Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-28, 15:33
  #1
Medlem
swepies avatar
Jag och min sambo är supersugna på att resa lite igen då vi nyligen kommit hem från Australien. Jag har blivit super sugen på södra Afrika. Det känns nästan om oupptäckt område (jag vet är det är jätte populärt att resa dit men någonting gör att det känns spännande). Jag vill åka till Sydafrika på grund av maten, hajdykning, och safari. Det hade varit skönt att ha allting betalt innan vi åker, tur och retur flyg, hotell, och hyfsat hum och kostnader för safari dyk och kanske någon fiske resa. Senare vill jag gärna resa vidare mot Srilanka för ytterligare valdyk.

Har någon erfarenhet av liknande resor? Hur är dyken? Jag har läst lite på Padis hemsida men kan jag få lite mer info från er mina FB vänner som faktiskt varit där och gjort detta?

Vad är priserna på mat och turistutflykter? Jag har läst lite om det och det verkar ju vara helt otroligt billig och god mat.

Tack på förhand. MVH Swepie.
Citera
2016-02-28, 15:38
  #2
Medlem
Boka flyg och hotell hemifrån. Det andra köper du på plats. Finns en uppsjö av arrangörer av de mesta tänkbara aktiviteter. Dykningen är inget vidare, det är ofta ostabilt vatten, Atlanten möter Indiska Oceanen, så den aktiviteten är urdum att boka hemifrån. Mat från hela världen, till mycket bra priser. Hyr en bil och kör upp till Port Elisabeth, besök några vingårdar på vägen. Boka inte för mycket, Sydafrika lämpar sig bäst med Cape Town som bas, de första nätterna på hotell, och sen spontant resande. Mycket vänliga människor. Väldigt kallt i vattnet året runt, även under deras "sommartid". Trevlig resa!
Citera
2016-02-28, 15:49
  #3
Medlem
swepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Boka flyg och hotell hemifrån. Det andra köper du på plats. Finns en uppsjö av arrangörer av de mesta tänkbara aktiviteter. Dykningen är inget vidare, det är ofta ostabilt vatten, Atlanten möter Indiska Oceanen, så den aktiviteten är urdum att boka hemifrån. Mat från hela världen, till mycket bra priser. Hyr en bil och kör upp till Port Elisabeth, besök några vingårdar på vägen. Boka inte för mycket, Sydafrika lämpar sig bäst med Cape Town som bas, de första nätterna på hotell, och sen spontant resande. Mycket vänliga människor. Väldigt kallt i vattnet året runt, även under deras "sommartid". Trevlig resa!
Låter smart att ta det lite spontant. Problemet är att vi vet inte riktigt hur mycket pengar vi har att lägga på grund av nytt boende, nytt jobb, och en sambo som pluggar. Vilken tid på året är det bäst att åka? Har du varit runt i övriga Afrika. Vilka länder kan du rekommendera? Hur är det att åka mellan gränserna?
Citera
2016-02-28, 16:40
  #4
Medlem
Har du nytt jobb, nytt boende och sambo som pluggar, så är det väl bäst att stanna hemma. Till Sydafrika åker man från oktober till mars ungefär. Om man vill ha "sommar". Namibia är fint. Annars är avstånden allt för stora för att det ska funka, om man inte väljer att flyga runt. Men är det första gången till Sydafrika, så räcker det gott och väl med det landet. Har varit där fyra gånger, och finns fortfarande så pass mycket kvar för mig att upptäcka, att jag inte är sugen på något annat.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2692120

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback