Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-19, 19:31
  #1
Medlem
Imalosers avatar
Som rubriken säger. Hur illa är skadan? Kan den komma att gå över av sig själv om jag låter den stå och torka ett tag? Allt annat på den funkade felfritt tills jag försökte koppla in den i laddaren, då hände det ingenting. Får varningar om att stänga batteriluckan för att undvika vattenskador bara, den luckan gick sönder efter nån vecka med mobilen så den har i princip aldrig varit där. Den var med "ryggen" ner i vatten i c:a 2 sekunder innan jag plockade upp den och torkade den med en handduk. Om det nu inte skulle gå över av sig självt, vad är det som mest sannolikt är paj och hur jobbigt är det att fixa?
Citera
2016-02-19, 19:37
  #2
Medlem
ascHacks avatar
Lägg telefonen i ris och låt ligga en dag. Testa sen.
Citera
2016-02-19, 19:37
  #3
Medlem
SilentVictorys avatar
Du har nog förvärrat det rejält i och med att du tydligen lät telefonen vara på och sedan dumt nog försöka ladda den.

Det första du ska göra är alltid alltid alltid att rycka batteriet så fort det bara går och sedan försöka skruva upp den så mycket det går och lägga på tork.
Så fort det börjar gå någon som helst spänning i telefonen medan den är våt så kommer problemen på rad.

Har du otur så är det rakt ned i papperskorgen som gäller, har du tur så är det bara batteriet som behöver bytas, och tråkigt nog så repareras sällan vattenskador.
Citera
2016-02-19, 19:38
  #4
Medlem
frank_pes avatar
Skaffa nytt batteri eller en laddare som du sätter i och laddar batteriet separat med.
Citera
2016-02-19, 19:40
  #5
Medlem
M1159s avatar
Tyvärr får jag göra dig en aning ledsen, du kan kanske få luren fungera sporadiskt och ibland en längre tid, men det är en lur som du aldrig mera kan lita på, korts sagt du har nu skrot.
Citera
2016-02-19, 19:48
  #6
Medlem
Imalosers avatar
Yes, dumt att försöka ladda den osv efter att det hade hänt såklart. Eftersom jag inte märkte någon som helst skada på den när det hade hänt tänkte jag dock naivt nog att jag kanske hade undkommit problem helt och hållet. Det enda problemet är som sagt att ladda den, allt annat fungerade klockrent innan jag stängde av den.

Citat:
Skaffa nytt batteri eller en laddare som du sätter i och laddar batteriet separat med.
Detta var ingen dum idé faktiskt. Om det inte löser sig genom att jag torkar den ska jag gå till phone house imorgon och se om det finns något liknande. Lite omständligt med tanke på att mitt morgonalarm är på telefonen osv, men har inte ekonomin för en ny telefon för tillfället...
Citera
2016-02-19, 19:49
  #7
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Tyvärr får jag göra dig en aning ledsen, du kan kanske få luren fungera sporadiskt och ibland en längre tid, men det är en lur som du aldrig mera kan lita på, korts sagt du har nu skrot.

Vad baserar du detta på? Har svårt att tro att det skulle vara så illa faktiskt, men jag är ju ingen expert. Har bara svårt att tro att en telefon som utger sig för att vara vattentålig tar så mycket stryk av att ligga med ryggen ner i 0.5cm vatten i två sekunder.
Citera
2016-02-19, 20:00
  #8
Medlem
klart det är en samsung...I phone har ingen text med att stänga luckan för laddaren.
gör som tidigare talare...lägg den i en plastpåse med ris efter du tagit bort batteriet
Citera
2016-02-19, 20:00
  #9
Medlem
Shoffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Vad baserar du detta på? Har svårt att tro att det skulle vara så illa faktiskt, men jag är ju ingen expert. Har bara svårt att tro att en telefon som utger sig för att vara vattentålig tar så mycket stryk av att ligga med ryggen ner i 0.5cm vatten i två sekunder.

Den är inte vattentätt om luckan vid skatteuttaget är borta som du skrev innan. Släng telefonen och köp en nu. Som sagts tidigare har du fördärvat den när du stoppade i laddaren.

Läser nästan dagligen om folk som tappar mobilen i vatten. Jag har aldrig gjort det på över 15 år och jag behandlar mina mobiler väldigt dåligt f.ö.
Citera
2016-02-19, 22:44
  #10
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Vad baserar du detta på? Har svårt att tro att det skulle vara så illa faktiskt, men jag är ju ingen expert. Har bara svårt att tro att en telefon som utger sig för att vara vattentålig tar så mycket stryk av att ligga med ryggen ner i 0.5cm vatten i två sekunder.

Jag baserar det på erfarenhet ett barnbarn gjorde ungefär samma groda som du, tiden får utvisa om du eller jag har rätt.
Vattentålig=den tål regn
Vattentät= du kan lägga den i vattenhinken (jag skulle då inte göra det)
Citera
2016-02-20, 01:15
  #11
Medlem
Jag har en S5 mini som inte har en lucka för laddaruttaget, visst det är bättre skyddat men efter telefonen varit dränkt i vatten så slutar telefonen att laddas.

Det fungerar dock utmärkt efter det har torkat.

Telefonen blir dränkt varannan dag då jag har den som musikspelare i duschen.

Låt det torka i ett par dagar så borde det fungera, om inte prova med en annan laddare.
Citera
2016-02-20, 12:55
  #12
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Detta var ingen dum idé faktiskt. Om det inte löser sig genom att jag torkar den ska jag gå till phone house imorgon och se om det finns något liknande. Lite omständligt med tanke på att mitt morgonalarm är på telefonen osv, men har inte ekonomin för en ny telefon för tillfället...
Batteriladdare
Extra starkt batteri
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback