• 1
  • 2
2016-02-28, 18:43
Medlem
I en Intervju med David Frost 1969 så tillfrågas Olof Palme vilket hans största politiska misstag var/är. Palme svarar att det är att han trodde att man kunde ta emot folk från tredje världen och utbilda dem här och tro att det skall lösa några problem. Palme var alltså mycket skeptisk mot invandring. Mycket sevärt.

Frågan kommer efter ca 3:20 minuter: - What is your biggest misstake?

https://www.youtube.com/watch?v=yLfBDHsfMPI
Citera
2016-02-28, 18:50
Lite anmärkningsvärt kan tyckas men han utvecklar aldrig svaret tyvärr.
Citera
2016-02-28, 18:53
Medlem
Ja, på den tiden var det tillåtet att diskutera invandringen. Alla gjorde det. Jag tror att många har glömt hur debatten gick förr i tiden. Palme var restriktiv och pragmatisk med invandringen.

Sedan kom Bildt-regeringen, och pk-ismens anfader reste sig ur soffan och upphävde Luciabeslutet. Resultatet ser vi idag efter att Reinfeldt har fulländat Westerbergs arv.

Två borgerliga regeringar - det var allt som behövdes för att förstöra Sverige. Det måste vara ett slags världsrekord i politisk destruktivitet.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2016-02-28 kl. 19:04.
Citera
2016-02-28, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Lite anmärkningsvärt kan tyckas men han utvecklar aldrig svaret tyvärr.

- Han säger ju rakt ut att det inte löser några problem (i hemländerna) att ta folk till Sweden. - Det har han ju helt rätt i. Han menar att han var naiv tidigare.

Vi kan ju ta emot halva Somalias befolkning till Sverige/Europa. Det löser ju absolut ingenting i Somalia. Detta absolut självklara insåg Palme 1969.
Citera
2016-02-28, 19:24
Sen kan man dock argumentera ganska rätt att skälet till att man tar emot flyktingar är inte för att förbättra deras hemländer.
Citera
2016-02-28, 21:13
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Sen kan man dock argumentera ganska rätt att skälet till att man tar emot flyktingar är inte för att förbättra deras hemländer.
Vilket är genombota korkat. Vare sig man vill att fler människor ska resa sig ur fattigdomen eller om man bara vill att flyktingströmmen till vårt land ska upphöra så är det givetvis en miljon gånger bättre att förbättra deras hemländer än att evakuera de fattiga hit. Det är bara när dessa länder stabiliseras och förbättras som de kommer att sluta generera nya fattiga flykingar.

Hur kan hundratusentals som röstar på Miljöpartiet och Centerpartiet vara så dumma i huvudet att de inte inser denna enkelhet? Hur gamla är dessa idioter? Fem?
Citera
2016-02-29, 00:22
Medlem
- Han kanske blev skjuten för att han var emot invandringen?
Citera
2016-03-05, 04:31
Medlem
Vad pratar ni om? Oerhört långsökt att man efter denna intervju kan säga att Palme ångrade invandring. Jag tror inte ens det var invandring som han syftade på. Det här är vad Palme säger:
Citat:
[...]And I have been mistaken in my judgement on different things. I can't enumerate them right now

- Can you think of one?

-Well, my ideas on foreign aid for instance were far too easy in the beginning. I thought that to bring people to Sweden, to educate them, would be a great thing to help the poor countries. I know that was wrong. Completely other and more refined methods. You learn a lot as you... For instance.

Nu har jag inte koll på vad som försegick på den tiden, men jag tror han mer syftar på statsbidrag. Att han tog hit utländska tjänstemän, gav dem utbildning i statsvetenskap och organisation och skicka hem dem. Anledningen varför han var fel ute är för att han liksom alla sossar missuppskattar kulturens betydelse. Sverige var ett land byggt på konservativa värderingar där det lönade sig att arbeta. Då gick det bra för Sverige. När Palme försökte göra det lika lönsamt att stanna hemma som att gå till arbetet och över 100 % i skatt så gick det nedför.
Citera
2016-03-05, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Ja, på den tiden var det tillåtet att diskutera invandringen. Alla gjorde det. Jag tror att många har glömt hur debatten gick förr i tiden. Palme var restriktiv och pragmatisk med invandringen.

Sedan kom Bildt-regeringen, och pk-ismens anfader reste sig ur soffan och upphävde Luciabeslutet. Resultatet ser vi idag efter att Reinfeldt har fulländat Westerbergs arv.

Två borgerliga regeringar - det var allt som behövdes för att förstöra Sverige. Det måste vara ett slags världsrekord i politisk destruktivitet.

Du har rätt i att det var regeringen Bildt som satte igång asylinvandringen igen, men jag är osäker på om det verkligen var Bildt som var drivande och inte stollepartiet Folkpartiet.

I Aktuellt special (maj 1990) kan man se hur invandringen diskuterades då jämfört med idag. Framspolat till hela delen av invandringsdiskussionen 9:55
Citat:
15:45

- Anser du att Eva Bergqvist, och andra med samma åsikt, underblåser invandrar- och flyktingfientliga strömningar? (Lars Adaktusson)

- Inte det hon sa här, det tycker jag inte alls. Det måste vara legitimt att diskutera invandrarpolitik (Carl Bildt).

17:00

- Nej, jag uttalande mig i största allmänhet och sa att det finns problem i svensk flyktingpolitik och de måste vi försöka att åtgärda. Vad jag vänder mig emot, och vad jag tror är farligt, det är om vi försöker moralisera bort varje debatt. Om vi bara sätter stämpeln utlänningsfientlig, flyktfientlig, invandrarfientlig på varje person som kommer farande med en synpunkt. Invandrarpolitiken och flyktingpolitiken får inte bli något slags reservat från kritisk granskning.(Carl Bildt)
Citera
2016-03-05, 08:59
Medlem
Åttiotalet, som till största delen styrdes av sossarna, hade höga årliga invandringstal. Att sossarna sköte det "bra" är så långt från sanningen man kan komma. Att borgarna alltid varit lika illa eller ännu sämre förändrar inte detta faktum. Störst skuld har förstås folkpartiet som bl.a redan på 70-talet förstörde Södertälje med en mycken medveten politik.
Citera
2016-03-05, 10:16
Medlem
Han lär ha menat att det var naivt att tro att det skulle kunna räcka med att ta hit några människor från olika länder, utbilda dom och tro att problemen i 3:e världen därmed skulle vara lösta. Som sagt, han förtydligar det inte djupare.
Citera
2016-03-09, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
I en Intervju med David Frost 1969 så tillfrågas Olof Palme vilket hans största politiska misstag var/är. Palme svarar att det är att han trodde att man kunde ta emot folk från tredje världen och utbilda dem här och tro att det skall lösa några problem. Palme var alltså mycket skeptisk mot invandring. Mycket sevärt.

Frågan kommer efter ca 3:20 minuter: - What is your biggest misstake?

https://www.youtube.com/watch?v=yLfBDHsfMPI

Det Palme diskuterar är utbildning som en del av biståndsarbetet, d.v.s. att ta hit folk från tredje världen, utbilda dem och sedan skicka hem dem igen. Det har inte ett smack med flyktinginvandring att göra. Palme var en varm anhängare av att Sverige skulle ta emot flyktingar t.ex. från Chile, som man aktivt hjälpte för att komma till Sverige genom att dela ut visum och resepapper på plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in