av "muslim-alibi" för Socialdemokraterna, som inte har förstånd att skilja på sekulära eller åtminstone inte bokstavstrogna religiösa och direkta extremister.
Detsamma gäller givetvis MP, där han är aktiv och där politisk extremism ses som meriterande om det ger fler röster.

Det är tveklöst så att vi har en statsminister som glatt poserar med vår tids värsta terrorsekts svenska element.
Citera
2016-02-29, 18:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melonpartiet
Gefle Dagblad skickade bilderna och Rague Ali Youssoufs uttalanden till Uppsala Universitets professor i islamisk teologi och filosofi, Mohammad Fazlhashemi. I ett mejl reagerar han starkt.
Ingen människa oavsett om denne är muslim eller icke-muslim och tar avstånd från terrorsektens barbari skulle vilja förknippas med denna flagga eller för den delen gå runt i stan med den. Att bära en flagga som förknippas med en specifik terrorsekt betyder att man ställer sig bakom dess illdåd, skriver han.

http://www.gd.se/gastrikland/gavle/h...r-denna-flagga
Det förändrar inte min poäng. Professorns subjektiva åsikter om vad som är lämpligt eller ej förvandlar inte killens påstående om att flaggan inte tillhör Daesh.

Det här förändrar däremot min poäng:
Citat:
– Den har funnits jättelänge, långt innan de här terrororganisationerna skapats, säger Rague Ali Youssouf.
Hans påstående stämmer inte. På samma sätt försvarade den terroriståtalade tidigare Gävlebon de IS-symboler han hade i sin lägenhet. Han hävdade att flaggan är gammal och inte har med terroristorganisationen Islamiska Staten att göra. Men Säpos förhörsledare bemötte då påståendet.
– Flaggan med profeten Mohammeds sigill och den skriften som är på arabiska ovanför, den sammansättningen började användas av Islamiska Staten i Irak 2007.

Gefle Dagblad har pratat med flera experter som alla ger samma bild. Terroristorganisationens flagga har inte funnits tidigare. Professorn i islamisk teologi Mohammad Fazlhashemi skriver:
– Islams färg är grön. Under vissa historiska perioder har dock svart färg använts av vissa dynastier. Påståendet att det här skulle vara islams flagga får stå för den här talespersonen, skriver han.


På IS-flaggan står den muslimska trosbekännelsen. Den lyder "Det finns ingen gud utom Guden. Muhammed är Guds (Allahs) sändebud”. Dock finns en avgörande skillnad på IS-flaggan eftersom de har kastat om sista meningen. Istället för som i originalet "Muhammed är Guds sändebud", har terrororganisationen skrivit "Gud sändebud Muhammed".
– Det är deras påhitt, skriver Mohammad Fazlhashemi.


Under trosbekännelsen på IS-flaggan finns profeten Mohammeds sigill. Både trosbekännelsen och sigillet är mycket gamla. Men kompositionen, färgerna och omformuleringen gör det tydligt att samma flagga tidigare inte använts.
Men Gävle moskés kontaktperson Rague Ali Youssouf anser att det är ett missförstånd.


[...och mer ur artikeln...]

Så ja, jag hade nog fel i mitt första inlägg. Är inte jätteinsatt i ämnet själv.
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2016-02-29 kl. 18:37.
Citera
2016-02-29, 18:37
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Det förändrar inte min poäng. Professorns subjektiva åsikter om vad som är lämpligt eller ej förvandlar inte killens påstående om att flaggan inte tillhör Daesh.

Det här förändrar däremot min poäng:


Så ja, jag hade fel i mitt första inlägg.

Poängen är ju att jag (eller du eller någon annan) kan ju knappast posta hakkors och komma med krystade förklaringar om att det inte är en nazisymbol.
Eller, ja - det kan man ju göra, men det är inte speciellt trovärdigt.
Speciellt inte om man samtidigt är aktiv i någon typ av vit makt-rörelse.

Det här är ju en kille som är aktiv i en extremistisk moské och som delar en extremistflagga och bortförklarar det med en långsökt förklaring som experter i ämnet inte delar.
Det är alltså en dålig konstruktion för att han inte öppet vill stå för att han är IS-rekryterare.
Citera
2016-02-29, 18:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Poängen är ju att jag (eller du eller någon annan) kan ju knappast posta hakkors och komma med krystade förklaringar om att det inte är en nazisymbol.
Eller, ja - det kan man ju göra, men det är inte speciellt trovärdigt.
Speciellt inte om man samtidigt är aktiv i någon typ av vit makt-rörelse.

Det här är ju en kille som är aktiv i en extremistisk moské och som delar en extremistflagga och bortförklarar det med en långsökt förklaring som experter i ämnet inte delar.
Det är alltså en dålig konstruktion för att han inte öppet vill stå för att han är IS-rekryterare.
Jag håller med dig. Men jag diskuterade inte lämpligheten. Jag ifrågasatte påståendet om att han skulle försvarat Daesh. Två separata saker.
Citera
2016-02-29, 18:44
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Jag håller med dig. Men jag diskuterade inte lämpligheten. Jag ifrågasatte påståendet om att han skulle försvarat Daesh. Två separata saker.

Det ordet får Nyheter Idag stå för.
Jag personligen skulle nog snarare säga att han gjort propaganda för Islamiska Staten. Om det sen är detsamma som att "försvara" är en annan femma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback