Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-30, 15:17
  #73
Medlem
SentOmsiders avatar
Barkman talar om att ena vingen ligger på 2-2,5 meters djup. Det är överkomligt för ett dopp - även om jag är sörlänning och inte har badat i en myr! Håller med om att det är frustrerande att inte veta. Kan tänka mig att själv dra på vandrarkängorna och gå upp där till sommaren. En bra detektor kan lätt (?) avgöra om där ligger en flygplanskropp. Vilket jag tror att det gör. En äventyrskamera tar bra bilder under vatten, har själv varit nere på 4-5 meter, men hur är sikten på det här stället?
Citera
2018-01-30, 16:09
  #74
Medlem
Elagabaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygspanarn
blir det uppenbart att någonting har rört om kraftigt i gyttjan. En fjällmyr växer normalt extremt sakta, i bästa fall någon millimeter per år, och den här är inget undantag -- så när som på den myrdel som jag är intresserad av. Där har vi kraftig tillväxt och förändring. Befintliga tuvor har blivit större, nya tuvor har tillkommit, och det ser även ut att ha hänt saker under ytan. Jag kan inte tänka mig någon annan orsak än att en stor händelse har rört om i gyttjan, så att fräscht material har nått ytan.

På ytan går det att se en tydlig rak kanal som leder från nordost till avtrycket av babords motor. Den motorn var alltså sannolikt igång. Mindre tydligt, men ändå synligt, är två med den parallella linjer, som leder till avtrycken efter nosen och styrbordsmotorn.

Redan detta gör mig tveksam. Flyghistorikern beskriver en krasch under den varma tiden på året. Planet försvann i Norrland under midvintern. Vad vägde det. 8-9 ton? Det skulle sannolikt inte bli en enda skråma på djupfrusna tuvor och någon kanal skulle inte kunna ses eftersom planet omöjligt kan ha gjort en sådan. Skulle bara glidit ovanpå. Hade det splittrats hade det synts rester även idag

Efter att ha läst tråden och facebooksidan så tror jag inte längre på detta. Kommer sällan eller aldrig svar på kommentarer/frågor. Är man så övertygad måste man ha svar/förklaringar.

Inget bra skäl att inte dra en markradar - som tydligen finns tillgänglig - över platsen pga "gravfrid". Tror att frågade man släktingar så skulle 100 % svara att de hellre får visshet även om det så skulle innebära att man till och med gick in i skrovet. Men det behövs inte här. Gravfriden rubbas inte mer än att sätta blommor på morfar och mormors grav.

Sen tror jag faktiskt att Flygvapnet skulle ha reagerat om de bedömde detta seriöst. Speciellt då fyndplatsen är relativt lätt att undersöka.

Det är säkert ett seriöst team bakom detta men man kan inte låta bli att misstänka att de själva insett att detta inte håller. Först talades om att kunna begrava tre flygare. Nu vill man inte ens bekräfta fyndet. Förlåt om jag verkar luttrad och misstänksam. Kan ju inte helt uteslutas men då måste feb 1946 varit den varmaste på flera 100 år med öppet vatten. Annars skulle spåren ovan vara omöjliga.

Edi: ett tyskt eller allierat plan från WWII som störtat under sommaren vore sannolikare.
__________________
Senast redigerad av Elagabalus 2018-01-30 kl. 16:19.
Citera
2018-01-30, 23:22
  #75
Medlem
SentOmsiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elagabalus
Redan detta gör mig tveksam. Flyghistorikern beskriver en krasch under den varma tiden på året. Planet försvann i Norrland under midvintern. Vad vägde det. 8-9 ton? Det skulle sannolikt inte bli en enda skråma på djupfrusna tuvor och någon kanal skulle inte kunna ses eftersom planet omöjligt kan ha gjort en sådan.

Instämmer i detta resonemang. som jag inte beaktade innan. Ligger där ett plan är det knappast Röd Niklas.
Citera
2018-01-31, 11:16
  #76
Medlem
Elagabaluss avatar
En liten brasklapp. Teoretiskt skulle kanske en tjärn kunna ha öppet vatten under ett snölager även om det troliga är bottenfruset i februari. Nu hoppas jag någon kan ta sig dit fastställa om det är ett plan över huvud taget. Synd om anhöriga som, troligen, får falska förhoppningar
__________________
Senast redigerad av Elagabalus 2018-01-31 kl. 11:27.
Citera
2018-02-01, 01:11
  #77
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SentOmsider
Barkman talar om att ena vingen ligger på 2-2,5 meters djup. Det är överkomligt för ett dopp - även om jag är sörlänning och inte har badat i en myr! Håller med om att det är frustrerande att inte veta. Kan tänka mig att själv dra på vandrarkängorna och gå upp där till sommaren. En bra detektor kan lätt (?) avgöra om där ligger en flygplanskropp. Vilket jag tror att det gör. En äventyrskamera tar bra bilder under vatten, har själv varit nere på 4-5 meter, men hur är sikten på det här stället?
Många gissningar i tråden så jag gör också en. Siktdjup mycket litet och kanske gyttja vid eller nära ytan.
Citera
2018-02-01, 08:54
  #78
Medlem
Alltså, pratar vi myr, tjärn eller mosse nu? Vanligen är det inget eller väldigt lite öppet vatten på en myr eller mosse, det är torv och enstaka småträd...
Citera
2018-02-02, 16:39
  #79
Medlem
SentOmsiders avatar
I filmen paddlar Barkman omkring i vad jag skulle kalla en tjärn. Visst är det igenväxt men han säger ju själv att han känt ända ner till fem meter utan att träffa på botten.
Citera
2018-02-03, 01:17
  #80
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erog
Alltså, pratar vi myr, tjärn eller mosse nu? Vanligen är det inget eller väldigt lite öppet vatten på en myr eller mosse, det är torv och enstaka småträd...

Säkert varierar vattenmängderna. Om det var öppet vatten med is överst borde planet rimligen gått genom isen om det vägde 9 ton, men exakt hur och hur fort?

Citat:
I begreppet myr ingår mossar och kärr. Skillnaden dem emellan är var de får sitt vatten ifrån, ifrån närliggande mark eller endast ovanifrån genom nederbörd.
http://www.lansstyrelsen.se/Halland/...ar-en-myr.aspx

Citat:
En tjärn eller göl definieras som en liten sjö, ofta i skogen eller i anslutning till en våtmark.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tj%25C3%25A4rn
__________________
Senast redigerad av pudellus 2018-02-03 kl. 01:29.
Citera
2018-02-03, 11:42
  #81
Medlem
Elagabaluss avatar
Jag vill inte stänga dörren definitivt. Vore ju fantastiskt om det går att lösa även om vissa saker som återstående bränsle gör det svårt att få ihop.

Det som fick mig att gå igång var man plötsligt inte vill veta. Har inget med gravfrid att göra. Men nu när platsen är känd så skulle jag bli förvånad om ingen kommer ta sig dit och ha med nån slags mätutrustning. Planet är ganska stort och måste ge "ekon" med rätt utrustning. Senast i sommar gissar jag att vi vet ( om det är ett plan)
Citera
2018-02-10, 13:38
  #82
Medlem
SithXMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elagabalus
Jag vill inte stänga dörren definitivt. Vore ju fantastiskt om det går att lösa även om vissa saker som återstående bränsle gör det svårt att få ihop.

Det som fick mig att gå igång var man plötsligt inte vill veta. Har inget med gravfrid att göra. Men nu när platsen är känd så skulle jag bli förvånad om ingen kommer ta sig dit och ha med nån slags mätutrustning. Planet är ganska stort och måste ge "ekon" med rätt utrustning. Senast i sommar gissar jag att vi vet ( om det är ett plan)

Det hoppas jag på, tror säkert nån för eller senare kommer ta sig dit, om inte denna sommar kanske 19 eller år 2020,
Citera
2018-02-10, 14:20
  #83
Medlem
mmais avatar
Nån kan väl hosta upp pengarna det kostar att åka dit med en markradar och göra klart en gång för alla.
https://www.nyteknik.se/nyheter/unde...padtag-6336533
Citera
2018-03-02, 16:55
  #84
Avstängd
Det här tillför inget när det gäller att hitta Röd Niklas men 10:40 in i videon så börjar ett avsnitt med B18 B.

https://www.youtube.com/watch?v=cbmkq1dCy7g
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback