Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-25, 00:55
  #1
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Förutsatt att båda agerar snällt.

Två barn får varsin tia, med valet att köpa antingen en glass, eller att ge tian till en nödställd. Det ena barnet får höra "Ger du tian till den nödställde får du dubblad veckopeng. Väljer du att köpa en glass får du ingen veckopeng alls". Det andra barnet får höra "Gör vad du vill med tian, det får inga konsekvenser". Båda barnen ger tian till den nödställde. Vilket av barnen är genuinast godhjärtad?

Valet mellan omtänksamhet och egoism ställs vi inför hela tiden. Den kristne mannen tror att "är jag snäll så hamnar jag i himmelriket, men är jag elak så hamnar jag i helvetet". Ateisten tror istället att han varken blir belönad eller bestraffad. Om båda är snälla så anser jag att ateisten är mer genuint godhjärtad, eftersom den kristne förväntar sig himmelriket, men inte ateisten. Ateisten är 100% frivilligt snäll, medan den kristne onekligen styrs till viss del av konsekvenserna.

Hur ser ni på saken? Många av er anser säkerligen tvärt om, att kristna är mer genuint godhjärtade än ateister (när båda agerar snällt). Det skulle vara intressant att få höra hur ni tänker.

Edit. Tråden avser inget som helst förakt mot kristna, det är absolut inte avsikten. De flesta kristna jag känner uppfattar jag som mer godhjärtade än Average Joe-ateisten.
__________________
Senast redigerad av Sprattelvinkeln 2016-02-25 kl. 01:01.
Citera
2016-02-25, 01:26
  #2
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Nu gäller dock tråden ateister, inte asiater.
Citera
2016-02-25, 01:33
  #3
Medlem
Ja, jag håller helt med dig TS. Vet inte om det finns så mycket att tillägga. Självfallet är man mer god om man gör en god gärning utan att förvänta sig någon belöning för det.

Det ultimata godhetsprovet är ju att göra goda gärningar samtidigt som du måste se till att ingen får reda på att det är du som utfört dem.

Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Nu orkade jag inte läsa mer än rubriken, men om det står det jag tror det står och är relevant till vad jag tänker skriva så får du gärna svara också.
Suck. Då kan du väl ge fan i att posta?
Citera
2016-02-25, 01:42
  #4
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det ultimata godhetsprovet är ju att göra goda gärningar samtidigt som du måste se till att ingen får reda på att det är du som utfört dem.

Det stämmer väl in på mitt favoritcitat.
Character is doing what's right when nobody's looking
J. C. Watts
Citera
2016-02-25, 02:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Det stämmer väl in på mitt favoritcitat.
Character is doing what's right when nobody's looking
J. C. Watts
Exakt.

Dessvärre är jag inte alltid så god. Jag gillar att få beröm för mina goda gärningar. Fast å andra sidan är det väl bättre än inget?
Citera
2016-02-25, 03:06
  #6
Medlem
Apologists avatar
TS har missuppfattat kristen ideologi. Vi ska inte följa lagen, vi är inte bundna att ge tian till en nödställd. Vi gör det för att vi vill. Vi förväntar oss inget i utbyte.
TS utgår ifrån att kristna har en lag att följa.
Citera
2016-02-25, 03:28
  #7
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
TS har missuppfattat kristen ideologi. Vi ska inte följa lagen, vi är inte bundna att ge tian till en nödställd. Vi gör det för att vi vill. Vi förväntar oss inget i utbyte.
TS utgår ifrån att kristna har en lag att följa.

Nej, läs TS inlägg igen. Det står inget där om att det är ett krav för kristna att ge.
Kristna har, i motsats till ateister, däremot ett löfte om belöning i himmelriket om de är givmilda.
Alltså, ge så får du din belöning i himmelriket, grovt förenklat ...

Ateister, å andra sidan, saknar helt någon utlovad belöning för givmildhet, utöver att helt enkelt känna sig mer tillfreds med sig själva.

Följaktligen är kristna "självuppoffringar" egentligen inte alls några självuppoffringar i och med att de förväntar sig att få evig belöning efteråt.

Ateister som ger gör det därför att de genuint känner att de vill göra det och de förväntar sig ingen annan belöning än att de själva känner att de gjort rätt.

Nu menar jag inte att kristna inte genuint kan vilja ge eller att de inte känner att de gjort rätt, jag vill bara påpeka att de kristna gör det i hopp om belöning, vilket en ateist aldrig gör.

Sedan tror jag också att ateister mer sällan vill bli uppmärksammade för det de ger eller osjälviskt gör för andra, eller så är det bara därför att jag själv är sådan.
Citera
2016-02-25, 04:19
  #8
Medlem
Grävulens avatar
De tio budorden säger inget om att ge något till någon. De tio budorden när de följs är ett skydd mot en förtyckande maktelit som kan få för sig att kräva att du ska ge något för att du ska kvalificera dig som en god människa.

Den svenska makten bryter i princip samtliga budord dagligen när de säger att vi har ansvar att hjälpa immigranter trots att det står i budorden att du ska inte ha begär till din nästas hus och rikedomar.

Jesus avskydde hycklare som gjorde goda gärningar enbart för att komma till himlen eller för att framstå som goda. Det var fariseerna som inte förstått budskapet och som gav för att förhärliga dem själva.

Om du ska vara givmild ska du vara det i kärlek till din medmänniska, inte för att förtjäna din plats i himlen. Det är Jesus som är vägen till himlen.
Citera
2016-02-25, 06:41
  #9
Medlem
Många som svamlar i nattmössan här. Ska vi se vad källan till den kristna tron säger? I Bibeln (Ef2:8-9) står följande:

"Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig."

Det betyder alltså att ingen kommer till himlen genom att vara givmild, vänlig, bussig och schysst. Till himlen kommer man genom tron på Guds ord.
Citera
2016-02-25, 07:01
  #10
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mycket-marklig
Det betyder alltså att ingen kommer till himlen genom att vara givmild, vänlig, bussig och schysst. Till himlen kommer man genom tron på Guds ord.

Det hindrar inte att det finns gott om kristna som tror att man kommer till himlen genom goda gärningar och att man inte kommer till himlen om man vägrar ge till behövande.

Det är väl Jesu berättelser om att ge honom vatten när han ber om det som spökar och de tror att en tiggares tiggande kan vara Jesus som prövar dem.
Citera
2016-02-25, 08:27
  #11
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Ateister säger hela tiden att de inte vill bli ihopklumpade baserat på deras ateism. Ett praktexempel var i fjol när en muslimhatande ateist sköt ihjäl tre muslimer "över en parkeringsplats". Då fick mördarens ateism knappt nämnas i sammanhanget, och det hette att "ateism är bara avsaknad av tro, vi har inget annat gemensamt med varandra!"

Men när det gäller ateisters oöverträffade godhet, då är det plötsligt OK att gruppera ihop dem.
Citera
2016-02-25, 08:38
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Det stämmer väl in på mitt favoritcitat.
Character is doing what's right when nobody's looking
J. C. Watts

Ungefär som detta:

King James, Holy Bible, Matthew Chapter 6:

"1 Take heed that ye do not your alms before men, to be seen of them: otherwise ye have no reward of your Father which is in heaven.
2 Therefore when thou doest thine alms, do not sound a trumpet before thee, as the hypocrites do in the synagogues and in the streets, that they may have glory of men. Verily I say unto you, They have their reward.
3 But when thou doest alms, let not thy left hand know what thy right hand doeth:
4 That thine alms may be in secret: and thy Father which seeth in secret himself shall reward thee openly.
5 And when thou prayest, thou shalt not be as the hypocrites are: for they love to pray standing in the synagogues and in the corners of the streets, that they may be seen of men. Verily I say unto you, They have their reward."

Tror han har fått sitt från bibeln.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback