Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-18, 17:59
  #1
Medlem
lyckebobys avatar
Enlig en källa ska det finnas ett underjordiskt sk krigssjukhus på Nelinsgatan,

http://www.hitta.se/kartan!~58.58215...542!pi=0.26514

bifogar länk på ingång, nedgång

Finns kännedom om det bland Norrköpings Explorers ???
Citera
2016-02-18, 18:12
  #2
Medlem
Finns i stort i alla städer något som motsvarar ungefär det sjukhuset under mark. Undras om jag läste att det skulle finnas någonstans runt 250.000 Skyddsrum i Sverige.

Finns nog inte ett enda hus som byggdes mellan 1950-1990 typ runt så som INTE har ett skyddsrum. Efter det så har inte det här korrupta fittlandet råd med något.

Så självklart så finns där ett utomjordiskt sjukhus. Men det finns nog under sjukhuset eller väldigt nära...
Citera
2016-02-18, 18:24
  #3
Medlem
ozznujens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Finns i stort i alla städer något som motsvarar ungefär det sjukhuset under mark. Undras om jag läste att det skulle finnas någonstans runt 250.000 Skyddsrum i Sverige.

Finns nog inte ett enda hus som byggdes mellan 1950-1990 typ runt så som INTE har ett skyddsrum. Efter det så har inte det här korrupta fittlandet råd med något.

Så självklart så finns där ett utomjordiskt sjukhus. Men det finns nog under sjukhuset eller väldigt nära...
Finns det ett utomjordiskt sjukhus i Norrköping,så bokar jag en biljett nu!
Någon som kan bekräfta!?
Citera
2016-02-18, 18:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozznujen
Finns det ett utomjordiskt sjukhus i Norrköping,så bokar jag en biljett nu!
Någon som kan bekräfta!?


Hehe... Du är välkommen
Citera
2016-02-18, 19:09
  #5
Medlem
lyckebobys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozznujen
Finns det ett utomjordiskt sjukhus i Norrköping,så bokar jag en biljett nu!
Någon som kan bekräfta!?

Litar du inte på jag ???.....ska dit själv när jag är I stan...tror det är parkeringshus I markplan...
det här kan bli spännande, uppgiften fick jag I början på 80 talet....
Citera
2016-02-18, 19:23
  #6
Medlem
lyckebobys avatar
gamla sjukhuset o det underjordiska sjukhuset ligger nära varandra, kola kartan här !!!

http://www.hitta.se/kartan!~58.58405.../tr!i=jO9kMJfB

kulvertarna som var långa sägs det kanske nådde dit???
Citera
2016-02-18, 21:34
  #7
Medlem
lyckebobys avatar
Fick reda på nu från SÄKER källa att det finns kulvertar utanför lasarettsområdet till Albrektsvägen och Gymnastikgatan, på Gymnastikgatan bode Läkare mm, dvs lasarettets personal, de kunde gå ner I sin källare på Gymnastkgatan och nå hela lasarettets område, närheten till Nelinsgatan är ju oberfintlig...börjar nog inse att det finns ett krigssjukhus där........det finns ett berg på baksidan av nedgången, där kanske man kan hitta luftintag etc för att bekräfta underjordisk anläggning ????
Citera
2016-02-19, 07:09
  #8
Medlem
De enda underjordiska krigssjukhus som finns i Sverige är de som är placerade i direkt anslutning till sjukhusen, d.v.s. i källarplan. Södersjukhuset har det största som är under jord. Övriga sjukhus har ett antal salar i källarplan som kan användas vid krig.
Citera
2016-03-01, 12:13
  #9
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckeboby
Fick reda på nu från SÄKER källa att det finns kulvertar utanför lasarettsområdet till Albrektsvägen och Gymnastikgatan, på Gymnastikgatan bode Läkare mm, dvs lasarettets personal, de kunde gå ner I sin källare på Gymnastkgatan och nå hela lasarettets område, närheten till Nelinsgatan är ju oberfintlig...börjar nog inse att det finns ett krigssjukhus där........det finns ett berg på baksidan av nedgången, där kanske man kan hitta luftintag etc för att bekräfta underjordisk anläggning ????
Det gamla lasarettet låg ju liksom i "det området",t.ex isoleringen är ju nu radhus längs albrektsvägen,därifrån VET jag att det gick/går kulvertar till gamla lasarettet,jag har själv varit där nere,hittade bl.a en obduktionsvagn och en hel bokhylla full med gamla lungröntgenbilder,tyvärr så hade jag ingen kamera på mobilen vid det tillfället (det var ju tidigt nittotal typ..) och hade bara en zippotändare att lysa med,kan ju tillägga att pulsen inte var i vilo läge,visst ju inte hur länge tändaren skulle brinna t.ex..

Men att dessa kulvertar skulle gå typ två kvarter till åt öst,typ,är kanske inte helt troligt,men iofs inte omöjligt heller.

Att de skulle ha kontakt med Vrinnevisjukhuset,är nog bara befängt,då skulle de korsa söderleden,vilken har schaktats ur betydligt på senare år,bara för att nämna några "bekymmer" en slik tunnel skulle innebära.
Citera
2016-07-09, 02:01
  #10
Medlem
demands avatar
Du skall nog inte tro på varenda ord som folk lurar i dig, civilsjukvård bedrivs på de tre sjukhusen och HSIF inom länet även i krigstid om än som tidigare nämnts längre ner i husen om behov skulle uppstå. Enda tillfället ett sjukhus skulle kunna bli mål är ju möjligen av terrorister då jag har svårt att tro att man skulle bomba sjukhus i ett "vanligt" krig finns ju lite konventioner underskriva kring detta. Militärsjukvård bedrivs ju inte stationärt utan med mobila/flyttbara fältsjukhus och sedan förflyttning till civila sjukhus. Allt om detta finns ju all läsa om genom en enkel googling.

/dmd
Citera
2016-07-09, 14:31
  #11
Medlem
BenHornes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demand
Du skall nog inte tro på varenda ord som folk lurar i dig, civilsjukvård bedrivs på de tre sjukhusen och HSIF inom länet även i krigstid om än som tidigare nämnts längre ner i husen om behov skulle uppstå. Enda tillfället ett sjukhus skulle kunna bli mål är ju möjligen av terrorister då jag har svårt att tro att man skulle bomba sjukhus i ett "vanligt" krig finns ju lite konventioner underskriva kring detta. Militärsjukvård bedrivs ju inte stationärt utan med mobila/flyttbara fältsjukhus och sedan förflyttning till civila sjukhus. Allt om detta finns ju all läsa om genom en enkel googling.

/dmd


Jo, men när sjukhusen byggdes var ju läget ett annorlunda. Den enorma precision med vilken man nu tar ut mål med e.g missiler existerade inte i samma omfattning, för att inte nämna det påtagliga hotet från vätebomber och liknande, då ett underjordiskt sjukhus kan komma att vara det enda återstående.

Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
De enda underjordiska krigssjukhus som finns i Sverige är de som är placerade i direkt anslutning till sjukhusen, d.v.s. i källarplan. Södersjukhuset har det största som är under jord. Övriga sjukhus har ett antal salar i källarplan som kan användas vid krig.
Nej. Finns i bland annat Karlskrona med, en lång bit från det aktiva sjukhuset. Huruvida det är funktionellt för närvarande vet jag ej, men däremot att det varit det under 2000-talet.
Citera
2016-07-18, 02:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenHorne
Jo, men när sjukhusen byggdes var ju läget ett annorlunda. Den enorma precision med vilken man nu tar ut mål med e.g missiler existerade inte i samma omfattning, för att inte nämna det påtagliga hotet från vätebomber och liknande, då ett underjordiskt sjukhus kan komma att vara det enda återstående.


Nej. Finns i bland annat Karlskrona med, en lång bit från det aktiva sjukhuset. Huruvida det är funktionellt för närvarande vet jag ej, men däremot att det varit det under 2000-talet.

Anledningen till att man ens "befäste" sjukhus, läs hade lite utrymme i källaren för att kunna bedriva vård var inte för att en bomb skulle missa utan pga kärnvapen, där det lite kvittar vart man träffar i en stad för att sabotera det mesta av betydelse.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback