Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-18, 12:50
  #37
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Lägg in denna på Hitta:

N 63° 55' 19.86", E 14° 40' 40.71"
Är det inte samma svarta pixel som nämns i inlägg 22?
(FB) Bombplanet som försvann: Röd Niklas, 10 februari 1946
Citera
2017-09-18, 14:01
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Är det inte samma svarta pixel som nämns i inlägg 22?
(FB) Bombplanet som försvann: Röd Niklas, 10 februari 1946


Ja.
Citera
2017-09-19, 15:13
  #39
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Lägg in denna på Hitta:

N 63° 55' 19.86", E 14° 40' 40.71"
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Ja.
Varför?
__________________
Senast redigerad av pudellus 2017-09-19 kl. 15:18.
Citera
2017-09-19, 16:36
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Varför?

Då slipper du den svarta rutan som Google har
Citera
2017-09-22, 11:07
  #41
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Då slipper du den svarta rutan som Google har

Tack, frågan var alltså om det finns någon uppgift om vilken plats Barkman tror det kan vara.
__________________
Senast redigerad av pudellus 2017-09-22 kl. 11:17.
Citera
2017-09-22, 17:51
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Tack, frågan var alltså om det finns någon uppgift om vilken plats Barkman tror det kan vara.

Läs igenom tråden, jag tror det står i tråden att det är på de koordinaterna.
Citera
2017-09-23, 12:56
  #43
Medlem
Returpappers avatar
Sista radiokotakten var 24 minuter efter att de passerat Junsele kyrka. Om vi antar att de tog ut 60% av fartresurserna 342 Km/h då hamnar de 136 km senare i Storsjön. De behövde bara missa Frösön med några grader väst. Snöstorm gjorde att ingen var ute som hörde när de passerad mellan Ås och Östersund, de visste hur lång de hade kvar och sökte sig nedåt till vad det trodde vara landningsbanan men de var Storsjöns släta is.

Jag tror inte de missade att pejla något så när rätt från Junsele, en ganska enkel sak. Men när de väl passerat radiofyren på Frösöberget blev navigatören förvirrad han trodde inte de passerat och sökt i framåtriktningen. Piloten som visst att de vara nära Frösön sökte sig nedåt för att få ögonkontakt med något landmärke men såg aldrig att han flög ner genom isen. Dålig sikt och drivande snö och hög fart då ser man inte istäcket inte ens öppet vatten innan det är för sent.

Om de hade högre fart 70% kom de hela 159 km och borde hamnat på Oviksfjället och där skulle de ha upptäckts efter en kort tid. Och om de tog ut hela 80% skulle de hamna i Ljungans dalgång, Storsjön eller Flåsjön beroende på om de höll fast vid den ursprungliga kursen. Med det första scenariot är nog mest rätt.
Citera
2017-09-24, 12:45
  #44
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Läs igenom tråden, jag tror det står i tråden att det är på de koordinaterna.


Jag har läst tråden. Det framgår inte att det är Barkmans plats.

Det är den här platsen du hänvisat till, en halvmil nordost om Tjärnafjällsjöns östra ände:
Citat:
Ursprungligen postat av Pejjje
Kanske här?

63 55' 20'' N
14 40' 40'' Ö

Svart ruta i Google maps/earth över en myr mitt i ingenstans. Inte maskad på hitta.se eller eniro. KOlla där också. Går det att ana en flygplanssiluett?
__________________
Senast redigerad av pudellus 2017-09-24 kl. 13:05.
Citera
2017-09-24, 16:28
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus

Jag har läst tråden. Det framgår inte att det är Barkmans plats.

Det är den här platsen du hänvisat till, en halvmil nordost om Tjärnafjällsjöns östra ände:

Ja, ja på något sätt har jag fått koordinaterna men jag kommer inte ihåg hur.
Jag tillskrev sökaren via mejl men jag fick aldrig något svar.
Citera
2017-10-03, 13:56
  #46
Medlem
Väldigt intressant läsning!

Jag tycker dock det känns lite osannolikt att besättningen skulle misstagit Hoting för Junsele. Det är ca 10min flygtid mellan samhällena. Ha i åtanke att detta är en tid då man till stor del förlitade sig till klocka och kursgyro för att navigera (utöver visuellt).

I videoklippet nämner Barkman att flygplanet kanske velat gå mot Optands flygfält. Varför skulle Optand varit att föredra framför F4:a på Frösön?

Är det förresten någon som har uppgifter om den radiofyr på F4:a som besättningen ska ha efterfrågat? Vilken sändareffekt hade fyren? Kunde den t.ex. nå till Junsele?
Citera
2017-10-13, 23:47
  #47
Medlem
Efter att ha läst igenom haverirapporten känns det som att jag har fått fler frågor än svar.

Jag hittar inte någonstans i rapporten att röd Niklas ska ha rapporterat till F4:a att de varit över Junsele.
Varifrån kommer den uppgiften?


Nedan följer ett utdrag ur radiokommunikationen från haverirapporten.
ZN = röd Niklas
SLD = markradiostationen på F4.

Citat:
Kl 1354 hörde jag ZN anropa F 1 på frekvens nr 1, men F 1 svarade ej på ZN:s anrop. Jag sökte då omedelbart förbindelse med ZN. Fpl uppfattade genast mitt anrop samt hördes av mig med mycket god ljudstyrka, varför jag fick den uppfattningen att ZN befann sig ganska nära F 4.
Följande radiotrafik utväxlades därefter mellan ZN och F 4 FMR:

Kl - Sändande station - Medd. innehåll - Anm.
1354 - ZN - QAM SLD ?
1354 - SLD - V QRX
1354 - ZN - R
1355 - SLD - QAM SLD 1355 o.s.v. - (ingen kvittens)
1356 - SLD - QSL?
1356 - ZN - ok men QFS?
1356 - SLD - R V
1358 - ZN - vi har only 50 liter kvar
1402 - SLD - QTH ?
1402 - ZN - vet nix
1403-1408 - SLD - Ett flertal anrop av F 4 utan att ZN svarade.
1410 - ZN - TRI AGN (försöker igen)
1410-1420 - SLD - Ett flertal anrop av F 4 utan att ZN svarade.


Översatt från Q-kod till vanlig svenska blir det ungefär:

ZN - Kan jag få del av senaste väderleksrapporten från Östersund?
SLD - Vänta, jag återkommer
ZN - Uppfattat
SLD - Vädret i Östersund kl 1355 är..... (inget svar från ZN)
SLD - Kvittera meddelande.
ZN - Ok, kan ni sätta radiofyren i funktion?
SLD - Uppfattat, vänta.
ZN - Vi har bara 50 liter bränsle kvar.
SLD - Vad har ni för position?
ZN - Vet ej
SLD - *Försöker att anropa ZN flera gånger utan svar*
ZN - Försöker igen
SLD - *Försöker att anropa ZN flera gånger utan svar*


En annan grej som är värd att notera är att transportflygplanet av typ B3 (anropssignal LH) även hade radiokontakt med ZN. Furir Lindberg som var fsig ombord på B3:an beskrev följande:

Citat:
I landningsplanén och efter landningen hade jag förbindelse med ZN och meddelade följande: "LH har nödlandat på en sjö men vet ej vilken". Hörde ej kvittens emedan radion slocknande då ff drog av motorn. QSO med ZN var på frekvens 3260 och tiden var 1357. LH landade på Storsjön kl 1355.

På en annan sida står:

Citat:
Under landningen hade Lindberg lyssnat på frekvens nr 1 och då uppfattat att ZN hade förbindelse med F 4. Sedan ZN avslutat trafiken med F 4 anropade Lindberg ZN på frekvens nr 1 och erhöll omedelbart svar. Just då drog ff av motorerna. På begäran av Lindberg drog ff ånyo igång motorerna och utsände meddelande om att LZVH nödlandat på en obekant sjö. Någon kvittens härpå erhölls ej. Vid detta tillfälle måste ZN ha varit mycket nära eget fpl.

Kommunikationen mellan ZN - LH bör alltså ha skett mer eller mindre samtidigt som kommunikationen mellan ZN och SLD(F4). Förbindelsen med båda beskrivs som mycket bra, trots att mottagningen generellt var dålig i området p.g.a. atmosfäriska störningar.
Kan man då dra slutsatsen att ZN vid ca kl 13:55 har befunnit sig någonstans mellan Östersund och Storsjön (som B3:an landade på)? Antagligen något närmre B3:an än Östersund, eftersom jag antar att ett flygplan på marken inte kan sända lika långt som en markradiostation.
Citera
2017-10-14, 07:44
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimhaw
...
Kommunikationen mellan ZN - LH bör alltså ha skett mer eller mindre samtidigt som kommunikationen mellan ZN och SLD(F4). Förbindelsen med båda beskrivs som mycket bra, trots att mottagningen generellt var dålig i området p.g.a. atmosfäriska störningar.
Kan man då dra slutsatsen att ZN vid ca kl 13:55 har befunnit sig någonstans mellan Östersund och Storsjön (som B3:an landade på)? Antagligen något närmre B3:an än Östersund, eftersom jag antar att ett flygplan på marken inte kan sända lika långt som en markradiostation.
Nej inte geografiskt.

Bara att ZN hade bättre hörbarhet från F4. Men eftersom det var olika flygplanstyper och för att Jämtland inte är platt så går det inte att direkt översätta till distanser.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback