Vad pratar ni om? Oerhört långsökt att man efter denna intervju kan säga att Palme ångrade invandring. Jag tror inte ens det var invandring som han syftade på. Det här är vad Palme säger:
Citat:
[...]And I have been mistaken in my judgement on different things. I can't enumerate them right now
- Can you think of one?
-Well, my ideas on foreign aid for instance were far too easy in the beginning. I thought that to bring people to Sweden, to educate them, would be a great thing to help the poor countries. I know that was wrong. Completely other and more refined methods. You learn a lot as you... For instance.
Nu har jag inte koll på vad som försegick på den tiden, men jag tror han mer syftar på statsbidrag. Att han tog hit utländska tjänstemän, gav dem utbildning i statsvetenskap och organisation och skicka hem dem. Anledningen varför han var fel ute är för att han liksom alla sossar missuppskattar kulturens betydelse. Sverige var ett land byggt på konservativa värderingar där det lönade sig att arbeta. Då gick det bra för Sverige. När Palme försökte göra det lika lönsamt att stanna hemma som att gå till arbetet och över 100 % i skatt så gick det nedför.