• 1
  • 2
2003-08-20, 23:30
Medlem
Rubbermans avatar
Blir så satans trött på alla dessa satans osthyvlar som blir så slöa efter bara ett litet tags användning.

Finns det måhända kanske en Global-osthyvel?

Kom gärna med tips om vart ni har tjackat er BÄSTA osthyvel.
Jag är er evigt tacksam!
Citera
2003-08-20, 23:44
Medlem
StigAllans avatar
Själv har jag ostuppehåll nu.
Men min potatisskalare brukar jag slipa med bryne till den inte har något material kvar.
Spanar in osthyveln och inser att du måste fixa till ett specialbryne för att komma åt att skärpa hyveln.
Köp ett bryne av någon smal och spetsig modell, då är det inte mycket jobb.

Låter kanske besvärligt men du har med stor sannorlikhet en betydligt skarpare hyvel slipad med ett anpassat bryne än en nyinköpt osthyvel.
Citera
2003-08-21, 00:05
Medlem
Truman_Peyotes avatar
Global har en ostkniv...Kan dock bli lite tjocka skivar innan man får in snittsen...Annars har ja e inköpt på Werner&Wenrer för ett väldigt facikt pris...Funkar perfekt än...
Citera
2003-08-21, 00:34
Medlem
StigAllans avatar
Fega inte ur med Global.
Våga välja en standardhyvel med ett passande sandstensbryne.
Allt för din individualitet.
Citera
2003-08-21, 01:37
Medlem
unix_cores avatar
Farsan har en sån där (amerikansk?) osthyvel som, öhm ganska svårt att förklara, letar upp en bild...

Typ en sån här,

Den är säkert skitbra om man gillar groteskt tjocka oskskivor
Citera
2003-08-21, 07:13
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unix_core
Farsan har en sån där (amerikansk?) osthyvel som, öhm ganska svårt att förklara, letar upp en bild...

Typ en sån här,

Den är säkert skitbra om man gillar groteskt tjocka oskskivor

Om du lutar den blir skivorna tunnare.

Boda Nova hade tidigare en riktig värsting till hyvel, kostade massor men är hur bra som helst!!
Citera
2003-08-21, 11:09
Medlem
kezoos avatar
Jag har då aldrig haft problem med osthyvlar, förutom dom med kortavlastningsspets? Typ mjukostshyvlar som inte alls funkar på mjukost...
Citera
2003-08-21, 12:25
Medlem
Mysharrys avatar
Du ska ha ett diamantbryne! Finns bl a hos http://www.clasohlson.se/
Bra som tusan även till knivar och fiskekrokar.
Ner med det i skåran på osthyveln och dra ett par gånger, våjla! Som ny.
Citera
2003-08-21, 13:27
Medlem
Rubbermans avatar
Tackar för alla fina tips!
Ska testa ett sånt där diamantbryne...och funkar inte det blir det till att jaga jenas fina Boda-hyvel!
Citera
2003-09-09, 10:25
Medlem
Flubbes avatar
Jag har en osthyvel med rött plasthandtag som det står Arla på, har haft denna i flera år (5-6?) och den är fortfarande lika bra som den var dagen jag köpte den. Tror att dom finns/fanns på ICA...
Citera
2003-09-09, 10:34
Bannlyst
Osthyvlar hit och osthyvlar dit... Va fan... En riktigt man biter av bitar i lagoma storlekar ur en tiokilosost avsedd för skolmatsalar och större fabriker...

// Roger P.
Citera
2003-09-09, 18:35
Medlem
cartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flubbe
Jag har en osthyvel med rött plasthandtag som det står Arla på, har haft denna i flera år (5-6?) och den är fortfarande lika bra som den var dagen jag köpte den. Tror att dom finns/fanns på ICA...

Coolt (nåja...)! En sån har jag också. Har haft min i 6 år nu, tror man fick såna av arla om man skickade in nåt till dom, typ nån jävla rebus eller nåt. Bra är den hur som helst...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in