Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-02-29, 23:47
  #49
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
USA har betydligt fler jaktrelaterade dödsskjutningar/aktiv jägare än Sverige trotts att vi i Sverige tenderar att ha betydligt fler jägare på samma jaktmark samtidigt än vad USA har. Skillnaden är att vi här har god kommunikation mellan jägare, försiktigare skyttar MEN framför allt högre användning av orangea kläder.

Faktum är att man under hjortjakt i USA i många stater är tvungen, enligt lag, att bära signalfärg.

Exempel från Wisconsin (p.21):
http://dnr.wi.gov/files/pdf/pubs/wm/wm0431.pdf

För en komplett lista över vad som gäller för respektive stat.
http://www.hunter-ed.com/blog/blaze-...s-every-state/

Sen skiljer sig ju jaktteknikerna åt avsevärt - som jag påpekade tidigare.

-ed-
Poängen var mer än lovligt frånvarande - men jag skyller på dårförkylning efter att ha avnjutit de 4 sista självande dagarna på hundsäsongen med att ränna i skogen med hunn (iförd kammo utan någon signalfärg) samt bränt av (den kommande) säsongens första 500-pack CCI på silluettmål.

Nåväl, poängen var att det sannolikt inte är avsaknaden av signalfärg i jaktsammanhang som är den primära förklaringen till att fler stryker med vid jakt i USA.


Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Är det inte helt enkelt så att camoflagekläder (om dom inte är köpta på marknad av conny camo & paintball)) har andra bra egenskaper som lämpr sig för jakt (vindtåliga,täta,slitstarka och hyffsat vätavisnde)

Nja. Jag skulle säga att mitt Härkila-ställ i kammo inte skiljer sig särskilt mycket från mitt Härkila-ställ som är brunt annat än i färgsättningen...


--
Än en gång.

Till vissa jaktformer medför kammo en uppenbar fördel. Då använder man som regel INTE signalfärg. Till andra jaktformer kan man lika gärna skippa kammot eller grönstället och då bär man, ofta, signalfärg.

En del har en blazekammo-jacka på sig. Andra nöjer sig med med en orange kepa. Andra nöjer sig med ett hattband. I norr är det inte helt ovanligt med Helly-Hansen fiberpälströjor i kombination med M/59-byxor.

Spelar det, egentligen, någon roll vad man väljer att ha på sig i skogen?
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2016-03-01 kl. 00:12.
Citera
2016-02-29, 23:54
  #50
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefanstrm
Mitt på ljusa dan ja! vägarbetare förstår jag om dem har oranga kläder men parkvaktmästare?
https://www.youtube.com/watch?v=KXgCvZb04CE
Identifieringsfråga, det ska synas att det är en Bona Fide arbetare. Folk ser det och blir lugna. Har dock en ziggis här i kommun som snott en varseljacka och går runt och snor.
Citera
2016-03-01, 01:02
  #51
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Faktum är att man under hjortjakt i USA i många stater är tvungen, enligt lag, att bära signalfärg.

Exempel från Wisconsin (p.21):
http://dnr.wi.gov/files/pdf/pubs/wm/wm0431.pdf

För en komplett lista över vad som gäller för respektive stat.
http://www.hunter-ed.com/blog/blaze-...s-every-state/

Sen skiljer sig ju jaktteknikerna åt avsevärt - som jag påpekade tidigare.

-ed-
Poängen var mer än lovligt frånvarande - men jag skyller på dårförkylning efter att ha avnjutit de 4 sista självande dagarna på hundsäsongen med att ränna i skogen med hunn (iförd kammo utan någon signalfärg) samt bränt av (den kommande) säsongens första 500-pack CCI på silluettmål.

Nåväl, poängen var att det sannolikt inte är avsaknaden av signalfärg i jaktsammanhang som är den primära förklaringen till att fler stryker med vid jakt i USA.



Ja de har blivit mycket hårdare på senare år och det syns i statistiken i de stater som kräver "blaze orange".

Sen så har du självklart rätt i att de har andra jakttraditioner som också spelar in.
Citera
2016-03-01, 19:42
  #52
Medlem
lone_wolfs avatar
I Finland gäller att man skall ha orange väst och huvudbonad vid jakt på hjortdjur : "Utrustning som ska användas vid jakt på hjortdjur: Vid jakt på dovhjort, kronhjort, sikahjort, älg, vitsvanshjort och skogsvildren ska de som deltar i jakten använda orangeröd eller orange huvudbonad eller ett överdrag av sådan färg och orangeröda eller orange klädesplagg som täcker överkroppen. Den orange eller orangeröda färgen ska täcka minst två tredjedelar av den synliga ytan av klädesplagget och huvudbonaden." http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantas...a%5D=jaktlagen

En bra och vettig lag. Den som har problem med det här hör inte hemma i ett jaktsällskap.

Vid jakt på hjortdjur så spelar klädsen mindre roll ur camouflagesynvinkel. Hjortdjur ser dåligt och varslas i första hand av vittring och ljud, så i det här fallet är nog camoflageklädseln mest till för jägarens ego.

Vid jakt på fågel är läget ett helt annat. Själv har jag klädsel med Optifade mönster. Så länge man står stilla utan att visa siluett så funkar den förvånansvärt bra.
Citera
2016-11-01, 01:10
  #53
Medlem
HobbyHitlers avatar
Vid älgjakt borde kamouflagemönster i olika nyanser av rött och orange fungera utmärkt men enligt min teori vill många jägare inte se ut som om dom ska gå på prideparad utan känner sig lite mer macho i traditionella kamouflagekläder.
Citera
2016-11-01, 03:13
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Vid älgjakt borde kamouflagemönster i olika nyanser av rött och orange fungera utmärkt men enligt min teori vill många jägare inte se ut som om dom ska gå på prideparad utan känner sig lite mer macho i traditionella kamouflagekläder.


Som flera postare redan har förklarat till leda, så är inte ALLA djur färgblinda. Jagar jag fågel eller hare ena veckan, använder jag samma jaktkläder som när jag jagar älg nästa vecka. Jakt är tillräckligt dyrt utan att köpa speciella outfits för varje jaktform. En orange mössa är billigt. kamouflage är bra (om än marginellt) oavsett vilket djur du jagar, eftersom mönstret bryter siluetten (lite) -att just älgar inte bryr sig om kamouflagen går i orange och rött, eller det mer traditionella grönt och brunt, är ovidkommande. Själv bryr jag mig inte om mina jaktkläder är kammo eller inte, utan mer om värme, bekvämlighet, ljudlöshet och tålighet. Råkar något vara kammo så råkar det vara kammo. Skulle jag välja att bli hundförare skulle jag skaffa oranga kläder som de befintliga hundförarna i mitt jaktlag, men tills dess duger det med en orange mössa.
Vintertid gör ett vinterkammo ställ STOR skillnad, och skulle jag ha en orange jacka på mig för toppfågeljakt vintertid så skulle jag slösa bort min tid.

PS en snabb koll på några jaktaffärers hemsidor visar att majoriteten av jaktkläder till salu inte är kammouflage (grön, grå eller brun -ja, men inte kammo), och att majoriteten av kammouflagekäder som ÄR till salu har orange detaljer.
Citera
2017-02-04, 01:41
  #55
Medlem
Lyzzas avatar
Min man är färgblind det skulle vara problem om han skulle jaga. Finns det något krav på att jägare ska kolla färgseendet för att få licens?
Citera
2017-02-04, 05:53
  #56
Avstängd
scoremaxs avatar
Nej.
Citera
2017-02-04, 18:40
  #57
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
De flesta däggdjur har inga röda tappar i ögonen och kan därför inte se ljus i det röda spektrumet, därför ser det röda/oranga i deras ögon ut ungefär som grönt däremot så ser människan det röda och ser var de finns en annan jägare och det hela blir mycket säkrare.

Lite som att att tro att bara för att man ser en sak att tro att alla andra arter har samma sinnen och förmågor

Varför är du så obildad? Hur tänker du?
Lite som folk som står helt svartklädda i mörker och väntar på bussen..

"Jag ser ju bussen,så den måste ju se mig!!"
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback