Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-21, 19:05
  #1
Medlem
Makubes avatar
God afton!

Funderar på att utbilda mig till jurist men har förstått det som att kostym är vanlig arbetsklädsel i branschen. Problemet är att jag har mjäll på grund av atopiskt eksem - hela min kropp är torr och hårbotten är konstant mer eller mindre fnasig.

Om vi bortser från självklara saker som behandling av hårbotten (vilket inte funkar 100% - tyvärr!) - hur bör man tänka med kostymen? Är grå ett OK alternativ på jobbet eller ser det för uppklätt ut? Grått brukar dölja mina små flagor men svart och blått ser helt åt helvete ut.

Något speciellt tyg som kan tänkas dölja bättre?
Citera
2016-02-21, 19:14
  #2
Medlem
Varför skulle grått vara för uppklätt? Jurister brukar ha rätt hög formalitetsnivå på klädseln, så det är inga problem alls. Dessutom kan man enkelt dra ner formaliteten med mönster, material och övriga kläder.

En grå tweed tror jag skulle fungera perfekt för att dölja mjällen. Frågan är om det kan se för avslappnat ut i din bransch.
Citera
2016-02-21, 19:51
  #3
Medlem
Makubes avatar
Tack! Är helt nollställd när det kommer till finare klädsel och klädkoder. Har fått för mig att grått ser mer fancy ut än svart men då verkar det ju lugnt ändå. Tweed har jag kollat på innan och det skulle nog vara perfekt men som du påpekade kanske det inte är uppklätt nog.
Citera
2016-02-21, 19:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makube
Tack! Är helt nollställd när det kommer till finare klädsel och klädkoder. Har fått för mig att grått ser mer fancy ut än svart men då verkar det ju lugnt ändå. Tweed har jag kollat på innan och det skulle nog vara perfekt men som du påpekade kanske det inte är uppklätt nog.
Om inte annat så är svart bara korrekt på begravningar om man ska vara puritan. Annars är det mörkblått eller mörkgrått som är högst på skalan.
Citera
2016-02-21, 21:16
  #5
Medlem
Jag röstar på tweed!
När jag har haft rakat på vintern har jag alltid fått ganska mycket mjäll pga torr hårbotten.. nu tror jag att du har full koll på hur din hud fungerar etc jag har självklart inte en aning.. Men någonting som har hjälpt mig väldigt är kokosolja!
Citera
2016-04-14, 19:40
  #6
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makube
God afton!

Funderar på att utbilda mig till jurist men har förstått det som att kostym är vanlig arbetsklädsel i branschen. Problemet är att jag har mjäll på grund av atopiskt eksem - hela min kropp är torr och hårbotten är konstant mer eller mindre fnasig.

Om vi bortser från självklara saker som behandling av hårbotten (vilket inte funkar 100% - tyvärr!) - hur bör man tänka med kostymen? Är grå ett OK alternativ på jobbet eller ser det för uppklätt ut? Grått brukar dölja mina små flagor men svart och blått ser helt åt helvete ut.

Något speciellt tyg som kan tänkas dölja bättre?

Grå kostym är ett fullgott alternativ på arbetet för jurister. Så låt inte klädkoden avskräcka dig.
Citera
2016-04-14, 19:59
  #7
Medlem
bradgardsindianens avatar
Visst kan du har grå kostym som jurist. Många jurister bär väl blått för attdet anses som lite mindre formellt men blått associeras väl till förtroende, visdom etc. vilket kanske också spelar in. Inom många områåden av juridik bär man heller inte kostym till "vardags".
Citera
2016-07-15, 03:36
  #8
Medlem
En jur kand torde dock vara den bästa klädseln, mjäll eller ej.
Citera
2016-07-15, 03:38
  #9
Medlem
använder du kortison?
Citera
2016-07-15, 03:40
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makube
Tack! Är helt nollställd när det kommer till finare klädsel och klädkoder. Har fått för mig att grått ser mer fancy ut än svart
Svart kostym har man endast på begravningar, inte i arbetssammanhang. Mörkblått eller mörkgrått är passande färger för arbetet.
Citera
2016-11-06, 01:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makube
God afton!

Funderar på att utbilda mig till jurist men har förstått det som att kostym är vanlig arbetsklädsel i branschen. Problemet är att jag har mjäll på grund av atopiskt eksem - hela min kropp är torr och hårbotten är konstant mer eller mindre fnasig.

Om vi bortser från självklara saker som behandling av hårbotten (vilket inte funkar 100% - tyvärr!) - hur bör man tänka med kostymen? Är grå ett OK alternativ på jobbet eller ser det för uppklätt ut? Grått brukar dölja mina små flagor men svart och blått ser helt åt helvete ut.

Något speciellt tyg som kan tänkas dölja bättre?

Fy vad surt det låter

När det gäller färger så är mellangrått inte för formellt utan tvärtom aningen mindre formellt än mörkblått och grafitgrått.

Svart kostym bör du inte ha i professionella sammanhang (eller alls, undantaget begravning).

Det optimala för att dölja eventuella mjällflagor borde rimligen vara en ljusgrå kostym med diskret vitt mönster, typ hundtand eller prins of whales. Det hittar du garanterat.

Utöver det får du väl hitta nån tvål eller nåt som tar bort mjällen?
Citera
2016-11-10, 18:50
  #12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Fast det finns väl tillfällen när mörk kostym är nödvändigt då får man väl försöka vara så mjällfri som möjligt, och kanske ha en diskret sammetsborste som man putsar till med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback