Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-21, 15:23
  #1
Medlem
WordWarriors avatar
Nu när FN-organet UNAIDS (som bekämpar HIV/AIDS i världen) ställer upp en strategi för de närmaste åren, så är en viktig punkt avkriminalisering av sexarbete. Ytterligare en organisation förnyar alltså sitt ställningstagande mot förbudspolitiken, eftersom den är direkt skadlig. Moralisterna och förbudsivrarna blir alltmer marginaliserade, eftersom deras ideologi går emot evidens och beprövad kunskap.

Citat:
A bold new UNAIDS strategy for 2016-2021, has proposed for the decriminalisation of sex work, HIV transmission, same sex relations, as well as drug use, in order to combat HIV, and promote human rights.

Titled, UNAIDS 2016-2021 Strategy, UNAIDS – 2015, the strategy proposes that countries “remove punitive laws, policies, and practices that block an effective AIDS response, including travel restrictions, and mandatory testing, and those related to HIV transmission, same-sex sexual relations, sex work, and drug use.”

http://aswaalliance.org/2016/02/new-...-and-drug-use/

Input på detta?
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2016-02-21 kl. 15:30.
Citera
2016-02-21, 15:31
  #2
Avstängd
Tibetanleguans avatar
Legalisering av prostitution och sedan reglering under statlig regi liksom man gjort i Nederländerna ä bara bra då det motverkar en stor del av den illegala sexhandeln.

Kvinnor och män som jobbar som prostituerade ska klassas som kommunalarbetare och ha eget fack och A-kassa samt liksom Nederländerna ha regler och renlighetskrav etc.

Dock så lär dom behöva provisionsbaserad lön till viss del då vissa lär arbeta hårdare än andra.

Frilansprostitution ser jag dock inget behov av.

Sen är ju frågan om man borde ta prover på alla kunder och föra register över om vissa bär på smittor. Kondomkrav borde ju givetvis föreligga.
Citera
2016-02-21, 15:39
  #3
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tibetanleguan
Legalisering av prostitution och sedan reglering under statlig regi liksom man gjort i Nederländerna ä bara bra då det motverkar en stor del av den illegala sexhandeln.

Kvinnor och män som jobbar som prostituerade ska klassas som kommunalarbetare och ha eget fack och A-kassa samt liksom Nederländerna ha regler och renlighetskrav etc.

Dock så lär dom behöva provisionsbaserad lön till viss del då vissa lär arbeta hårdare än andra.

Frilansprostitution ser jag dock inget behov av.

Sen är ju frågan om man borde ta prover på alla kunder och föra register över om vissa bär på smittor. Kondomkrav borde ju givetvis föreligga.

Nyckeln till det hela är sexarbetarrättigheter. Givetvis går det bara att bedriva skadepreventivt arbete tillsammans med myndigheterna om inte samma myndigheter ägnar sig åt att kriminalisera köpare och/eller säljare. Det skapar inget förtroende och ingen öppen dialog.

Det skapar däremot en katt-och-råttalek, där misstänksamheten brer ut sig och folk far illa. Att individer och länder vill bedriva förbudspolitik har inget att göra med att man vill hjälpa folk. Det beror på att man tycker verksamheten är moraliskt tveksam och motbjudande. Detta kallas för "äcklets politik", och är en primitiv instinkt som egentligen handlar om att man vill förgöra människor man inte gillar. Förbudspolitiken har tydliga totalitära drag.

Dina tankar om förbud mot "frilans" och registrering av smittsamma sjukdomar delar jag inte. Det driver också en betydande del av verksamheten under jord. Samt att det sistnämnda förknippas med ren fascism.
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2016-02-21 kl. 15:44.
Citera
2016-02-21, 17:48
  #4
Avstängd
Tibetanleguans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Nyckeln till det hela är sexarbetarrättigheter. Givetvis går det bara att bedriva skadepreventivt arbete tillsammans med myndigheterna om inte samma myndigheter ägnar sig åt att kriminalisera köpare och/eller säljare. Det skapar inget förtroende och ingen öppen dialog.

Det skapar däremot en katt-och-råttalek, där misstänksamheten brer ut sig och folk far illa. Att individer och länder vill bedriva förbudspolitik har inget att göra med att man vill hjälpa folk. Det beror på att man tycker verksamheten är moraliskt tveksam och motbjudande. Detta kallas för "äcklets politik", och är en primitiv instinkt som egentligen handlar om att man vill förgöra människor man inte gillar. Förbudspolitiken har tydliga totalitära drag.

Dina tankar om förbud mot "frilans" och registrering av smittsamma sjukdomar delar jag inte. Det driver också en betydande del av verksamheten under jord. Samt att det sistnämnda förknippas med ren fascism.

Du verkar inte ha tagit till mig det jag skrev..

Frilans är en mycket liten del av horeriet i Nederländerna och statliga bordeller står för den största delen av verksamheten. Därav är frilans (dvs tjejer som hyr bås) ej nödvändigt samt att kvinnor som arbetar själv är utsatta till skillnad från kvinnor som jobbar på en statlig bordell.

över 90% av alla horor idag har bekräftat att de har blivit våldtagna någon gång i ''tjänst'' vilket betyder att horor på gatorna också är icke önskvärt. På en bordell så kan kvinnorna och männen som arbetar få bästa möjliga arbetsmiljö.

Förbud skapar bara svarta marknader där det inte finns varken fack, frivillighet (till största del) samt någon arbetsmiljö att tala om och några skatteintäkter finns heller inte.

Prostitution tillhör världens äldsta yrken och det kommer alltid finnas en efterfråga på sex speciellt från personer med handikapp eller personer som är fula eller socialt handikappade. Införsel av bordell skulle således förbättra folkhälsan.

Gällande smittoregister så ställde jag mig frågan att det bör diskuteras och inte att jag var aktivt för det. Du får lära dig läsa lite bättre. Men om man för ett register alt. tar aktiva prover på kunderna så kan man förebygga spridning av olika könssjukdomar som dessa personer kan sprida när det har oskyddat sex utanför bordellerna vilket också kan och bör ses som positivt. Givetvis skulle ett sådant register inte vara offentligt utan skulle vara sammankopplat med vården så att vården kan få tag i en smittobärare och ge denne vård...

Förbud som gör mer skada än nytta bara för att någon ''tycker si och så'' anser jag vara fascism. Man måste se vad som är bäst för ett samhälle i praktiken och se till att det genomförs oavsett sin egen subjektiva ställning till saken..
Citera
2016-02-21, 18:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Nu när FN-organet UNAIDS (som bekämpar HIV/AIDS i världen) ställer upp en strategi för de närmaste åren, så är en viktig punkt avkriminalisering av sexarbete. Ytterligare en organisation förnyar alltså sitt ställningstagande mot förbudspolitiken, eftersom den är direkt skadlig. Moralisterna och förbudsivrarna blir alltmer marginaliserade, eftersom deras ideologi går emot evidens och beprövad kunskap.

http://aswaalliance.org/2016/02/new-...-and-drug-use/

Input på detta?
"
Titled, UNAIDS 2016-2021 Strategy, UNAIDS – 2015, the strategy proposes that countries “remove punitive laws, policies, and practices that block an effective AIDS response, including travel restrictions
Alltså, de råder till avkriminalisering i de fall det behövs för att bekämpa spridningen av AIDS. Det är alltså inte relevant varken för Sverige eller NL. Här är spridningen av HIV inte ett större problem. UNAIDS är inte heller verksamma här. Dessutom pekar de specifikt ut Afrika som den kontinent som bör ändra sina regler.
Det är alltså inte relevant att låtsas att det har nån betydelse för, eller kan appliceras på Sverige. Men det gissar jag att du helt tänker bortse från.
Citera
2016-02-21, 19:46
  #6
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
"
Titled, UNAIDS 2016-2021 Strategy, UNAIDS – 2015, the strategy proposes that countries “remove punitive laws, policies, and practices that block an effective AIDS response, including travel restrictions
Alltså, de råder till avkriminalisering i de fall det behövs för att bekämpa spridningen av AIDS. Det är alltså inte relevant varken för Sverige eller NL. Här är spridningen av HIV inte ett större problem. UNAIDS är inte heller verksamma här. Dessutom pekar de specifikt ut Afrika som den kontinent som bör ändra sina regler.
Det är alltså inte relevant att låtsas att det har nån betydelse för, eller kan appliceras på Sverige. Men det gissar jag att du helt tänker bortse från.

Där har du fel. Spridning av HIV och Hepatit förekommer bland gatuprostituerade även i västvärlden, mestadels på grund av intravenöst missbruk. Likaså finns det sexarbetare, ofta även där i gatumiljö, som migrerat hit från södra Afrika där HIV är ymnigt förekommande.

Detta riskerar sedan att spridas till kunderna, och därefter till andra. Det har vidare konstaterats att sexköpslagen riskerar minska kondomanvändningen, eftersom polisen använder kondomer som bevismaterial. Där finns en tydlig koppling mellan risk för HIV-spridning och kriminalisering även i Sverige.
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2016-02-21 kl. 19:52.
Citera
2016-02-21, 20:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Där har du fel. Spridning av HIV och Hepatit förekommer bland gatuprostituerade även i västvärlden, mestadels på grund av intravenöst missbruk. Likaså finns det sexarbetare, ofta även där i gatumiljö, som migrerat hit från södra Afrika där HIV är ymnigt förekommande.

Detta riskerar sedan att spridas till kunderna, och därefter till andra. Det har vidare konstaterats att sexköpslagen riskerar minska kondomanvändningen, eftersom polisen använder kondomer som bevismaterial. Där finns en tydlig koppling mellan risk för HIV-spridning och kriminalisering även i Sverige.
Nyckelordet här var effective. Sverige har inte en okontrollerad HIVspridning.
Jag kände dock inte till att man konstaterat att sexköpslagen riskerar minska kondomanvändning, sjukt! Var kan jag hitta mer om det?
Citera
2016-02-21, 20:36
  #8
Medlem
Bystskuggas avatar
Bra i alla fall att de påpekar nackdelar med kriminalisering, oavsett vilka länder som avses och var det anses mest applicerbart.

Citat:
Echoing evidence from various research, and practices globally, UNAIDS has specifically called for the decriminalisation of sex work
__________________
Senast redigerad av Bystskugga 2016-02-21 kl. 20:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback