Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-04-01, 23:09
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Som jag fattat det var det väl länge tvärtom, att soldater åter i det civila oftast återgick till sitt gamla efternamn, och att det först senare (1700-1800?) blev på modet att behålla soldatnamnet även som civilt efternamn?

Joo kan ju vara intressant att veta specifika årtal vilket det rörde som om, det vill säga startår respektive slutår då soldaterna började använda soldatnamnen som efternamn i det civila istället och övergav de gamla "sonnamnen"
Citera
2017-04-01, 23:21
  #50
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stigvandrare
Joo kan ju vara intressant att veta specifika årtal vilket det rörde som om, det vill säga startår respektive slutår då soldaterna började använda soldatnamnen som efternamn i det civila istället och övergav de gamla "sonnamnen"
Det var nog väldigt olika, men spontant känns 1800-talet som tiden det blev vanligare, även om det nog förekommit hela tiden. Sonnamn och egentliga efternamn existerade länge parallellt. Min far fick så sent som 1947 heta Y. X-son, av sin far X. Z-son, istället för att ärva Z-son som familjenamn. Själv fick jag däremot ärva X-son istället för fadersnamnet Y-son. Det var nog inte så strikt förr i tiden att man kan peka ut specifika årtal.
Citera
2017-04-01, 23:38
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Det var nog väldigt olika, men spontant känns 1800-talet som tiden det blev vanligare, även om det nog förekommit hela tiden. Sonnamn och egentliga efternamn existerade länge parallellt. Min far fick så sent som 1947 heta Y. X-son, av sin far X. Z-son, istället för att ärva Z-son som familjenamn. Själv fick jag däremot ärva X-son istället för fadersnamnet Y-son. Det var nog inte så strikt förr i tiden att man kan peka ut specifika årtal.

Intressant
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback