Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-21, 23:19
  #13
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
Ryskan Natalia sitter på livstid i Sverige för mord på en man 2005. Sveriges Radio sände idag ett romantiskt porträtt av denna mörderska.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=909

att Ryskan Natalia sitter för mord på en man nämns bara i en mening... i förbifarten. Annars dominerar romantiken o gullandet, o Natalias nya kärlek, den kriminella ryskan Alexandra.

Frågor - kan hon som gör dokumentären, som låter smått förälskad i Natalia , vara manshatare o blivit uppeggad av mansmordet? dvs hon tänder på våld om PK- rätt...

Skulle samma romantiska dokumentär om t.ex lasermannen kunda sändas? Lasermannens nya bögromans....
Hela programmet makabert tycker jag

Nu var det ju faktiskt som så att det gick en dokumentär på SVT i veckan om lasermannen där han faktiskt lades fram på ett ganska fint sätt. Att han var offer för omständigheter o.s.v.

Säkerligen inte på samma sätt som denna (som jag för övrigt inte hört), men bara för att.
Citera
2016-02-22, 08:41
  #14
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Nu var det ju faktiskt som så att det gick en dokumentär på SVT i veckan om lasermannen där han faktiskt lades fram på ett ganska fint sätt. Att han var offer för omständigheter o.s.v.

Säkerligen inte på samma sätt som denna (som jag för övrigt inte hört), men bara för att.

Du menar ungefär att han " sitter för mord nämns bara i en mening... i förbifarten."
Visst. Men då förutsätter man att han redan är känd eftersom ordet laserman användes?
Natalia var anonym. Innan denna tråd startades.
Mao meninglös jämförselse.
Citera
2016-02-22, 09:36
  #15
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Här är ett utdrag ur tråden om mordet Natlia gjort sig skyldig till. Det är riktigt råa grejer. Hon är gravt störd. Att detta inte framkommer i dokumentären är sjukt. Det kan ju vara så att journalisten är en Stalin-röd våldsromantiker, men att det kommit igenom ansvariga personer på sveriges radio är givetvis oacceptabelt. Reserverar mig för att jag själv inte hört dokumentären utan litar på TS att kritiken och granskningen, saknades. Jag kan också tycka att man överhuvudtaget inte borde göra radio om mördares känslor/olyckliga kärlek, det är ett hån mot offret. Gör radio om offret istället och låt mördaren sitta och ruttna bortglömd.

Citera
2016-02-22, 09:40
  #16
Medlem
johnny_viciouss avatar
OT raderat.

/Mod
Citera
2016-02-22, 09:54
  #17
Medlem
ritoxs avatar
En onyanserad tolkning på ett reellt problem, att de inte ska få träffas är bara löjligt. Har inte lyssnat igenom hela avsnittet men två personer som bevisligen är ett par och dessutom går i tankarna att gifta sig bör självklart klassas som närstående. Är osäker om ett liknande reportage skulle sändas om lasermannen då han är klassad av media och befolkningen som ett monster, alltså svår att jämföra med en "vanlig" mördare. Om det dock skulle komma fram att lasermannen blivit utsatt för någon typ av orättvisa så kan jag tänka mig att det eventuellt skulle dyka upp ett reportage. Men tycker också att just detta reportage var överdrivet sötsliskigt och skulle uppskattat en mer nyanserad bild och tydligare beskrivning av de inblandade.
Citera
2016-02-22, 12:19
  #18
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det kan ju vara så att journalisten är en Stalin-röd våldsromantiker, men att det kommit igenom ansvariga personer på sveriges radio är givetvis oacceptabelt.

Det beror givetvis på att ansvariga personer på sveriges radio också är Stalin-röda våldsromantiker.

Om man skrapar lite på ytan.
Citera
2016-02-22, 12:25
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Är det typiskt svenskt att glorifiera kriminella, knarkare, bögeri, promiskuöst sexliv, och annat värdelöst omoraliskt i samhället, genom idealiserande porträtt och skildringar som dessa (där även mord tonas ned) eller förekommer sådant även i ngt annat land? Någon som vet? Sverige sägs ju vara det underligaste landet i världen, det kanske även innebär mest perverterat?


Sid Vicious och Nancy Spungen ses väl också som romantiskt material av ganska många ute i världen, inte minst tjejer, trots att Sid objektivt sett kan betraktas som en hopplös skitstövel.
kriminell-outsider-romantiken flödar nog på många håll skulle jag säga.
Citera
2016-02-22, 14:07
  #20
Medlem
envackerblommas avatar
På Twitter omnämns dokun sparsamt - o då med ord som "kärlekssaga" o "kärlek mot alla odds"
P1 Dokumentär @p1dokumentar har gjort en söt film om denna motarbetade kärlek, se nedan

https://twitter.com/p1dokumentar/sta...95616997863424

Kanske fanns en kvot av lesbisk kärlekssaga att fylla på P1 dokumentär. Etik och omdöme verkar saknas på P1 Dokumentär.

Nåväl, Natalia ansågs drivande i det planerade rånmordet på sin FD kille. Inslag av tortyr. Natalia blåste algerierna på pengarna - de togs ut i Ryssland. Natalia drämde en porslinstallrik ( nyponsoppa) i ansiktet på en medfånge så tallriken krossades på Hinseberg... allvarliga skador
__________________
Senast redigerad av envackerblomma 2016-02-22 kl. 14:27.
Citera
2016-02-22, 15:14
  #21
Medlem
saturnus1981s avatar
Det enda goda hon gjort för mänskligheten är väl då hon 2007 misshandlade Niina Äikiä. Kanske hon blev ratad..
Citera
2016-02-22, 16:33
  #22
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Nu var det ju faktiskt som så att det gick en dokumentär på SVT i veckan om lasermannen där han faktiskt lades fram på ett ganska fint sätt. Att han var offer för omständigheter o.s.v.

Säkerligen inte på samma sätt som denna (som jag för övrigt inte hört), men bara för att.

Min parallell till Lasermannen var illa vald. Lasermannen är ju känd, de oerhörda brotten kända o då kan större perspektiv kanske utredas.
Här okänd mördare , väl så grym som Lasermannen minst.

I nio månader arbetade Josefin Patzauer med dokumentären med besök i fängelse. Kanske har hon inte märkt hur hon skapat ett ömsint kärleksporträtt av ryskan. Kanske inte tagit reda på hur brutal, beräknande o manipulativ denna Natalia är.

Måhända kommer vi få se mer av erotisering av kvinnliga förbrytare i media, om offret är det rätta.
__________________
Senast redigerad av envackerblomma 2016-02-22 kl. 16:44.
Citera
2016-02-22, 19:28
  #23
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ritox
En onyanserad tolkning på ett reellt problem, att de inte ska få träffas är bara löjligt. Har inte lyssnat igenom hela avsnittet men två personer som bevisligen är ett par och dessutom går i tankarna att gifta sig bör självklart klassas som närstående. Är osäker om ett liknande reportage skulle sändas om lasermannen då han är klassad av media och befolkningen som ett monster, alltså svår att jämföra med en "vanlig" mördare. Om det dock skulle komma fram att lasermannen blivit utsatt för någon typ av orättvisa så kan jag tänka mig att det eventuellt skulle dyka upp ett reportage. Men tycker också att just detta reportage var överdrivet sötsliskigt och skulle uppskattat en mer nyanserad bild och tydligare beskrivning av de inblandade.

Hur har de bevisat det? Knullat och hånglat offentligt?

Kan man tänka sig till ett giftermål?
Vad enkelt det då blir att få in min tilltänkta negerkung till Sverige
Citera
2016-02-25, 17:38
  #24
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
Du menar ungefär att han " sitter för mord nämns bara i en mening... i förbifarten."
Visst. Men då förutsätter man att han redan är känd eftersom ordet laserman användes?
Natalia var anonym. Innan denna tråd startades.
Mao meninglös jämförselse.

Tackar för klargörandet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback