Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-22, 12:57
  #1
Medlem
Hela tiden så skriker de IQbefriade "Sverigevännerna" ala SDsvansen aka vi som tillber Åkesson

De ljuger om retroaktivt barnbidrag, de ljuger om vårdnadsbidrag. Skäms ni inte?? Eller har ni inget förstånd??

https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater
Citera
2016-02-22, 12:59
  #2
Avstängd
Du kanske ska sluta blanda ihop "flyktingar" som inte fått TuT med invandrare som fått TuT?

Visa vart lögnerna ligger i det du påstår istället. Och det är föräldrapenning du menar och inte barnbidrag.
Vårdnadsbidrag vet jag inte om de får men de betalar inte samma summor som Svenskar så jag antar att det är vad som menas. 50kr behöver de betala från allt ifrån läkarundersökning till operationer till allt möjligt.
__________________
Senast redigerad av Kratatch 2016-02-22 kl. 13:06.
Citera
2016-02-22, 13:07
  #3
Medlem
Gas-pedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massa1212
Hela tiden så skriker de IQbefriade "Sverigevännerna" ala SDsvansen aka vi som tillber Åkesson

De ljuger om retroaktivt barnbidrag, de ljuger om vårdnadsbidrag. Skäms ni inte?? Eller har ni inget förstånd??

https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater
Varför envisas extremvänstern och ljugmedia med att kalla migranterna/invällarna/invadörerna för flyktingar?
Citera
2016-02-22, 13:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massa1212
Hela tiden så skriker de IQbefriade "Sverigevännerna" ala SDsvansen aka vi som tillber Åkesson

De ljuger om retroaktivt barnbidrag, de ljuger om vårdnadsbidrag. Skäms ni inte?? Eller har ni inget förstånd??

https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater

Tyvärr så är de så desperata o måste bara smutskasta för att kunna skapa oro över invandring. Hade dessa människor inte varit anonyma hade det kommit mer vettiga grejer ur dem.
Citera
2016-02-22, 13:12
  #5
Medlem
Jag har också funderat på varför inte SDare kan se det. Jag tror att de beror på att man inte vill se det. Folk har ett behov att skylla på något, när de är missnöjda. Många SDare verkar vara ganska enkla personer som är bittra över att det inte kommit längre i livet än de hoppats på och då blir det enkelt att ta till invandringen som en förklaring.
Det är synd, för samtidigt när SDare med låg självkännsla verkligen skulle behöva allas respekt, så ger de inte andra den.
Visst finns det problem med invandring, men det är ju något man får försöka lösa. Det finns problem inom många grupper. Ungdomar som slåss, män som våldtar, höjdar som håller varandra om ryggen osv. Att hata hjälper inte alls, utan tar bara en massa energi och håller en person tillbaka i sin utveckling.

Man ska inte blunda för vrerkligheten, men att försöka förstå den och leva sig in i hur andra tänker är väldigt utvecklande. Jag kan förstå att man kan ilskna till, men inte att man driver sin ilska så långt.
Surna till, fundera, och gå vidare.
Citera
2016-02-22, 13:34
  #6
Medlem
Glauciuss avatar
Det finns ju en ganska stor skillnad mellan att vara en flykting och att vara en invandrare i Sverige.

Om vi fokuserar på den senare gruppen, nämligen invandrarna och nyttjandet av försörjningsstöd och olika ekonomiska bistånd så gjorde ju Fredrik Malm, Liberalerna, en uträkning som skulle rätta till alla myter om invandrarnas bidrag.

Myten var att invandrarna får 21 810 kronor skattefritt i bidrag. Fredrik Malm gjorde en hypotetisk scenario med en ensamstående mamma, tre barn över 11 år och utan en pappa.

Citat:
Vandringshistoria på nätet och fakta i målet
Mer korrekt beräkning för en ensamstående mamma som pluggar svenska och deltar i andra insatser på heltid, med tre barn över 11 år utan någon pappa som bidrar till försörjningen är:

6 468 kr i etableringsersättning

3 000 kr i etableringstillägg (om man får underhållsstöd för tre barn )

4 500 kr i bostadsbidrag (förutsatt en hyra på 5 700 kronor i månaden)

3 754 kr i barnbidrag

3 819kr i underhållsstöd (underhållsstöd för tre barn i stället för två)

=21 541 Detta har man rätt i under högst två år, och förutsätter att den ensamma mamman deltar på heltid i utbildningar och andra insatser.

Jämför detta med riksnormen för försörjningsstöd i motsvarande situation(ensamstående mamma, tre barn på 11, 12 och 15 år, ingen pappa som bidrar, hyra på 5 700 kronor i månaden, deltar i någon form av arbetsmarknadsinsatser:

4 500 kr i bostadsbidrag

3 754 kr i barnbidrag

3 819 kr i underhållsstöd

7 967 kr i kompletterande försörjningsstöd (antaget 1 100 kronor i månaden för hushållsel, hemförsäkring, fackföreningsavgifter och kollektivtrafikresor till arbetsmarknadsinsatser m.m.)

= 20 040. Därtill kan man få ersättning för bl.a. tandvård, hälso- och sjukvård, läkemedel, glasögon, underhåll, reparation och inköp av hemutrustning och möbler, flyttkostnader, barnomsorg m.m.

Den stora förändringen kom i och med ändringen av retroaktiv föräldrapenning.
Innan regeländringen som gjordes 1 januari 2014 så kunde utrikes födda som kom till Sverige även ta ut en retroaktiv föräldrapenning upp till 480 dagar även efter att barnet har fyllt fyra år. Det kunde leda till enorma klumpsummor som en nyanländ får. Nu har dock reglerna ändrats och nu kan man enbart spara maximalt 96 dagar efter att barnet har fyllt fyra år.

Och inte att förglömma, flyktingar som får uppehållstillstånd har rätt till "akut" tandvård för 50 kronor. Samma kostnad om man behöver en läkare och läkarvård efter remiss.
Det är ju en hyfsad förmån, när jag bet sönder en halv tand så fick jag betala 2 300 kronor för att man skulle laga den.
__________________
Senast redigerad av Glaucius 2016-02-22 kl. 13:37.
Citera
2016-02-22, 13:59
  #7
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Jag har också funderat på varför inte SDare kan se det. Jag tror att de beror på att man inte vill se det. Folk har ett behov att skylla på något, när de är missnöjda. Många SDare verkar vara ganska enkla personer som är bittra över att det inte kommit längre i livet än de hoppats på och då blir det enkelt att ta till invandringen som en förklaring.

Jag är stolt SD:are med GAD och depressionsproblematik. Jag har verkligen inte kommit långt i livet, men jag gillar att ha rätt!

Citat:
Nu har dock reglerna ändrats och nu kan man enbart spara maximalt 96 dagar efter att barnet har fyllt fyra år.

Ja, men det gäller bara för barn som är födda efter 1 jan 2014 (http://www.migrationsinfo.se/fragor-...g-retroaktivt/). För de flyktingar som anlände 2015 får de allra flesta ta ut 480 dagars föräldrapenning retroaktivt om de har med sig barn i rätt åldrar. Föräldrapenningen kan tas ut som en klumpsumma. Hur stor den summan är verkar ingen ha koll på. Fria Tider beräknade den till 259 200 för tre barn.
Citera
2016-02-22, 14:16
  #8
Medlem
Alltså länken till FB som TS gav stämmer, men det är inte samhällets kostnad.

Du får 1900sek/dag per person om du har ett flyktingboende, tex 30 pers = 1900x30= 57 000 Sek om DAGEN.

Då är det lätt att bjussa alla flytkingarna på "ta vad du vill" när man åker till Stadium för å köpa lite skor å sånt.

Det är en guldgruva där "gruvan" är Svergies skatteintäckter.

Flyktingarna lever inte i lyx, men visst man kan argumentera för att situationen som vi har är en följd av att en herrans massa kommit hit och regeringen "löst" det genom att kasta massvis med pengar på varje aktör som vill "hjälpa till".
Citera
2016-02-22, 14:23
  #9
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massa1212
Hela tiden så skriker de IQbefriade "Sverigevännerna" ala SDsvansen aka vi som tillber Åkesson

De ljuger om retroaktivt barnbidrag, de ljuger om vårdnadsbidrag. Skäms ni inte?? Eller har ni inget förstånd??

https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater
Jag kan hålla med att många som är emot bidragstagarinvandring haussar upp kostnaderna för enskilda snyltare så att det ser ut som att varje asylsnyltare får maximalt med bidrag när så oftast inte är fallet.
Det du missar är dock att många ser det som en principsak att ickemedborgare inte bör få bidrag överhuvudtaget. Det ska helt enkelt vara helt omöjligt att ens ansöka om bidrag om man inte är medborgare, så just antalet kronor i alla olika räkneexempel blir liksom irrelevanta.
Citera
2016-02-22, 14:24
  #10
Medlem
Fiskfjolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Man ska inte blunda för vrerkligheten, men att försöka förstå den och leva sig in i hur andra tänker är väldigt utvecklande

Utvecklande? Ja du verkar sannerligen inte särskilt bra på det iallafall
Citera
2016-02-22, 14:31
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jontahontas
Alltså länken till FB som TS gav stämmer, men det är inte samhällets kostnad.

Du får 1900sek/dag per person om du har ett flyktingboende, tex 30 pers = 1900x30= 57 000 Sek om DAGEN.

Då är det lätt att bjussa alla flytkingarna på "ta vad du vill" när man åker till Stadium för å köpa lite skor å sånt.

Det är en guldgruva där "gruvan" är Svergies skatteintäckter.

Flyktingarna lever inte i lyx, men visst man kan argumentera för att situationen som vi har är en följd av att en herrans massa kommit hit och regeringen "löst" det genom att kasta massvis med pengar på varje aktör som vill "hjälpa till".
Allt handlar om bostäder. Hade vi haft tillräckligt så hade inte kommunerna behövt vräka ut pengar till de som startar boende. Hata lite på de som inte fixar bostäder istället för på flyktingarna.
Citera
2016-02-22, 14:39
  #12
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massa1212
Hela tiden så skriker de IQbefriade "Sverigevännerna" ala SDsvansen aka vi som tillber Åkesson

De ljuger om retroaktivt barnbidrag, de ljuger om vårdnadsbidrag. Skäms ni inte?? Eller har ni inget förstånd??

https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater

Jag undrar varför den tunnhåriga dumskallen Jan Christiansen på Facebook inleder sitt inlägg med att blåljuga om att migranterna ska få dagpenningen att räcka till vård och tandvård. De får vård och tandvård gratis av oss skattebetalare. De kan fortfarande få ut retroaktivt barnbidrag. SD-männen talar sanning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback