Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-03-12, 11:54
  #25
Avstängd
Arkhamists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Nej tanke på du nämnde på det går smärtfritt åka med dem.
Det har gått smärtfritt för mig och då har jag ändå flugit med Ryanair säkert mellan 50-70 gånger, d.v.s. gissningsvis mer än gemene man.

Jag är småföretagare och flyger av och till i jobbet, så det finns som sagt inga skäl att slösa där man kan spara.

Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Har läst/hört personer som blivit vansinniga på dessa "cheap bolagen" som har fått sova på flygplatsen vid inställda flyg. KLM (som jag åker ofta) hade frågat mig, om jag vill acceptera att på sova på hotell. Hänt 2 gånger hittills för mig, det är inte aktuellt för Ryan air att de skulle erbjuda mig det. De menar de har inte kunderna betalt för! Då får man krångla själv för sedan ta det med försäkringen.
Nu flyger jag förvisso ofta morgon-/eftermiddagsflyg inom Europa så den typen av problem har jag sluppit, men sunt förnuft borde ju medge att man inte kan få en hotellvistelse om man bokar en 129-kronorsbiljett till Luton Airport. Man utgår ju inte från att flyg ska ställas in och scheman braka samman. Sker så likväl så får det väl vara så. Är man en regelbunden flygare så har man gott och väl tjänat in den där hotellvistelsen genom åren via de billiga biljetterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Hade jag varit ung, så hade jag kunnat göra det, alltså sova på flygplatsen. Men nu liksom du är jag medelålders. Jag vill kunna sova ordentlig.
Skulle det hampa sig som så, då åker jag till nåt B&B i närheten och sen tar jag den kostnaden där. Det handlar om undantagsfall utslaget på lång lång tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Vad jag vet så landar mest flygen i tid. Tro det är ingen större skillnad mellan bolagen. Men däremot risken stor att med Ryanair, att de landar för tanka upp sig. Har hänt ofta de fått landa, pågrund de har missräknat bensinmängden. Det för de har "game" antal liter som tankas i %. De ska helst landa med endast bensinånga i tanken.
Det har aldrig någonsin hänt mig. Jag kommer dit jag ska på stipulerad tid och för en liten peng.

Får jag fråga dig om du har råkat ut för några missöden med Ryanair personligen eller om det mest är vandringssägner du läst i Aftonbladet du för vidare?

Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jopp det var det! Också de ville införa 5 £ för toalettbesök på flyget.
Källa på det, tack.
Citera
2016-03-12, 13:26
  #26
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Det har gått smärtfritt för mig och då har jag ändå flugit med Ryanair säkert mellan 50-70 gånger, d.v.s. gissningsvis mer än gemene man.
Det är lugnt, i så fall är du en nöjd kund hos dem. Jag reser en del också men till/ i asien, får höra många "storyn".

Citat:
Jag är småföretagare och flyger av och till i jobbet, så det finns som sagt inga skäl att slösa där man kan spara.
Ja viktigaste är att du är nöjd. För min del ser jag med andra ögon, sko ett företag som inte moraliskt behandlar kunder/besättning bra. Vi har vår valfrihet. Det finns en orska Ryanair ville leta upp de flygkaptener som pratar "skit"om företaget. De kaptener vågar inte klaga pågrund av risk att bli sparkad.


Citat:
Nu flyger jag förvisso ofta morgon-/eftermiddagsflyg inom Europa så den typen av problem har jag sluppit, men sunt förnuft borde ju medge att man inte kan få en hotellvistelse om man bokar en 129-kronorsbiljett till Luton Airport. Man utgår ju inte från att flyg ska ställas in och scheman braka samman. Sker så likväl så får det väl vara så. Är man en regelbunden flygare så har man gott och väl tjänat in den där hotellvistelsen genom åren via de billiga biljetterna.
Jag är en bekväm person av mig som vill att allting ska flyta på. Vill inte krångla med hotel som kan vara fullbelagt m.m . Finns ett ordspråk "tid är pengar".


Citat:
Skulle det hampa sig som så, då åker jag till nåt B&B i närheten och sen tar jag den kostnaden där. Det handlar om undantagsfall utslaget på lång lång tid.
Om du hittar en som är ledigt rum. Men det tro jag inte är så svårt i del flesta fallen.

Citat:
Det har aldrig någonsin hänt mig. Jag kommer dit jag ska på stipulerad tid och för en liten peng.

Får jag fråga dig om du har råkat ut för några missöden med Ryanair personligen eller om det mest är vandringssägner du läst i Aftonbladet du för vidare?
Nej ärlighetens namn har pratat många som har åkt med dem. Man träffar en del människor på flygplatsen . Sedan är min fru bekant med en kapten som jobbar inom Ryaniar, för tillfället sträckorna mellan köpenhamn o spanien och andra ruter i europa.


Citat:
Källa på det, tack

betalning för toalett besök ?? Som tur genomfördes det inte. Nu står det i och för sig 1£/ 1€, men vår vän nämnde upp till 5£

Visst:Ryanair confirms it WILL bring in charges for on-board toilets http://www.dailymail.co.uk/travel/ar...phased-in.html
Citera
2016-03-12, 19:50
  #27
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catttta
Det låter som du jobbar på SAS eller annat dyrt flygbolag. Bokade nu 08.55 lördag 12 mars en resa till London med Ryanair tur och retur 14-16 april, morgonflyg båda hållen från Landvetter. Kollade just SAS 2 min innan, de billigaste biljetterna 3700 dit och 1003 kr hem, med morgonflyg. Detta var den en absolut billigaste biljetten SAS go, ingenting ingår i princip. De landar på Stansted båda flygen.
Jag klarar mej utan mat i 1 timme och 30 min som flyget är uppe i luften, och jag vet att jag kommer att landar i tid med Ryanair men det är inte lika stor chans att jag gör det med SAS.
Får jag fråga om du är som du ska i huvudet om du hellre bokar med SAS i detta läge?
Avgift 2% tillkommer vid bokning på Ryanair pga att våra banker i Sverige inte erbjuder sina kunder debitkort. Sedan blir man tilldelad en plats om man inte vill betala 60 kr extra per håll. Slutnotan 181 kr tur och retur Sverige-London istället för 4700 kr med SAS.
Alla är ju inte lika bortskämda som dej eftersom du inte klarar dej utan wifi och mat på 1,5 timma. Allt är ju upp till var och en

På tal om reklam, de säljer lotter under ca 5 min av resan, och brukar ibland delar ut en tidning där man kan läsa om deras olika destinationer, det är allt på denna sträckan. Jag har flugit där emellan ett 30 tal ggr så jag vet vad jag pratar om. Den reklamen kan man strunta i om man vill alltså...
Tack!
SAS flyger till Heathrow, inte Stansted. Under en period förra året gick göteborgsflygen till Stansted eftersom SAS sålde de landningsrätterna, men det verkar ha upphört.
Det bör också jämföras resa mellan flygplatsen och staden, tunnelbanan från Heathrow, under 3 pund om jag,minns rätt går var 5 minut från T2 och tar en timme till Piccadilly Circus. Jag har, utan incheckat bagage, tagit mig från flygplansgaten till tunnelbaneplattformen på mindre än 15 minuter, inklusive ett toalettbesök och en förvånansvärt förvirrande hiss.

För övrigt hittade jag nyss Londonbiljett med SAS samma datum som du nämnde för 1884 kr.
Citera
2016-03-12, 20:04
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
SAS flyger till Heathrow, inte Stansted. Under en period förra året gick göteborgsflygen till Stansted eftersom SAS sålde de landningsrätterna, men det verkar ha upphört.
Det bör också jämföras resa mellan flygplatsen och staden, tunnelbanan från Heathrow, under 3 pund om jag,minns rätt går var 5 minut från T2 och tar en timme till Piccadilly Circus. Jag har, utan incheckat bagage, tagit mig från flygplansgaten till tunnelbaneplattformen på mindre än 15 minuter, inklusive ett toalettbesök och en förvånansvärt förvirrande hiss.

För övrigt hittade jag nyss Londonbiljett med SAS samma datum som du nämnde för 1884 kr.

Hej försök inte att spela duktig, finns inget morgonflyg fr Landvetter för 1884 kr (SAS)som går direkt till London den 14 april. Jag är ledsen att meddela detta, hade inte tänkt byta flyg på vägen, en resa på 5 tim. ALDRIG I LIVET! Tacka vet jag 181 kr tur och retur med Ryanair inklusive avgift och 1,5 timme flygfärd!!!!
Citera
2016-03-12, 20:10
  #29
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catttta
Hej försök inte att spela duktig, finns inget morgonflyg fr Landvetter för 1884 kr (SAS)som går direkt till London den 14 april. Jag är ledsen att meddela detta, hade inte tänkt byta flyg på vägen, en resa på 5 tim. ALDRIG I LIVET! Tacka vet jag 181 kr tur och retur med Ryanair inklusive avgift och 1,5 timme flygfärd!!!!
Vem snackar direktflyg? Jag kommenterade att deras flyg till Stansted verkar ha upphört och att man kan flyga med SAS mellan Sverige (någon stad, ingen verkar veta vilken) och London.
Citera
2016-03-12, 20:33
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vem snackar direktflyg? Jag kommenterade att deras flyg till Stansted verkar ha upphört och att man kan flyga med SAS mellan Sverige (någon stad, ingen verkar veta vilken) och London.

Jag kommer att vara i London knappt 2 dagar, absolut inte aktuellt med så långa flygtider. Morgonflyget kostar nu 20.30 idag 3892 kr med SAS go, vilket är det allra billigaste alternativet. Det är en höjning med ett par hundra sedan i morse...:)
Citera
2016-03-12, 20:33
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vem snackar direktflyg? Jag kommenterade att deras flyg till Stansted verkar ha upphört och att man kan flyga med SAS mellan Sverige (någon stad, ingen verkar veta vilken) och London.

Jag kommer att vara i London knappt 2 dagar, absolut inte aktuellt med så långa flygtider. Morgonflyget kostar nu 20.30 idag 3892 kr med SAS go, vilket är det allra billigaste alternativet. Det är en höjning med ett par hundra sedan i morse...:)
Citera
2016-03-13, 10:08
  #32
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catttta
Hej som alla vet som är insatta i Ryanair, vet att de inte kör nga sträckor på 10-12 tim
Andra lågpris flygbolag vet jag inte så mkt om så då håller jag tyst/flabben och det tycker jag andra också kan göra som inte vet ett dugg utan bara tror sig bara veta.
De har turer till Teneriffa, det är 4-6 timmar. Man kan klara sig utan mat, service, toa då också.
Men längre sträckor då? Hur ska det se ut?

Sedan är de på "G" med längre rutor. De villa köra till usa för under 100£, vilket du i så fall borde veta.
Det var en virtuell fråga, hur det skulle funka/vara.

De andra lågprisbolagen kör samma sak generellt, skulle jag tro. Åtminstone i Norweigan, Airasia (som jag har åkt) Cebu pacific (har åkt med dem), Lion air(har inte åkt).

Airaisa var en mardröm just pågrund av bagage strul och incheckning. Men de är billiga, men tar xtra betalt just för allting. Som tex det med incheckning, så har de en xtra avgift för snabb incheckning. De bryr sig inte om du stått i kö vid incheckning (de har 2 st) 2 timmar , det är medvetet gjort av dem göra folk stressade, du får inte komma förbi kön om det börja närma sig avgång. Missar du flyget pågrund incheckningen är sen, får du köpa nya biljetter.

De vill helst räkna dator som handbagage i övriga flygbolag är det personliga tillbehör. Men strulade till för mig.
Citera
2016-03-13, 10:15
  #33
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smakenavurin
Jag har flugit med ganska många olika bolag och jag måste säga att Ryanair sätter en ny standard i sämsthet. Seriöst. Det ENDA dom har som talar för dom är att de är billiga och har en skapligt modern flygplansflotta (enligt vad jag hört av personer mer insatta).

edit: kanske är de punktliga också? vet ej. I vilket fall väger det inte upp i alla fall

Det är ett bolag jag bojkottar just pågrund av deras personal policy.
De har en moderna flotta, så de måtte ha tjänat pengar åtminstone.
Punktligheten vet jag inte, men de är som andra bolag skulle jag tro. Vet bara de har inside tävlan mellan kaptenerna om "tanka" minsta möjlighet liter flygbränsle. Vilket har medfört de har fått landa för tanka upp sig, om de har räknat fel tex oväntat hård motvind. De räknar ju att för mycket flygbränsle medför xtra tyngd och då större drivkostnad.
Citera
2016-03-13, 14:24
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det är ett bolag jag bojkottar just pågrund av deras personal policy.
De har en moderna flotta, så de måtte ha tjänat pengar åtminstone.
Punktligheten vet jag inte, men de är som andra bolag skulle jag tro. Vet bara de har inside tävlan mellan kaptenerna om "tanka" minsta möjlighet liter flygbränsle. Vilket har medfört de har fått landa för tanka upp sig, om de har räknat fel tex oväntat hård motvind. De räknar ju att för mycket flygbränsle medför xtra tyngd och då större drivkostnad.
Valet är ganska enkelt för mig som inte tvingas flyga regelbundet utan mer då och då. Jag undviker helt enkelt Ryanair.

Har flugit med Norwegian och Malmo Aviation en hel del och de är otroligt mycket bättre på alla sätt och vis. Sen är det skillnad på avgångar och rutter och så det vet jag men jag skulle ändå försöka se om man inte kan resa så man slipper Ryanair.
Citera
2017-07-09, 09:41
  #35
Medlem
ulvvfs avatar
Har aldrig sett någon bli kontrollerad för måtten eller vikten på sitt handbagage. Så länge det inte är extremt mycket större än maxmåtten, så skulle jag tro att det inte är några problem. Men grejen är varför chansa? Tänk om man ändå har oturen att de kontrollerar även om det är extremt osannolikt, och ditt handbagage är för stort, det kommer ju ställa till med ganska så mycket problem för dej då. Så kan man undvika det så skulle jag göra det.
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2690512

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback