Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-04-18, 23:52
  #49
Medlem
Skojarns avatar
Konstiga resonemang från början till slut. Sverige har jordens mest pittoreska byar (jag har bilat runt i varje Europeiskt land utanför städerna förutom Spanien och Portugal).

Vi hatar inte varandra mer än nån annanstans. USA är helt segregerat politiskt i den mån att migration sker mellan stater där man bosätter sig med likasinnade. Britterna bråkar ihjäl med varandra om Brexit och liknande diskussioner dominerar i Frankrike, Tyskland etc etc. Vill man ha relativ politisk enighet får man typ se till Ryssland.

Anledningen till att det blivit så har nog med vår rikedom att göra. Tidigare fick alla slita hårt för att överleva och värdesatte pengar på ett annat sätt. Idag föds för många in i bekvämlighet och ungar går från gymnasium till beslutsfattande politiker. De har ingen uppfattning alls om hur svårt pengar skapas och tillgångar för dem är en pappersprodukt som man kan göra roliga saker med, allt från att anställa sina kompisar eller ge bort till Afrika och ta cred själv för att dela ut andras pengar.

För den del av befolkningen som jobbar hårt och lever på marginalen faller detta inte särskilt väl och därför börjar debatten bli riktigt infekterad i många länder. Jag funderar på om någon modern nationalstat kan komma att rasa ihop inifrån på detta sätt eller om vi har blivit för civiliserade, men vid detta scenario tror jag mer det börjar nån annanstans än i Sverige. USA är ännu mer och jämnare splittrat och har närmare till extremåtgärder.
Citera
2017-04-20, 15:16
  #50
Medlem
motvalls avatar
Egentligen är denna tråd helt galen som flera andra skribenter noterat. Sverige och resten av Norden kännetecknas just av en stor tillit, dvs vi litar på våra medmänniskor. I över 50 år har detta undersökts och forskats i, så det är inget påstående utan en sanning. Denna tillit är dock inte konstant i landet eller mellan olika grupper (arbetslös/arbetande, rika/fattiga, mm) utan varierar. Men skillnaden är inte så stor som gentemot nästan alla andra länders befolkningar (Norden 50-70% har en hög sådan, Schweiz 40% Tyskland 25%, Frankrike 20%, Östeuropa 15-20%, Turkiet 16%, o s v.)

Det som däremot hänt är att denna efter många år av stadigt stigande nu minskat i Sverige något de senaste 10 åren. En förklaring är utan tvekan invandringen. Folk från länder med låg tillit behåller denna, åtminstone ett tag. Visas inte minst i en dansk undersökning. 68 % av danskarna har en hög tillit, i Bosnien är det 16%. Bosnier som bor i Danmark har däremot en högre, 39%, än i sitt hemland men alltså en klart lägre än dansken i gemen. Personligen tror jag inte detta räcker som förklaring, tycker mig se en minska tillit även bland oss infödda svenskar. Märks inte minst här på Flashback.

En väldigt intressant fråga är hur denna höga svenska och nordiska tillit uppkommit. Varför litar vi på medmänniskor och tror gott om dem? Vad jag läst finns det två olika teorier, en av främst Putnam som skriver om civilsamhället och ett aktivt föreningsliv som orsaken. En annan av ex Bo Rothstein som mer är inne på dels myndigheter/offentliga institutioner som fungerat i århundraden/decennier och dels att nationella gemensamma projekt genomförts, som folkhemsbygget, allmänna folkskolan på 1800-talet eller 1900-talets värnplikt. Att de sistnämnda ”projekten” längre existerar skulle då vara en delförklaring till minskningen av tilliten i Sverige.
Citera
2017-04-21, 17:04
  #51
Medlem
Laxons avatar
Nu är jag absolut inte första man på bollen om detta i tråden, men Sverige har ett av världens högsta nivå av social tillit. Våra Nordiska grannländer ligger oftast snäppet över oss i dessa typer av statistik, men Sverige har, i all den data jag har sett, alltid legat på top 4. För att hjälpa er som inte tror på detta påstående var jag vänlig nog kvickt leta upp två källor - bägge två värda att lita på i mitt tycke (i länk #2 finns Excel-filer att ladda ner):
  1. https://ourworldindata.org/trust#cou...ecific-surveys
  2. http://www.oecd-ilibrary.org/sites/s...8e2c78701e4faf
Citera
2017-04-22, 00:43
  #52
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Egentligen är denna tråd helt galen som flera andra skribenter noterat. Sverige och resten av Norden kännetecknas just av en stor tillit, dvs vi litar på våra medmänniskor. I över 50 år har detta undersökts och forskats i, så det är inget påstående utan en sanning. Denna tillit är dock inte konstant i landet eller mellan olika grupper (arbetslös/arbetande, rika/fattiga, mm) utan varierar. Men skillnaden är inte så stor som gentemot nästan alla andra länders befolkningar (Norden 50-70% har en hög sådan, Schweiz 40% Tyskland 25%, Frankrike 20%, Östeuropa 15-20%, Turkiet 16%, o s v.)

Det som däremot hänt är att denna efter många år av stadigt stigande nu minskat i Sverige något de senaste 10 åren. En förklaring är utan tvekan invandringen. Folk från länder med låg tillit behåller denna, åtminstone ett tag. Visas inte minst i en dansk undersökning. 68 % av danskarna har en hög tillit, i Bosnien är det 16%. Bosnier som bor i Danmark har däremot en högre, 39%, än i sitt hemland men alltså en klart lägre än dansken i gemen. Personligen tror jag inte detta räcker som förklaring, tycker mig se en minska tillit även bland oss infödda svenskar. Märks inte minst här på Flashback.

En väldigt intressant fråga är hur denna höga svenska och nordiska tillit uppkommit. Varför litar vi på medmänniskor och tror gott om dem? Vad jag läst finns det två olika teorier, en av främst Putnam som skriver om civilsamhället och ett aktivt föreningsliv som orsaken. En annan av ex Bo Rothstein som mer är inne på dels myndigheter/offentliga institutioner som fungerat i århundraden/decennier och dels att nationella gemensamma projekt genomförts, som folkhemsbygget, allmänna folkskolan på 1800-talet eller 1900-talets värnplikt. Att de sistnämnda ”projekten” längre existerar skulle då vara en delförklaring till minskningen av tilliten i Sverige.

Tror inte på överanalyser om gemensamma projekt eller ens när man jämför länder mot varandra. Tillit har ju både olika språkliga och kulturella betydelser som gör mätningar svåra.

Jag tror kort och gott att svenskarna är ett högintelligent folk som historiskt strävat efterr
gemensamma mål i en vidare mening än enskilda projekt. Intelligent folk ser värde i långsiktiga relationer som kommit att prägla näringslivet genom stabimitet som vidare gynnat innovation när äganderätten är stark. Förtjänstmöjligheter inom industrin har decimerat kortsiktigt brottslighet och gjorde Sverige till ett rikt land med minimal brottslighet.

Inflöde av mindre begåvade individer som reverserat trenden gör att den sociala tilliten minskar. En del av näringslivet utgörs idag av falanger som ägnar sig åt brott både yrkesmässigt och privat, när de inte kan konkurrera med den traditionella svenska kvaliteten. Jag pratar om allt från baltiska reservdelsligor till utländska gästarbetare som sällan betalar skatt nånstans, eller arabiska fuskande taxiåkare eller fuskande assistansligor.
Citera
2017-04-22, 23:46
  #53
Medlem
hee4rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Sanningen svider, den svenska nationen suger och ingen av oss svenskar är nöjda över vår tillvaro, hatar våra landsmän vare sig vi är sverigedemokrater eller radikala barbröstade kvinnor. Kontentan är att vi hatar varandra, och samhället är konstruerat mot att vackla mot avgrunden där vi i en orgie av dekadens och kaos förgör varandra. Danskar, norrmän och finländare är stolta vilka de är och har en stor social tillit, Irländare, Schweizare och många andra nationer med likartade eller sämre historiska förutsättningar ligger ljusår framöver oss.

Varför gick vi från att vare på toppen till att vara på botten, varför leder vi inte världen utan istället är på väg mot avgrunden?


Detta kom år 2006 och då med Alliansens övertagande.
Men fanns även före?
Men hur ser det ut i andra länder?
Jag undrar hur det mest ser ut i individers skallar?
Eller är det som jag tror att det är samvetet som styr?
En tillräcklig dos av egoism så ser inte egoismen ut att styra?
Citera
2017-04-23, 03:07
  #54
Medlem
hee4rs avatar
Marknaden styr.
Citera
2022-01-28, 00:15
  #55
Medlem
freeriderXIIs avatar
Judarna styr fullständigt inte bara i Sverige. Men just Sverige verkar de hysa ett särskilt starkt hat till som bara överträffas av deras aversion för Tyskland.


Med teknik som HAARP är vi alla slavar.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2022-01-28 kl. 00:47.
Citera
2022-01-28, 00:47
  #56
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn


Konstiga resonemang från början till slut. Sverige har jordens mest pittoreska byar (jag har bilat runt i varje Europeiskt land utanför städerna förutom Spanien och Portugal).

Vi hatar inte varandra mer än nån annanstans. USA är helt segregerat politiskt i den mån att migration sker mellan stater där man bosätter sig med likasinnade. Britterna bråkar ihjäl med varandra om Brexit och liknande diskussioner dominerar i Frankrike, Tyskland etc etc. Vill man ha relativ politisk enighet får man typ se till Ryssland.

Anledningen till att det blivit så har nog med vår rikedom att göra. Tidigare fick alla slita hårt för att överleva och värdesatte pengar på ett annat sätt. Idag föds för många in i bekvämlighet och ungar går från gymnasium till beslutsfattande politiker. De har ingen uppfattning alls om hur svårt pengar skapas och tillgångar för dem är en pappersprodukt som man kan göra roliga saker med, allt från att anställa sina kompisar eller ge bort till Afrika och ta cred själv för att dela ut andras pengar.

För den del av befolkningen som jobbar hårt och lever på marginalen faller detta inte särskilt väl och därför börjar debatten bli riktigt infekterad i många länder. Jag funderar på om någon modern nationalstat kan komma att rasa ihop inifrån på detta sätt eller om vi har blivit för civiliserade, men vid detta scenario tror jag mer det börjar nån annanstans än i Sverige. USA är ännu mer och jämnare splittrat och har närmare till extremåtgärder




De flesta som lever på landet tycker nog att det är bra att få bo med egen tomt en bit bort från andra hus och inte i en by. Storskiftet och enskiftet och senare laga skifte sprängde ju de gamla historiska byarna på gott och ont och effektiviserade jordbruket. Men som turist är det givetvis tragiskt att Sveriges landskap på många ställen saknar gamla sammanhållna historiska byar att besöka. Med hus från före industrialismens intåg. Ofta utan panel med sprickor i stockarna som till skillnad från ett ansikte faktiskt kan ge skönhet och visa på hög kulturhistorisk ålder.
Dock har bruksorter i t.e.x Uppland en hel del kulturbyggnader samlade som i en kulturmiljö och inte utspridda ett hus där och ett hus där.
Dalarna har också en hel del gamla byar. Men en byhåla med kanske något eternithus från 1950-talet och några mexitegelvillor från 1960-talet är inte lika intressanta för inhemska som utländska turister.


Jag tycker att Englands landsbygd är fantastisk. Med sitt välvda landskap, små vägar, alleer och historiska byar med pubar.


En sak som jag gillar och tycker passar i Sverige är säteritak i karolinsk stil det skulle vara kul om fler hus på landsbygden såg ut så. Tyvärr är den stilen rätt ovanlig både från 1700-talet och i nybyggnation.. Även snickarglädje i återhållsam stil kan vara trevligt. Allt för många hus är bara rektangulära lådor utan någon fasadutsmyckning. Men det får inte gå till överdrift som ibland på slutet av 1800-talet då det kanske blev lite väl pråligt.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2022-01-28 kl. 00:58.
Citera
2022-03-01, 06:14
  #57
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Nu är jag absolut inte första man på bollen om detta i tråden, men Sverige har ett av världens högsta nivå av social tillit. Våra Nordiska grannländer ligger oftast snäppet över oss i dessa typer av statistik, men Sverige har, i all den data jag har sett, alltid legat på top 4. För att hjälpa er som inte tror på detta påstående var jag vänlig nog kvickt leta upp två källor - bägge två värda att lita på i mitt tycke (i länk #2 finns Excel-filer att ladda ner):
  1. https://ourworldindata.org/trust#cou...ecific-surveys
  2. http://www.oecd-ilibrary.org/sites/s...8e2c78701e4faf

Vilka litar du på? Plankande migranter i kollektivtrafiken eller socialdemokrater och moderater som varit topp-politiker i årtionden?

Tillit. Till vem då?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback