Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-25, 20:43
  #1
Medlem
(ja, jag har samtalat med berörd moderator samt pm'at admin och därefter väntat två veckor)


Ja, jag har som sagt blivit felaktigt avstängd för 1.07 för en tid sen och det vore bra om någon moderator kan ta bort den.


Det som står i förtydligandet av regeln:

Citat:
Däremot är det inte per automatik förbjudet att omväxlande använda olika konton i samma tråd, så länge dessa inte missbrukas.

...har inte tagits hänsyn till alls, utan man har stängt av mig enbart pga att jag använde två konton i samma tråd.

Från min sida var det ett misstag, jag såg inte vilket konto jag var inloggad med, varken före eller efter jag postade. Hursomhelst så är det väldigt tydligt att jag inte på något sätt försöker backa upp mig själv med flit.
__________________
Senast redigerad av Blalotus 2016-02-25 kl. 21:26.
Citera
2016-02-25, 22:00
  #2
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Du hävdar alltså att du saknade uppsåt. Jag tror det hjälper föga här.
Citera
2016-02-25, 23:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Du hävdar alltså att du saknade uppsåt. Jag tror det hjälper föga här.

Nej, jag hävdar att det är uppenbart att jag saknade uppsåt och att det är väldigt lätt att se det.
Vidare, så är uppsåtet helt avgörande för regeln så det vore ju lämpligt om moderatorerna nu har kompetens att bedöma vad som är uppsåt och inte.

Det finns alltså en klar skillnad i om man medvetet backar upp sig själv eller om man enbart skriver i samma tråd med olika användare.
__________________
Senast redigerad av Blalotus 2016-02-25 kl. 23:33.
Citera
2016-02-26, 01:33
  #4
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Nej, jag hävdar att det är uppenbart att jag saknade uppsåt och att det är väldigt lätt att se det.
Vidare, så är uppsåtet helt avgörande för regeln så det vore ju lämpligt om moderatorerna nu har kompetens att bedöma vad som är uppsåt och inte.

Det finns alltså en klar skillnad i om man medvetet backar upp sig själv eller om man enbart skriver i samma tråd med olika användare.
Du missförstod mig. Jag menade att uppsåt är irrelevant i detta sammanhang.

Du medger att du begått ett regelbrott men att det inte var meningen. Att det inte var meningen bryr dom sig ej om.
Citera
2016-02-26, 07:00
  #5
Medlem
Emerains avatar
En Motfråga till dig. Har du inget eget ansvar för vilket konto du använder enligt dig? Inget ansvar alls att hålla koll på vilket konto du just nu är inloggad med och postar?

Och för att bemöta det du säger: det behövs inte vara medvetet, du kan missbruka flera konton ändå. Exempelvis genom att få det att framstå som att en åsikt har större stöd än vad det har bland de som postar i tråden.
Citera
2016-02-26, 08:38
  #6
Moderator
Tinuviels avatar
Flashback --> Feedback gällande avstängningar och bannlysningar
/Moderator
Citera
2016-02-26, 10:47
  #7
Medlem
Det är en väsentlig skillnad att enbart skriva med två konton i samma tråd, såvida det enbart handlar om faktiska saker, t.ex:

Användare 1: "röda hus är fantastiska!"

Användare 2a: "röda hus är lätta att se på avstånd."

Användare 2b: "ja, röda hus är det bästa som finns!"


Det finns absolut inget som tyder på att användare 2a haft för avsikt att missbruka sina konton för att hålla med sig själv.

Däremot användare 2b kommer ju och förstärker och backar upp användare 1.

Ganska stor skillnad på att skriva faktiska omständigheter, kontra att ge medhåll i känsloargument.
Den skillnaden är dessutom avgörande för om det är missbruk eller inte, då missbruk, per definition, är uppsåtligt, annars är det slarv eller oaktsamhet.


Vidare så har jag som användare ansvar över mina konton, precis som moderatorerna har ansvar över att reglerna efterföljs på rätt sätt.

-att den ena brister i ansvar är inte anledning nog för den andra att göra det.
Citera
2016-02-27, 13:57
  #8
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Det är en väsentlig skillnad att enbart skriva med två konton i samma tråd, såvida det enbart handlar om faktiska saker, t.ex:

Användare 1: "röda hus är fantastiska!"

Användare 2a: "röda hus är lätta att se på avstånd."

Användare 2b: "ja, röda hus är det bästa som finns!"


Det finns absolut inget som tyder på att användare 2a haft för avsikt att missbruka sina konton för att hålla med sig själv.

Däremot användare 2b kommer ju och förstärker och backar upp användare 1.

Ganska stor skillnad på att skriva faktiska omständigheter, kontra att ge medhåll i känsloargument.
Den skillnaden är dessutom avgörande för om det är missbruk eller inte, då missbruk, per definition, är uppsåtligt, annars är det slarv eller oaktsamhet.


Vidare så har jag som användare ansvar över mina konton, precis som moderatorerna har ansvar över att reglerna efterföljs på rätt sätt.

-att den ena brister i ansvar är inte anledning nog för den andra att göra det.
Jag håller inte helt med dig. Det finns fler sätt att skapa sig ett övertag på, vilket regeltexten också öppnar för.

Om vi spinner vidare på ditt exempel så skulle man kunna argumentera att även om användarna inte alla håller med varandra medverkar de till att fokus riktas mot just röda hus i en tråd som kanske handlar om hus i största allmänhet. De medverkar också gemensamt till att tråden får nya inlägg och på så vis hålls aktuell i forumdelen, vilket skapar ett övertag mot den användare som kanske försöker initiera en tråd om gula hus.
__________________
Senast redigerad av Tinuviel 2016-02-27 kl. 14:04.
Citera
2016-02-28, 19:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag håller inte helt med dig. Det finns fler sätt att skapa sig ett övertag på, vilket regeltexten också öppnar för.

Om vi spinner vidare på ditt exempel så skulle man kunna argumentera att även om användarna inte alla håller med varandra medverkar de till att fokus riktas mot just röda hus i en tråd som kanske handlar om hus i största allmänhet. De medverkar också gemensamt till att tråden får nya inlägg och på så vis hålls aktuell i forumdelen, vilket skapar ett övertag mot den användare som kanske försöker initiera en tråd om gula hus.


Mja, du har kanske rätt...
Jag tyckte det var ganska uppenbart först, eftersom jag inte själv hade något uppsåt, men visst, man kanske kan missbruka sina konton, trots att det sker ofrivilligt.
Citera
2016-02-29, 07:34
  #10
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Mja, du har kanske rätt...
Jag tyckte det var ganska uppenbart först, eftersom jag inte själv hade något uppsåt, men visst, man kanske kan missbruka sina konton, trots att det sker ofrivilligt.
Det sker inte ett dugg ofrivilligt, eftersom ingen från Flashback tvingar dig att använda flera konton i samma tråd. Försök istället se på resultatet här på forumet.

Du och alla andra som har flera konton, det är fullt tillåtet att ha flera konton, men håll tungan rätt i mun oc håll koll på vilket konto ni är inlggade med när ni postar. För vi användare vet inte att ni är samma (och spekulationer kring det faller under regel 1.06). Det ger mycket lätt ett övertag, vare sig ni säger att ni menade det eller ej.
Citera
2016-02-29, 09:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det sker inte ett dugg ofrivilligt, eftersom ingen från Flashback tvingar dig att använda flera konton i samma tråd. Försök istället se på resultatet här på forumet.

Du och alla andra som har flera konton, det är fullt tillåtet att ha flera konton, men håll tungan rätt i mun oc håll koll på vilket konto ni är inlggade med när ni postar. För vi användare vet inte att ni är samma (och spekulationer kring det faller under regel 1.06). Det ger mycket lätt ett övertag, vare sig ni säger att ni menade det eller ej.


Ja okej, jag köper det. Helt klart.
Men var det verkligen så allvarligt att det krävdes en avstängning förra gången?
Citera
2016-02-29, 09:28
  #12
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Ja okej, jag köper det. Helt klart.
Men var det verkligen så allvarligt att det krävdes en avstängning förra gången?
Ja det var det. Det var ett skolboksexempel på vad missbruk av flera konton kan vara.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback