Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-23, 13:10
  #1297
Medlem
Haldins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Tror att alla PSP hade TV-ut. Det var dock ingen särskilt rolig upplevelse eftersom spelen inte skalades om.

Här kan du se modellerna: https://en.wikipedia.org/wiki/Templa..._of_PSP_Models

Den andra och tredje hade tv-out.
Citera
2017-10-23, 13:24
  #1298
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haldin
Här kan du se modellerna: https://en.wikipedia.org/wiki/Templa..._of_PSP_Models

Den andra och tredje hade tv-out.
Se på fan. Men det var hur som helst inte roligt ändå. Det kanske funkade dugligt på en mindre tjockTV men på en stor widescreenskärm såg det vara kass ut.
Citera
2017-10-23, 13:27
  #1299
Medlem
Haldins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Se på fan. Men det var hur som helst inte roligt ändå. Det kanske funkade dugligt på en mindre tjockTV men på en stor widescreenskärm såg det vara kass ut.

Ja, och man kunde inte använda Dualshock 4 med den så man fick sitta och hålla i konsolen även framför tvn. Playstation TV stödjer både Dualshock 3 och 4.
Citera
2017-10-23, 13:33
  #1300
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haldin
Ja, och man kunde inte använda Dualshock 4 med den så man fick sitta och hålla i konsolen även framför tvn. Playstation TV stödjer både Dualshock 3 och 4.
Video Out på PSP känns i ärlighetens namn mer som en eftertanke snarare än något planerat sen start.
Citera
2017-10-23, 14:44
  #1301
Medlem
Haldins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Video Out på PSP känns i ärlighetens namn mer som en eftertanke snarare än något planerat sen start.

Ja, men samma sak gäller ju t.ex. Gameboy player, men det funkade ju eftersom spar-filen var på kassetten på Gameboyspel. Det har ju varit något av en evolution där bärbara spel ska kunna spelas på tvn, samt tvärtom (tänker då på alla skärmar som sålts till Playstation så de ska bli släpbara: http://gearmedia.ign.com/gear/image/...541576-000.jpg).

Switch är ju den första konsol som till 100 % löser det. Det är ju bara att lyfta upp konsolen ur dockningsstationen och då har man en bärbar konsol komplett med spel, sparfil och fulladdat batteri. Det är dock missvisande att hävda att Nintendo fick denna snilleblixt först nu, för det har länge funnits en önskan om en sådan lösning. Nvidia Shield Tablet är också ett exempel på en apparat som nästan uppfyllde denna idé.
Citera
2017-10-23, 14:59
  #1302
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haldin
Ja, men samma sak gäller ju t.ex. Gameboy player, men det funkade ju eftersom spar-filen var på kassetten på Gameboyspel. Det har ju varit något av en evolution där bärbara spel ska kunna spelas på tvn, samt tvärtom (tänker då på alla skärmar som sålts till Playstation så de ska bli släpbara: http://gearmedia.ign.com/gear/image/...541576-000.jpg).

Switch är ju den första konsol som till 100 % löser det. Det är ju bara att lyfta upp konsolen ur dockningsstationen och då har man en bärbar konsol komplett med spel, sparfil och fulladdat batteri. Det är dock missvisande att hävda att Nintendo fick denna snilleblixt först nu, för det har länge funnits en önskan om en sådan lösning. Nvidia Shield Tablet är också ett exempel på en apparat som nästan uppfyllde denna idé.
Gameboy Player gjorde dock i en tid av lågupplösta TV-apparater. Det funkade utmärkt att göra Gameboy-spel på en vanlig, normalstor TV från den tiden. PSP hade helt enkelt inte dom muskler som hade krävs för att göra det till en riktigt bra grej.

Switch är mycket riktigt den första pryl som uppfyller den här drömmen. Jag har i alla fall fantiserat om det så länge jag har spelat TV-spel.
Citera
2017-10-23, 15:19
  #1303
Medlem
Haldins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Gameboy Player gjorde dock i en tid av lågupplösta TV-apparater. Det funkade utmärkt att göra Gameboy-spel på en vanlig, normalstor TV från den tiden. PSP hade helt enkelt inte dom muskler som hade krävs för att göra det till en riktigt bra grej.

Switch är mycket riktigt den första pryl som uppfyller den här drömmen. Jag har i alla fall fantiserat om det så länge jag har spelat TV-spel.

Om man då inte räknar bärbara datorer med dockningsstationer, men det är ganska långsökt då de inte främst var till för spel.
Citera
2017-10-23, 20:43
  #1304
Medlem
punanihunters avatar
Personligen lägger jag inte alls mycket vikt på att konsollen är en hybrid mellan bärbar/stationär konsoll. Jag har aldrig spelat i bärbart läge, kör 100 % med konsollen dockad, pro controller i min hand och sitter på soffan ala old school :P
Är helt enkelt Nintendos mjukvara/exklusiva spel som fångar mig varje gång.

Men undervärderar inte värdet i att det finns alternativ till hur man vill spela på den (även om jag personligen bara spelar på ett sätt), konceptet verkar ha lyckats och är tilltalande för många.
Citera
2017-10-24, 16:01
  #1305
Medlem
Elementarts avatar
Nu ska Gamecube-kontrollen fungera med Nintendo Switch. https://youtu.be/oIXyC6-pWEc
Citera
2017-10-24, 18:29
  #1306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Här följer mina tankar om Switch:

För det första tror jag att Switch i efterhand kommer visa sig vara en ganska kortlivad historia i Nintendo-familjen, och jag tror ganska många Switch-lovers kommer bli förvånade om 3DS eventuellt överlever Switch lifespan. 3DS är i princip odödlig just nu känns det som.

Försäljningen på 3DS går ner. 3DS hårdvara är idag gammal, och att nästa pokémon nu kommer till Switch är i princip bekräftelse på att 3DS är påutgående.

Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Wii U hade väl ett lifespan på typ 3 år, och jag tror inte Switch kommer vara Nintendo´s primära fokus längre än så.

Wii U sålde dock dåligt. Senaste försäljningarna jag hittar på Switch visar på ~5 milj. Då är inte September och framåt inräknat. Och det har inte ens varit jul.

Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
De kommer nog nämligen bli så illa tvungna att utveckla och släppa en helt ny, renodlad hemkonsol inom bara högst 2-3 år för att inte helt tappa det stora hårdvaru-spec-gapet mot Microsoft och Sony.

Nej, de kommer de inte bli tvugna att göra. Varför skulle de vara det? Switch behöver inte få de absolut snyggaste spelen. Många verkar ha Switch + PS4/X1.

Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Let´s face it, Switch är inte en nästa generation-konsol. Den har inte nämnvärt mer avancerade specs än Wii U för att kallas en ny generation. Wii U är samma generation som PS4 och Xbox One.

Switch ligger strax över PS3 i prestanda. Som jag förstår det gör modernare grafikkrets, och stöd för t.ex UE4 och Unity, att det är enklare att porta över spel till Switch trots den klenare hårdvaran.

Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Det känns oseriöst att tro att Switch skulle vara en generation senare samtidigt som Mario Odyssey i princip visar upp Gamecube-grafik i 1080p. Fifa till Switch kan inte jämföras med Fifa till PS4/XONE. Det lär inte Doom heller kunna göra.

Fifa till Switch kör på en helt annan motor än Fifa för PS4. Ingen förväntar sig att Doom ska se ut som Doom gör på PS4. De som förväntar sig det har för höga förväntningar. Vad folk önskar är bara att Doom ska vara en vettig spelupplevelse, speciellt i handhållet läge. Och de som testat Doom menar att det är det.

Och Odyssey är inte "i princip Gameube-grafik i 1080p. https://imgur.com/a/1bz5G
En bild är från Sunshine i 1080p. Gissa vilken?

Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Det som kan bli riktigt spännande med Switch är dock indie-scenen som är växande, precis som du är inne på. Jag tror maskinen passar perfekt för lite mindre tekniskt avancerade, och därmed billigare, indie-spel, och tack vare detta kan Switch säkert leva ett par år.

Troligen kommer de spel som går att porta, portas. Och indie-marknaden växer ju bara allt mer. Skulle vara intressant att veta hur många av de som har Switch, som faktiskt även har en PS4/X1.

Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Men varför inbillar sig alla (okej, många iaf) att Switch är nästa generation Nintendo efter Wii U? Känns snarare som en hybridkonsol vid sidan av den ordinare konsol-familjen. Typ som Virtual Boy, fast lite mer framgångsrik.

Det är det. Nintendo kommer inte släppa en vanlig stationär konsol. Det finns ingen anledning för de att göra det.
Alternativet vore att släppa en stationär konsol i stil med PS4, och en uppföljare av 3DS. Problemet då är, att de måste utveckla till två kraftfulla maskiner samtidigt. Det kostar, och det innebär att det blir svårare att släppa exklusiva spel på vardera maskin. Som det är nu behöver Nintendo (när 3DS går i graven) bara utveckla till en konsol. Som jag ser det, finns det bara att vinna på det. Både för Nintendos del, och för oss konsumenter.

Switch har ju dessutom dragit åt sig både de som är intresserade av stationärt spelande, och de som gillar bärbart.

Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
För att Nintendo ska ha en chans att attrahera tredjepartstillverkare som har PC, PS4 och XONE som sitt fokus där man kan utveckla samma spel till många maskiner är det nog oundvikligt att man förr eller senare måste ha en konsol som har likvärdiga tekniska förutsättningar. Gapet blir nog ännu större nu när nya spel optimeras för Xbox One X och PS4 Pro.

Xbox One X kommer, troligen, floppa. PS4 Pro säljer sådär. När det gäller tredjepartsutvecklare, så finns det två saker som är intressanta. Det ena är om konsollen säljer, det andra är om den är lätt att utveckla för. När det gäller Switch är det "ja" i båda fallen. Vissa spel kommer vi förmodligen aldrig att få se på Switch pga den klenare hårdvaran, medans andra spel kommer utvecklare försöka porta över. Vilka det blir, får vi förmodligen se nästa år.

Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Det Nintendo har gjort allra bäst med Switch enligt mig är marknadsföringen. De har verkligen lyckats sälja in konsolen med Youtube-kanaler, reklam i Superbowl, Miyamoto syns överallt i amerikansk media etc. etc. Ett verkligt lyft mot Wii U.

Jupp, denna gången har Nintendo åtminstone gjort allt rätt när det gäller marknadsföring. Wii U hade ju katastrofal marknadsföring och dåligt namn.

Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Därför har de lyckats sälja in konsolen. Men har de verkligen levererat?

När det gäller konsollen som konsol? Det skulle jag nog säga. Nintendo, till skillnad från Sony och Microsoft, vill inte sälja sina konsoller med förlust. Så prestandamässigt hade det varit svårt att öka, utan att även öka priset. Om alla de 3:e partsutvecklare som sagt att de varit intresserade av Switch menar allvar får vi förmodligen se nästa år. Många utvecklare ville ju vänta och se hur Switch sålde först.

Citat:
Ursprungligen postat av Haldin
Det var synd att Sonys satsning på bärbart aldrig gav den förmågan fullt ut. Det fanns en version av PSP som hade tv-ut, och PS Vita hade en stationär motsvarighet (PS TV) där man kunde använda samma spar-fil via cloud save. PS Vita hade kunnat bli en succé ifall den hade haft tv-out samt stöd för Dual Shock 4.

Fast det är inte bara det faktum att Switch går att visa på TV'n som gör att den går hem. PS Vita verkar ha en skärm som kör i 544p, och jag förmodar att spelen kör i samma upplösning. PS Vita saknar även flertalet knappar som en kontroll för en stationär maskin har. Möjlighet att koppla Vita till TV'n hade även krävt att folk köpt en dual shock kontroll.

Citat:
Ursprungligen postat av Haldin
Nvidia Shield Tablet är också ett exempel på en apparat som nästan uppfyllde denna idé.

Precis. Nästan. Bra idéer räcker sällan. De ska även genomföras på ett bra sätt. Det är ganska ofta så att idéer har hoppat runt lite, men inte genomförts speciellt bra, innan företag X tar idéen och genomför den på ett bra sätt så att den slår större. Apple är (eller kanske snarare var) ju väldigt duktiga på det.
__________________
Senast redigerad av yokisuci 2017-10-24 kl. 18:36.
Citera
2017-10-24, 18:33
  #1307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punanihunter
Men undervärderar inte värdet i att det finns alternativ till hur man vill spela på den (även om jag personligen bara spelar på ett sätt), konceptet verkar ha lyckats och är tilltalande för många.

Konceptet var det som gjorde det för mig. Annars hade jag nog väntat med Switch. Själv spelar man mer bärbart än stationärt. Men det verkar verkligen vara utspritt hur folk spelar. Vilket enbart är positivt.
Citera
2017-10-24, 18:38
  #1308
Medlem
EggBoxJuans avatar
Tycker vissa spel är svårkontrollerade i bärbart läge, kanske mest shooters.
Zelda funkar hyfsat i bärbart men det senaste jag köpte, Rouge Trooper var svårspelat.
Ska bli intressant att se hur Wolfenstein eller Doom i fps kommer att funka för mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback