Själv har jag ostuppehåll nu.
Men min potatisskalare brukar jag slipa med bryne till den inte har något material kvar.
Spanar in osthyveln och inser att du måste fixa till ett specialbryne för att komma åt att skärpa hyveln.
Köp ett bryne av någon smal och spetsig modell, då är det inte mycket jobb.
Låter kanske besvärligt men du har med stor sannorlikhet en betydligt skarpare hyvel slipad med ett anpassat bryne än en nyinköpt osthyvel.
Global har en ostkniv...Kan dock bli lite tjocka skivar innan man får in snittsen...Annars har ja e inköpt på Werner&Wenrer för ett väldigt facikt pris...Funkar perfekt än...
Du ska ha ett diamantbryne! Finns bl a hos http://www.clasohlson.se/
Bra som tusan även till knivar och fiskekrokar.
Ner med det i skåran på osthyveln och dra ett par gånger, våjla! Som ny.
Jag har en osthyvel med rött plasthandtag som det står Arla på, har haft denna i flera år (5-6?) och den är fortfarande lika bra som den var dagen jag köpte den. Tror att dom finns/fanns på ICA...
Osthyvlar hit och osthyvlar dit... Va fan... En riktigt man biter av bitar i lagoma storlekar ur en tiokilosost avsedd för skolmatsalar och större fabriker...
Jag har en osthyvel med rött plasthandtag som det står Arla på, har haft denna i flera år (5-6?) och den är fortfarande lika bra som den var dagen jag köpte den. Tror att dom finns/fanns på ICA...
Coolt (nåja...)! En sån har jag också. Har haft min i 6 år nu, tror man fick såna av arla om man skickade in nåt till dom, typ nån jävla rebus eller nåt. Bra är den hur som helst...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!