Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-28, 17:44
  #1
Medlem
tj.s avatar
SvD har i dag gjort en punktlista på åtta olika sajter som besöks av många på en daglig basis, men som, i skribentens tycke, är fula som stryk. Så här omnämns Flashback.
Citat:
Flashback – kontroversiellt med oinspirerat färgval
Olika internetforum är tacksamma att angripa ur en designsynpunkt. De är fullmatade med text och annonser och har oftast ett något oinspirerat färgval.

Men vanans makt är stark. De flesta som besöker exempelvis det kontroversiella forumet Flashback tänker troligtvis inte på hur sajten ser ut. Och besökarna kommer oavsett. Varje månad har Flashback minst 2 miljoner unika besökare, enligt 2010 års statistik.
Övriga sidor inkluderar Wikipedia, Reddit, Ebay m. fl.
Citera
2016-02-28, 17:47
  #2
Medlem
pantherTypeGs avatar
Man kan faktiskt välja eget tema på siten.
Citera
2016-02-28, 17:47
  #3
Medlem
He he ja jag tycker det finns inte ett bra färgtema att välja på, så trött på det här utseendet.
Och det är svårt att läsa.
Citera
2016-02-28, 17:48
  #4
Medlem
Maymons avatar
Haha! Den där journalisten har nog missat tema-knappen trots allt
Citera
2016-02-28, 17:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Man kan faktiskt välja eget tema på siten.

Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Haha! Den där journalisten har nog missat tema-knappen trots allt

Hjälper "Tema-knappen" då?
Det tycker inte jag.
Citera
2016-02-28, 17:51
  #6
Medlem
Zasse2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Man kan faktiskt välja eget tema på siten.

Det var nytt och spännande för mig!
Flashback anser jag annars vara lättöverskådligt, lättanvänt och slår mig inte som fult. Ebay däremot kan jag anse vara fult.
Citera
2016-02-28, 18:01
  #7
Medlem
BewilderedHulders avatar
Bra reklam!

Nu måste alla oinvigda genast undersöka Flashback's vidunderliga fulhet.
De blir besvikna.
Citera
2016-02-28, 18:07
  #8
Medlem
ArzeniXs avatar
Less is more.
Citera
2016-02-28, 18:16
  #9
Medlem
franges avatar
Jag tycker det är skönt att sidan är så avskalad och "tråkig" - och det är väl för fan inte för sidans utseende man hänger här? Eller skulle ni vilja ha en massa jävla animerade menyer och skit? Kanske alla jävla emojis och liknande fekalier som Facebook tvingar på en?

Själv hatar jag när man gång på gång gör om olika sidor mer nya teman och annat, färggrant, kladdigt och liksom barnsligt - Facebook's och Messengers nya designer i apparna på telefonen, fyfan vad jag svurit över dem.
För att inte tala om nya Hotmail/Outlook alltså. Vidrigt tycker jag, blir kladdigt och liksom förstorat, känns anpassat för småbarn eller medelålders kvinnor.

Har använt Hotmail sedan -97, men överväger seriöst att lägga ner den och byta till någon annan mailtjänst, just för att nya Outlook för mobilen är så kuken i satans irriterande och buggig.
Citera
2016-02-28, 18:28
  #10
Medlem
tj.s avatar
Jag förstår inte journalistens tankegång. Google och Wikipedia är, enligt mig, typexemplet på bra designade sidor. De har allt jag behöver och ingenting mer. Vill jag söka på något på Google skriver jag in det i den enda stora sökrutan som finns där och trycker enter. För det är just det jag vill åstadkomma när jag besöker Google, jag vill söka upp information. Samma gäller Wikipedia där jag vet att strukturen följer ett enkelt mönster.

Vad gäller Flashback är det också en enkel struktur. Det finns ett rad olika delforum och de ser likadana ut oavsett om jag går in i politiskt orienterade delar eller drogrelaterade dito. Man vet vad man får, med andra ord.

Personligen tycker jag det är behagligt för ögonen med svart text och ljus bakgrund. Men det är väl upp till var och en.
Citera
2016-02-28, 18:30
  #11
Medlem
ascHacks avatar
Det är just därför jag gillar Flashback. Det finns inget som tar bort fokuset från det skrivna ordet. Inga gilla-knappar, emojis, regnbågsfärger eller dylikt.
Citera
2016-02-28, 18:32
  #12
Medlem
crillecrilles avatar
Samtliga sidor på den här listan är precis som Flashback sidor som fokuserar på innehållet, inte på glansiga knappar och glidande bildspel. Att kalla det fult står alla fritt att göra. Det går dock inte att argumentera emot att funktionaliteten är utomordentlig. Om man vill ha andra färger eller flytta element så är det inte speciellt svårt att ändra i temat själv med väldigt enkel kod.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback