Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-28, 12:36
  #1
Medlem
Inför sommaren 2016 vill vi, tre familjer med barn bila till Italien. Norra Italien, Toscana kanske eller Garda. Men vi har hört lite om att det är ganska mycket bråk och stölder och tråkigheter lite överallt. Främst beroende på de migranter som försöker ta sig norrut. Är det nån som verkligen vet hur situationen är f.n. Vi tänker bo på hotell eller hyra nån våning när vi bestämt oss.

Vi tänkte bila ner genom Tyskland och där är det väl samma problem. Barnen är i skolåldern och inget är över femton år. Vi har bilat i Sverige, Norge och Tyskland tidigare för tre år sen utan problem och är någorlunda vana.
Citera
2016-02-28, 12:54
  #2
Avstängd
Har varit i Italien ett flertal gånger,det man kan märka där att italienare inte gillar svarta dvs afrikaner,annars är dom gansk okey och det bus som görs är tyvärr ofta dom åxå,då menar jag inte organiserad brottslighet utan våldtäkter mm
Citera
2016-02-28, 13:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johansvensson55
Har varit i Italien ett flertal gånger,det man kan märka där att italienare inte gillar svarta dvs afrikaner,annars är dom gansk okey och det bus som görs är tyvärr ofta dom åxå,då menar jag inte organiserad brottslighet utan våldtäkter mm

Jo, men jag menar just nu, i takt med det nya Europa. Det är ju betydligt tuffare nu än för ett år sedan.
Citera
2016-02-29, 21:25
  #4
Medlem
Flyktingströmmen går väl ändå inte genom Toscana eller norra europa? De flesta kommer väl via grekland, balkan, österrike och vidare in i tyskland.
Citera
2016-02-29, 21:28
  #5
Medlem
ministryofdrugss avatar
Det kommer en massa afrikaner till Italien just nu. Skulle aldrig åka dit.
Citera
2016-02-29, 21:36
  #6
Medlem
dacks avatar
Det farligaste är väll bilresan ner fast ni är ju tre stycken så det är ju säkrare om ni håller ihop kör på dagarna samt bara stora vägar inte stanna vid ödsliga ställen. Tänker på vägpirater.
Citera
2016-02-29, 22:44
  #7
Medlem
Thelonegunmans avatar
Jag tänker göra precis samma sak, alltså bila ner till Italien med familjen.

Italien med "alla" migranter märks nog inte av så mycket, alla är ju på väg hit. Vågar du bila i Sverige?
Citera
2016-03-26, 14:34
  #8
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Flyktingströmmen går väl ändå inte genom Toscana eller norra europa? De flesta kommer väl via grekland, balkan, österrike och vidare in i tyskland.

Nja, det där varierar nog. På SvT såg vi nyligen Kristina Kappelin säga: En afrikansk familj trivs bra här på Sicilien. Det är lite som att vara hemma.

Bananpriset är åtminstone lågt i syditalien numera.
Citera
2016-04-30, 00:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Nja, det där varierar nog. På SvT såg vi nyligen Kristina Kappelin säga: En afrikansk familj trivs bra här på Sicilien. Det är lite som att vara hemma.

Bananpriset är åtminstone lågt i syditalien numera.

Precis. Varför ska dom då till Toscana?
Citera
2016-04-30, 09:42
  #10
Medlem
findatas avatar
Var runt på Sicilien i höstas, bla Catania. Märkte inte av någonting speciellt alls.

Som någon skrev tidigare, är du rädd när du är i Sverige? Isåfall kanske du ska stå över resan.
Citera
2016-05-02, 17:30
  #11
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Precis. Varför ska dom då till Toscana?

Jag tror inte Kappelin gör någon skillnad på Lampedusa och Toscana. För henne är Italien ett enda stort U-land där hon kan spela märkvärdig och känna sig överlägsen.

Å andra sidan känner jag likadant när jag blir uppvaktad av dom små italienarna. Man är "la bella donna"
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2692057

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback