Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-21, 14:40
  #1
Medlem
az10s avatar
Hej, precis fyllt 35 och ännu inte lyckats uppfylla en stor önskan som jag länge haft i tankarna.
Vill verkligen åka till Afrika till något oförglömligt ställe som jag länge kommer minnas. Har ni några tips på ställen som ni besökt och som är outstanding. kan säga att jag skulle gilla safari, men även besöka skolor och hjälpa lite med smågrejer och eventuellt lite sol och bad.
Saken är den att jag har hört att det kan vara väldigt osäkert som vit i en del länder och att man blir lätt rånad.

Därför är frågan, ska man ta en gruppresa eller fungerar det att åka själv?
Hur hur mycket ligger en resa på ungefär om man skulle vara iväg två veckor?
Blir skillnad stor på gruppresa och att åka själv kostnadsmässigt?
Vart rekommenderar ni att åka och motivera varför?

Är tacksam för svar utav era erfarenheter då detta är något måste inom kort tid!!

Mvh
__________________
Senast redigerad av az10 2016-02-21 kl. 15:19.
Citera
2016-02-21, 15:29
  #2
Medlem
Ratis avatar
Pride Of Africa verkar vara en trevlig resa. Men dyr och tar lång tid.
Citera
2016-02-21, 16:39
  #3
Medlem
Alexander.Delarges avatar
Min kusin åkte med dessa: http://www.rosabussarna.com/alla-resor/?search=true
Han hade en grym resa med en massa historier med sig hem. Han var några år yngre än dig när han åkte och de flesta andra resenärerna var i 25-30 års åldern.
Citera
2016-02-21, 17:32
  #4
Medlem
olasvenssons avatar
Jag har varit i Kenya, Tanzania och Uganda. Kenya har safari tror jag. Du kan åka själv till dessa länder då dom är säkra. I Uganda talar dom flesta engelska. Tanzania och Kenya ligger vid Indiska oceanen och detta är världens varmaste hav. Safari och bad då är kanske Kenya något för dig. Jag har lagt upp bilder på Travel Forum. Sök på Uganda.
Citera
2016-02-21, 17:52
  #5
Medlem
az10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har varit i Kenya, Tanzania och Uganda. Kenya har safari tror jag. Du kan åka själv till dessa länder då dom är säkra. I Uganda talar dom flesta engelska. Tanzania och Kenya ligger vid Indiska oceanen och detta är världens varmaste hav. Safari och bad då är kanske Kenya något för dig. Jag har lagt upp bilder på Travel Forum. Sök på Uganda.

Kollade precis en resa med gruppresa och kostar 20 000 för Kenya zanizibar o masaimara 12 dagar inkl. Allt mat boende osv flyg.
Hur mycket kan de gå på om man åker själv och boka allt själv ex två veckor ungefär?
__________________
Senast redigerad av az10 2016-02-21 kl. 17:54.
Citera
2016-02-21, 17:53
  #6
Medlem
az10s avatar
.
Citera
2016-02-21, 22:02
  #7
Medlem
Underdarks avatar
Det beror helt på var i Afrika du vill åka och vad du vill uppleva.

Jag och tjejen ska nu i veckan ner till Marocko för andra gången.
Ett väldigt prisvärt alternativ, fick flygbiljetterna Arlanda - Marrakech för 1500kr tur/retur.
Dessutom finns det väldigt många så kallade Riads, storfamiljshus som har gjorts om till hostel och är väldigt billiga och fräsch, marockansk frukost brukar ingå i priset,

Det finns massor man kan göra där nere.
Vi ska bland annat göra en kameltur ut i Saharaöknen med en personlig guide där vi rider kamel och besöker olika gamla vackra städer, där filmer och serier som t.ex Gladiator och Game of thrones har spelats in i.
Allt är helt autentiskt och man bor i berbertält och äter traditionell Tangine och lyssnar på den speciella berbermusiken dom spelar framför lägerelden.
Dessutom är natthimlen ute i Sahara helt fantastisk! Det går inte att jämföra med Sverige, det är så fullproppat med stjärnor och man kan även se vintergatan på stjärnhimlen.
Upplevelsen är helt magisk och soluppgången över de vida sanddynerna gör det hela ännu mer vackert.

Tips för den som lite pengar har men ändå vill uppleva något helt annorlunda
Citera
2016-02-24, 12:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underdark
Det beror helt på var i Afrika du vill åka och vad du vill uppleva.

Det finns massor man kan göra där nere.
Vi ska bland annat göra en kameltur ut i Saharaöknen med en personlig guide där vi rider kamel och besöker olika gamla vackra städer, där filmer och serier som t.ex Gladiator och Game of thrones har spelats in i.
Allt är helt autentiskt och man bor i berbertält och äter traditionell Tangine och lyssnar på den speciella berbermusiken dom spelar framför lägerelden.
Dessutom är natthimlen ute i Sahara helt fantastisk! Det går inte att jämföra med Sverige, det är så fullproppat med stjärnor och man kan även se vintergatan på stjärnhimlen.
Upplevelsen är helt magisk och soluppgången över de vida sanddynerna gör det hela ännu mer vackert.

Jag håller med, det är fantastiskt där i öknen, dock det är inte riktig Sahara öken, bara kanten av Sahara, men underbart ändå.
Undrar vart ni ska åka, till Erg Chebbi eller Erg Chigaga och på hur många dagar. För en sådan resa ni behöver faktiskt minst 4 dagar om ni ska verkligen vill njuta av. Om det är en kortare resan, ni kommer att sitta i bilen för det mesta. Var också försiktigt med guiden som ska försöka ta er till hans "bekanta" som har butiker och restauranger där han får provision på det ni spenderar.
Tyvärr så mycket autentiskt är det inte längre, det är ganska turistiskt nu för tiden. Men ändå, underbart det är och jag älskar Marocko. Det är fint land.

Annars andra länder i Afrika värda att se är hela Västafrika, jag har varit lite överallt där och tycker om allting där. Tropiska skogar, intressant landskap, pittoreska byar, snälla och trevliga människor osv. Naturparker är värda att ta en tur där också och om man har tur så ser man också lite vilda djur.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2689320

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback