Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-27, 08:54
  #1
Medlem
IMBILDENs avatar
Satte nästan frukostmackan i halsen när jag läste det här:

http://www.di.se/artiklar/2016/2/26/...-for-bilagare/

"Bonus malus väntar bilägare"

I min enfald trodde jag att detta redan var infört. Bland annat därför som jag betalar närmare 10 gång så hög fordonsskatt som sambon betalar för sin miljöbil. Men nu ska det tydligare bli ännu djävligare?

Inte ett ord nämns om koldioxidbaserad fordonsskatt som jag tror dagens system kallas. Dessutom är det väl så att vi som rattar lite törstigare bilar förutom sjukt höga fordonsskatter dessutom betalar mer i form av bränsleskatter. För att inte tala om den högre momsen vi en gång i tiden betalade för våra bilar med stora motorer och gott om utrymme. Fast det verkar inte räcka för den rödgröna maffian. Nu ska vi bli rånade på ytterligare slantar. Åsikter?
Citera
2016-02-27, 09:12
  #2
Medlem
ormbitens avatar
Jaha då blir det väl ännu fler avställda och oförsäkrade bilar som rullar på vägarna i framtiden...
Citera
2016-02-27, 09:15
  #3
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jaha då blir det väl ännu fler avställda och oförsäkrade bilar som rullar på vägarna i framtiden...


Ja, det låter väl inte som någon omöjlighet? Speciellt ute på landsbyggden kan jag tänka mig. Allt handlar om att få in en massa skattekronor till skattkistan för att finansiera gud vet vad.
Hade de varit begåvade hade de i sådana fall lagt skatten på bränslet, inte bilinnehavet i sig. Skattar de bränslet är det svårt att fuska från skatten genom att köra avställt. Dessutom blir det ju självreglerande, ju mer du tankar och skitar ned, desto mer får du betala.
Citera
2016-02-27, 09:56
  #4
Medlem
Agenda 2030.

Tänk på miljön, betala din skatt. Snart drar finalen i Melodifestivalen igång, sätt dig i soffan.

Duktig slav.

Om politiker inte hade vart ett pack karriärslystna, syltryggade fähundar hade man satsat på teknik för att minska utsläpp, och inte som nu, tvinga folk att stanna hemma eller lägga halva dagen på att åka buss eller färdas med den u-landsmässiga järnvägen. Är det en våldsamt kass gissning att skatten/avgiften/kalla den vad fan du vill, hamnar på det Onämnbara? Det som kostar allt men ingen pratar om.

Slava på för helvete.
Citera
2016-02-27, 10:11
  #5
Medlem
Provocative2.0s avatar
Artikeln gav inte mkt information.
Det som slår mig är om detta är förslaget som diskuterades för några år sedan. I så fall drabbar det bara idioter.
Det förslag jag tänker på gäller bara nyproducerade bilar vilket gör att man själv får ett val.
Värre är det om detta är ett nytt förslag som återigen ska slås på på befintlig bilpark.

Hur man än vrider o vänder har man röven där bak.

Försökte själv vara miljövänlig o köpte två etanolbilar. Ett mkt trevligt drivmedel. Inte nog med det så körde jag förbannat billigt. Men i takt med höjningarna av E85 så hamnade jag på break even straxt över 9kr/l.
Så innan skattehöjningen hade jag fått nog. Sitter då med två Volvo. En gammal turbosnurra i en V40-00 samt en V60 D5.
V60 införskaffades som pendelbil då diesel är billigast just nu för oss. Fanns inte en chans i helvete att vi köpt den om skatten varit högre.
Den lille kan man alltid skrota eller kränga vidare. Men att sälja en bil man just gett 300 papp för o även har en del lån på är inte lika lätt.
Ja, det låter som det är synd om just mig. Men jag betvivlar att jag är ensam om att sitta i den här sitsen.
Citera
2016-02-27, 10:55
  #6
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Ja priset på gamla skattebefriade fordon kommer ju skjuta i höjden iaf och vi får återigen europas äldsta vagnpark. Smooth move politiker, ett riktigt genidrag i miljöfrågan
Citera
2016-02-27, 11:03
  #7
Medlem
Det man helt blundar för när man arbetar med punktskatter är att man gör det till en klassfråga. Det låter ju bra när man kan "välja" men till slut är det ju precis vad man inte kan utan med början nerifrån på inkomstskalan blir människor tvingade att byta sin livsstil. Har man ekonomiska resurser kan man köra vidare precis som vanligt.
Nu kanske nya bilar är ett dåligt exempel eftersom man ju inte kan köpa ny bil och samtidigt befinna sig långt ner på skalan men samma tankesätt kan ju appliceras på t.ex. "miljöbelastande" mat.
Citera
2016-02-27, 11:09
  #8
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Satte nästan frukostmackan i halsen när jag läste det här:

http://www.di.se/artiklar/2016/2/26/...-for-bilagare/

"Bonus malus väntar bilägare"

I min enfald trodde jag att detta redan var infört. Bland annat därför som jag betalar närmare 10 gång så hög fordonsskatt som sambon betalar för sin miljöbil. Men nu ska det tydligare bli ännu djävligare?

Inte ett ord nämns om koldioxidbaserad fordonsskatt som jag tror dagens system kallas. Dessutom är det väl så att vi som rattar lite törstigare bilar förutom sjukt höga fordonsskatter dessutom betalar mer i form av bränsleskatter. För att inte tala om den högre momsen vi en gång i tiden betalade för våra bilar med stora motorer och gott om utrymme. Fast det verkar inte räcka för den rödgröna maffian. Nu ska vi bli rånade på ytterligare slantar. Åsikter?


Det är ju redan så som i artikeln man får ju redan betala svin mycket skatt och får billig skatt ifall man har en miljöbil.

Sedan har jag aldrig förstått varför jag behöver betala mycket mer skatt för en diesel än bensinare ?

Diesel drar ju mindre.

Betalar idag runt 8 000 kr redan i skatt för bilen de kan inte höja det mer. De är ju galna.
Citera
2016-02-27, 11:14
  #9
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Det man helt blundar för när man arbetar med punktskatter är att man gör det till en klassfråga. Det låter ju bra när man kan "välja" men till slut är det ju precis vad man inte kan utan med början nerifrån på inkomstskalan blir människor tvingade att byta sin livsstil. Har man ekonomiska resurser kan man köra vidare precis som vanligt.
Nu kanske nya bilar är ett dåligt exempel eftersom man ju inte kan köpa ny bil och samtidigt befinna sig långt ner på skalan men samma tankesätt kan ju appliceras på t.ex. "miljöbelastande" mat.


Så ser man det inte från rödgrönt håll. I deras värld är det bara rika som kör bil. Resten åker t-bana. Att det sedan inte finns någon t-bana på 99% av Sveriges geografiska yta tycks de rödgröna beslutsfattarna i stockholms innerstad inte vara speciellt medvetna om.

Sedan finns det ett aldrig sinande behov av att höja skatterna och vad passar då inte bättre än att höja skatterna för de "rika" som "förstör" miljön? Klockren vänsterpolitik som så vanligt har absolut noll förankring i verkligheten.
Citera
2016-02-27, 11:39
  #10
Medlem
Bättre de beskattar romsons dieselmotor i hennes båt... samt färgen hon målade med.. och låter henne få sparken med en straffavgift att betala tillbaka 1 årslön för bristande förtroende.

Blir så trött på detta, miljöbil (läs elbil) är inget alternativ då körsträckan är för kort och laddningstiden är för lång. Batterierna är jätte kul också, antingen svindyrt att byta när det behövs, eller hyra dessa för en summa per månad.

Men så fort detta har satt fart och folket börjar byta till elbilar, så kommer även elbilar att beskattas när vår kära stat märker att det blir mindre och mindre intäkter.
Citera
2016-02-27, 11:45
  #11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Det är ju redan så som i artikeln man får ju redan betala svin mycket skatt och får billig skatt ifall man har en miljöbil.

Sedan har jag aldrig förstått varför jag behöver betala mycket mer skatt för en diesel än bensinare ?

Diesel drar ju mindre.

Betalar idag runt 8 000 kr redan i skatt för bilen de kan inte höja det mer. De är ju galna.

Diesel smutsar ner betydligt värre än bensin, trots partikelfilter på nya moderna bilar.

Kör du en diesel som kostar 8000 om året så är det ett riktigt miljösvin till bil - räkna med att den kommer bli betydligt mycket dyrare, syftet är att få dig att byta bil till något som inte släpper ut så illa.

Jag är för förslaget förutsatt att det blir så som det står i artikeln, självfinansierade. Då får bovarna sponsra renare bilar vilket blir dubbel morot till att byta ut smutsiga gamla bilar.

Skattebefrielsen på 30 år gamla bilar borde man ta bort samtidigt så att dessa inte utnyttjas som kryphål.
Citera
2016-02-27, 11:47
  #12
Medlem
skunkjobbs avatar
Det är väl i grunden rätt att beskatta miljöskadliga utsläpp och premiera fordon som inte släpper ut så mycket. Dock tycker jag det blir rättvisare om man lägger detta på bränslet vilket då ger beskattning exakt i proportion till hur mycket den enskilde bilisten släpper ut. Fordon har ju radikalt skilda körsträckor per år vilket gör ett fast årligt belopp per bil orättvist.

Själv har jag tre törstiga bilar varav den ena knappt rullar alls, en rullar sådär 2000 mil/år och den törstigaste under 1000 mil/år. Jag kan inte köra mer än en bil åt gången men har fler än en av entusiastskäl, att beskatta alla som att de rullar lika långt är bara skit.

Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
[...]
Sedan har jag aldrig förstått varför jag behöver betala mycket mer skatt för en diesel än bensinare ?

Diesel drar ju mindre.
[...]
Dieseln drar mindre bränsle och släpper ut mindre CO2 men släpper ut avsevärt mer av mer lokalt miljö- och hälsoskadliga föroreningar såsom kväveoxider och cancerogena partiklar, därav den höga skatten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback