Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-26, 00:02
  #1
Medlem
snillet_1s avatar
Jag har respekt för alla som har åtagit sig arbetet som moderatorer men det går inte annat än att konstatera att det inte håller tillräckligt hög nivå just nu. Matchtrådar låses inte i den takt de skall, felinlägg blir liggande, trådar som startas för tidigt låses inte och annat i den vägen. Jag har noterat att alla moderatorer i avdelningen är inriktade på svensk och/eller engelsk fotboll vilket verkar ha effekten att de inte engagerar sig i trådarna om t.ex. spansk, tysk eller italiensk fotboll. Det skulle behövas någon från dessa sektorer som är moderator.

Anser fler att detta har blivit ett problem? Vad kan man i så fall göra åt detta?
__________________
Senast redigerad av snillet_1 2016-02-26 kl. 00:09.
Citera
2016-02-26, 00:29
  #2
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Jag har respekt för alla som har åtagit sig arbetet som moderatorer men det går inte annat än att konstatera att det inte håller tillräckligt hög nivå just nu. Matchtrådar låses inte i den takt de skall, felinlägg blir liggande, trådar som startas för tidigt låses inte och annat i den vägen. Jag har noterat att alla moderatorer i avdelningen är inriktade på svensk och/eller engelsk fotboll vilket verkar ha effekten att de int engagerar sig i trådarna om t.ex. spansk, tysk eller italiensk fotboll. Det skulle behövas någon från dessa sektorer som är moderator.

Anser fler att detta har blivit ett problem? Vad kane man i så fall göra åt detta?

Man bör sträva efter en diversifiering gällande vilka ligor moderatorerna i första hand följer. Dessutom tycker jag det är trist med moderatorer man överhuvudtaget inte ser i diskussioner på veckomässig basis. Vad gör zizacon som motiverar hans moderering? Nu är han om möjligt aktiv bakom kulisserna, men nog kan man hitta bättre och mer motiverade användare till att moderera ett bra underforum.

Det är bra att upprätthålla kvaliteten på forumet. Jag tycker mig skönja en nedgång i aktivitet bland bättre skribenter. En del av förklaringen är att skitanvändare och skitinlägg inte bemöts från moderatorer. Jag yrkar bifall till din kritik.
Citera
2016-02-26, 01:58
  #3
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Hur fungerar modereringen? Får en moderator t.ex endast rapporterarade inlägg inom sitt eget sub-forum?
Citera
2016-02-26, 03:02
  #4
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Hur fungerar modereringen? Får en moderator t.ex endast rapporterarade inlägg inom sitt eget sub-forum?

Vi får bara rapporter för dom forum som vi modererar, dvs fotbollsmoderatorerna är dom enda som får dessa rapporter som rapporterats i fotbollsforumet.
Citera
2016-02-26, 12:59
  #5
Moderator
feldgraus avatar
Det är inte möjligt för oss moderatorer att ha stenkoll på alla trådar och inlägg i forumet, utan vi är också beroende av användarhjälp i form av RP. Däremot får vi relativt sällan RP (kanske 2 i snitt per dygn) vilket så klart gör att om en tråd, t.ex. en matchtråd, har hög frekvens på postandet så att vi moderatorer inte hinner med att läsa allt är det inte alls omöjligt att felposter och liknande ligger kvar utan åtgärd.

I den bästa av världar hade vi så klart fotbollsmoderatorer som täckte in precis alla ligor och ämnen som finns, men när så inte är fallet så blir vi lite mer beroende av att användarhjälp eftersom man inte på samma sätt läser trådar om de ligor man inte är lika intresserad av, som man läser de trådar där man även aktivt deltar som skribent.

/feldgrau
Citera
2016-02-26, 13:10
  #6
Medlem
snillet_1s avatar
Tack för respons.

Lösningen tills vidare torde då vara att fler försöker vara aktiva med att rapportera inlägg m.m.

Det har dock blivit en klar försämring sedan någon gång i höstas och jag utgår från att RP-aktiviteten var ungefär snarlik då. Något har ju hänt, det är otvetydigt i min bok. Men till en början får vi som sagt försöka avhjälpa det med fler rapporter.
Citera
2016-02-26, 13:44
  #7
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Tack för respons.

Lösningen tills vidare torde då vara att fler försöker vara aktiva med att rapportera inlägg m.m.

Det har dock blivit en klar försämring sedan någon gång i höstas och jag utgår från att RP-aktiviteten var ungefär snarlik då. Något har ju hänt, det är otvetydigt i min bok. Men till en början får vi som sagt försöka avhjälpa det med fler rapporter.

Generellt gäller, även i avdelningen fotboll, att ett flitigt RP:ande tydligt visar moderatorerna var problemen finns. Vad som också är viktigt är att antalet RP:s kan tydliggöras med statistik (det förutsätter vi) och kan alltså ligga som ett bra underlag för både admins och moderatorer.

Upplever man klara försämringar i någon forumdel så bör man, själv eller med hjälp av någon, försöka att exemplifiera VAD som blivit sämre...och NÄR.

Man kan ju tänka sig att FB har fått ett tillskott av nya medlemmar som av olika anledningar ställer till med lite större problem än brukligt.
Citera
2016-02-27, 00:24
  #8
Medlem
Zog Ruless avatar
Funkar överlag bra i Fotboll anser jag. Om man rapporterar inlägg så åtgärdas det inom rimlig tid. Handlar mycket om att man som användare håller sig till topic och inte matar trollen.
Citera
2016-03-03, 03:48
  #9
Medlem
csts avatar
Nivån i fotboll har ju dock gått ner sig ordentligt. Finns flera användare som borde KFKas.
Citera
2016-03-03, 04:24
  #10
Medlem
Det är ju trevligt att TS själv bidrar med så mycket matnyttigt och regelrätt.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Arsenal är den mest patetiska klubben i hela Europa.
(FB) Allt om Engelsk fotboll 2015/2016
Citera
2016-03-03, 10:00
  #11
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Funkar överlag bra i Fotboll anser jag. Om man rapporterar inlägg så åtgärdas det inom rimlig tid. Handlar mycket om att man som användare håller sig till topic och inte matar trollen.

Tycker du? Jag tycker att moderering där har varit mycket dålig under alla de åtta år som jag har varit medlem!

Jag undviker ofta att delta i det underforumet pga den dåliga modereringen.
Citera
2016-03-03, 10:07
  #12
Medlem
En annan sak som bör ses över är de överlappande trådarna. T.ex så kan en och samma svenska cupen-match diskuteras i tre olika trådar (svenska cupen 2015/2016, svenska cupen (matchprat) och En ny jävla säsong).

Även övergångssnack tenderas att diskuteras i både silly season (svensk fotboll) och i En ny jävla säsong.

Så dessa trådar kanske bör ses över för att slås ihop alternativt att modereringen bland inlägg ökar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback