Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-29, 16:06
  #1
Medlem
Marre1976s avatar
Polisen jagar nu en misstänkt gärningsman för knivattack i centrala Gävle.

Gärningsmannen jagas just nu.
Händelsen inträffade utomhus mellan Heartbreak och Berggrenska gården i Gävle.
– Vi har kunnat höra den skadade mannen litegrann och han har uppgett att han vet vem det är som skurit honom, säger Mikael Hedström, presstalesman på Gävlepolisen.



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22355227.ab

Kan det vara somalier eller liknande?
Nån som sett ngt??
Citera
2016-02-29, 16:14
  #2
Medlem
emaptis avatar
På bilden i arbetarbladet, http://www.arbetarbladet.se/gastrikl...garningsmannen så ser den högra ut att ha bruna byxor, vilka andra än tiggare går i såna? Tiggare vill ju se så sunkiga och skitiga ut som möjligt.

Och varför är båda blurrade? Den hägra ser ut att bli muddrad, men varför är då den andre blurrad?
Citera
2016-02-29, 16:16
  #3
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Polisen jagar nu en misstänkt gärningsman för knivattack i centrala Gävle.

Gärningsmannen jagas just nu.
Händelsen inträffade utomhus mellan Heartbreak och Berggrenska gården i Gävle.
– Vi har kunnat höra den skadade mannen litegrann och han har uppgett att han vet vem det är som skurit honom, säger Mikael Hedström, presstalesman på Gävlepolisen.



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22355227.ab

Kan det vara somalier eller liknande?
Nån som sett ngt??

Utifrån artikeln ser jag ingen anledning till att det inte skulle kunna vara en "somalier eller liknande", men varför skulle det vara så, menar du?

Knivattack mitt på ljusan dag i tättbebyggt område och där GM är bekant för BO...känns ganska missbrukarrelaterat.
Citera
2016-02-29, 16:20
  #4
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Utifrån artikeln ser jag ingen anledning till att det inte skulle kunna vara en "somalier eller liknande", men varför skulle det vara så, menar du?

Knivattack mitt på ljusan dag i tättbebyggt område och där GM är bekant för BO...känns ganska missbrukarrelaterat.

Ja missbrukare kan det så klart vara men det finns fler somalier i dessa kvarter på dagarna än tex missbrukare. Somalier hänger runt bussarna och speciellt i detta kvarter på dagar o kvällar. De lever om o skriker till varandra som om de är ovänner.
Därför menar jag att det kan vara somalier!!
Citera
2016-02-29, 16:33
  #5
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
På bilden i arbetarbladet, http://www.arbetarbladet.se/gastrikl...garningsmannen så ser den högra ut att ha bruna byxor, vilka andra än tiggare går i såna? Tiggare vill ju se så sunkiga och skitiga ut som möjligt.

Och varför är båda blurrade? Den hägra ser ut att bli muddrad, men varför är då den andre blurrad?

Jag kopplar faktiskt ihop den där bruna byxfärgen med somaliska män i Sverige, då jag har fått intrycket att den är betydligt vanligare bland dem än män generellt (här i Stockholm, vill säga). Jag är dock inte så insatt i hur byxmodet ser ut hos manliga tiggare och gissar att det säkert går att finna andra än tiggare och somalier som har bruna byxor av det slaget. Men likväl, väldigt vanligt med bruna byxor av det slaget bland de somaliska män jag har sett.
Citera
2016-02-29, 21:11
  #6
Medlem
Sam.Boyds avatar
Aftonbladet tycks ha tagit bort bilden.

Däremot reagerar jag på att "Händelsen rubriceras som grov misshandel". Knivad borde ju vara mer än bara misshandlad.
Citera
2016-02-29, 22:09
  #7
Avstängd
Tibetanleguans avatar
En jag träffade i arbetet som bor i Gävle sa att det numera kryllar av somalier och annat pack..

Inte så svårt att gissa att det rör sig om en lätt utvecklingsstörd neger alt. en arab...
Citera
2016-02-29, 23:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tibetanleguan
En jag träffade i arbetet som bor i Gävle sa att det numera kryllar av somalier och annat pack..
Vilken dag i veckan man än passerar centrum i Gävle så är det lätt att tro att man är i Mogadishu.
__________________
Senast redigerad av eleakim 2016-02-29 kl. 23:10.
Citera
2016-03-02, 02:37
  #9
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Aftonbladet tycks ha tagit bort bilden.

Däremot reagerar jag på att "Händelsen rubriceras som grov misshandel". Knivad borde ju vara mer än bara misshandlad.

Vad skulle rubriceringen annars vara?

Han använde ett tillhygge för att skada en annan person. Skada annan person = misshandel. Använda tillhygge = grov misshandel.

Enligt artikeln så var det ingen fara för personens liv och därför kan det inte räknas som försök till dråp.

I övrigt så tror jag det var någon missbrukare, det är de som hänger där. Har aldrig sett någon somalier på det stället.
Citera
2016-03-02, 08:38
  #10
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Vad skulle rubriceringen annars vara?

Han använde ett tillhygge för att skada en annan person. Skada annan person = misshandel. Använda tillhygge = grov misshandel.

Enligt artikeln så var det ingen fara för personens liv och därför kan det inte räknas som försök till dråp.

I övrigt så tror jag det var någon missbrukare, det är de som hänger där. Har aldrig sett någon somalier på det stället.
Jag läste någon uppdaterad artikel igår, det hände tydligen i busskuren medan offret väntade på bussen, oprovocerat, ytligt bekanta genom att dom hade talat med varandra vid något tidigare tillfälle. Somalier åker mycket buss i Gävle.
Citera
2016-03-05, 03:03
  #11
Medlem
Enu en gång en somalie..
Citera
2016-03-05, 05:32
  #12
Medlem
-En missbrukande Somaliepirat..det svenskaste som finns anno 2016
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback