Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-03-19, 14:39
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
De som har det gått ställt och vill bo därefter är i Västerås i större utsträckning hänvisade till de mycket homogena villaområdena. I Uppsala finns det mer fysisk "stad" där befolkningssammansättningen sannolikt är mer blandad, vilket visar sig i valresultatet.

Ja, det verkar som sagt finnas fler delar av Uppsala som har blandad befolkningsstruktur typ allt från studenthus till stora lägenheter med panoramautsikt över slottet. De dyrare, större villaområdena är inte så många.

Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle

Antar att detta bidrar till problemen med externa köpcenter och döende innerstad?

Verkar som mycket av Västerås ändå är någorlunda centrerat kring stadskärnan och förhållandevis få av kommunens invånare bosatta utanför tätorten. (Även om de många villorna drar ner befolkningstätheten och gör avstånden i staden lite större.)

Däremot finns det en hel del grannorter utanför kommunen där befolkningen nu ofta åker till de externa handelsområdena i utkanten av istället för in till centrum.
Citera
2016-04-12, 21:02
  #38
Medlem
Det blir iaf allt mer populärt att bo i Västerås, bostadspriserna har höjts mer i Västerås än i andra städer: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...ras-rekorddyra

Gällande sevärdheterna är ju domkyrkan självklart, med sina 3 stjärnor i Guide Michelin.
Citera
2016-04-14, 02:06
  #39
Medlem
lättsamt folk och jag har trevligt varje gång jag är där. råkar dock alltid bli löjligt full men det kanske är positivt. har bott där och skulle absolut kunna tänka mig att bo där igen.
Citera
2016-04-16, 22:49
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoor85
Det blir iaf allt mer populärt att bo i Västerås, bostadspriserna har höjts mer i Västerås än i andra städer: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...ras-rekorddyra

Beror på vad man jämför med. Det står också:
Citat:
Då priserna har stabiliserats på flera håll i landet fortsätter prisökningen i Västerås enligt Tomas Widerlöv på mäklarfirman Widerlöv & Co som presenterar siffrorna.

Senaste 12 månaderna upp 15 procent för bostadsrätter i Västerås enligt Mäklarstatistik april -16 (+3 % på 3 mån).

Hela landet 13 %. Stockholm 13 %, Stockholms län 15 %, Göteborg 12 %, Umeå 19 %, Enköping 22 %, Eskilstuna 24 %, Karlstad 27 %, Halmstad 32 %. Vissa större ökningar i Örnsköldsvik och Sandviken 39 %, Västervik 38 %, Mariestad, Hammarö och Uddevalla 37 %, Upplands-Bro 36 %.

Men ändå, en fördubbling sedan 2011 är rätt mycket.
Citera
2018-06-06, 06:18
  #41
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja..Måste ju säga Västerås måste vara den mest anonyma av landets större (om vi säger typ runt topp 10) städer? Få som inte bor i närheten eller har koppling har varit där eller ens vet något om staden..eller ens har nån uppfattning...ABB är det jag tänker på..sen vet jag inte.
Fördelen med att vara en "anonym stad" är att vi inte försöker leva upp till några fördomar, och kan utvecklas ganska fritt och förutsättningslöst(så länge vi smeker ABB medhårs).

Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Jag vill inte vara sån men vad fan är "ABB"?
Googla. ABB(tidigare ASEA) är ett väldigt stort multinationellt företag grundat i Västerås som i huvudsak utvecklar industri-robotar, generatorer och liknande. Västerås stad är byggt på/runt/av det företaget de senaste 100+ åren..
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Detta har inte stämt på närmare 15 år.
..och kommer att fortsätta att vara i ytterligare 100 år. ABB sysselsätter ett par procent av den totala befolkningen, och sponsrar allt som har med sport att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Hur ser framtidstron ut i Västerås?
Betydligt bättre(mindre pessimistisk) än i övriga landet. Vi har t.ex. inget "riktigt getto".
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Det är en sportstad, eller hur?
Inte mer än någon annan stad. Snarare mindre. Det sportas mycket, men har ett svagt hockeylag och svagt fotbollslag.
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Är det en stad som invånarna älskar?
Ja! Tyvärr så finns det inte mycket att beklaga sig över...
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
(Bortsett från sådan lokalpatriotism som är starkt knuten till sport.)
Oavsett vad man tycker om sport, så måste man medge att bandy är det enda Västeråsarna är bra på att leverera.

Västerås är Världens mest medelmåttiga stad! Skittråkig, skitlugn och skittrevlig. Fördelen V har jämfört med jämförbara städer är att alla teoretiker pluggar på högskolor på annan ort, så att vi praktiker kunnat bygga staden på ett funktionellt sätt. I vilken annan stad kan du ta dig genom hela staden i rusningstrafik på under 10 min, utan att behöva köra motorvägen? Tar du cykeln, så räkna med 30 min.

Och då har jag inte ens talat om vår ekonomi.
__________________
Senast redigerad av marcus90_kung 2018-06-06 kl. 06:28.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback