Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-12, 23:58
  #301
Medlem
svarreblarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eUmd
Kanske OT men våldtäkt kanske borde klassas som misshandel bl a.

Eventuellt i just det här fallet, då jag saknar förståelse för att två av tre frikändes från anklagelserna på alla punkter, men inte den tredje. Detta enbart för att han har tagit till våld under själva sexakten. De andra har haft sexuellt umgänge med henne likaså den dömde, men eftersom han har varit hårdhänt vid akten så bedöms hans handling som våldtäkt men inte dom andras. Antingen ska de alla avtjäna ett straff för brottet våldtäkt, eller så bör de ändra brottsrubriceringen. Sveriges rättssystem är ju kaos.
Citera
2016-12-13, 00:15
  #302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarreblarre
Eventuellt i just det här fallet, då jag saknar förståelse för att två av tre frikändes från anklagelserna på alla punkter, men inte den tredje. Detta enbart för att han har tagit till våld under själva sexakten. De andra har haft sexuellt umgänge med henne likaså den dömde, men eftersom han har varit hårdhänt vid akten så bedöms hans handling som våldtäkt men inte dom andras. Antingen ska de alla avtjäna ett straff för brottet våldtäkt, eller så bör de ändra brottsrubriceringen. Sveriges rättssystem är ju kaos.

nu har jag ingen koll på det här fallet. kan du kanske kort berätta för mig vad det handlar om. har hon samtyckt till det sexuella umgänget med dom andra två?
Citera
2017-01-11, 13:13
  #303
Medlem
Beskedet från HD kom redan i slutet på Aug och dom tar inte upp ärendet tyvärr :/


Citat:
Ursprungligen postat av export2china
Tre månader har gått och ännu inget besked.

Däremot har Christian varit aktivt och bland annat försökt radera sin tillvaro på nätet, nu är halva hans radhus i alla fall inkognito på Street View.

Får se om han lyckas med andra halvan innan HD's besked, som bör komma inom 3 månader.
Citera
2017-02-24, 16:53
  #304
Medlem
KulturberikareSWEs avatar
Tre män från Stockholmsområdet åtalades för att ha gruppvåldtagit en kvinna på Viking Lines färja Cinderella i slutet av februari 2015.

I hovrätten friades två av männen medan den tredje fick sitt straff förkortat till två år och fyra månader, eftersom hovrätten inte ansåg att våldtäkten var grov.

Nu får de två friade männen 308.000 respektive 262.000 kronor i skadestånd för lidande under tiden de satt häktade och för förlorad arbetsinkomst.

Dom: (från 2016)
https://minfil.org/j6cew2b3b3/Svea_H...2016-06-22.pdf
__________________
Senast redigerad av KulturberikareSWE 2017-02-24 kl. 17:08.
Citera
2017-02-24, 16:58
  #305
Medlem
borgir82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulturberikareSWE
Tre män från Stockholmsområdet åtalades för att ha gruppvåldtagit en kvinna på Viking Lines färja Cinderella i slutet av februari 2015.

I hovrätten friades två av männen medan den tredje fick sitt straff förkortat till två år och fyra månader, eftersom hovrätten inte ansåg att våldtäkten var grov.

Nu får de två friade männen 308.000 respektive 262.000 kronor i skadestånd för lidande under tiden de satt häktade och för förlorad arbetsinkomst.

Dom: (från 2016)
https://minfil.org/g5c1w5bfba/Svea_H...-11-11__1_.pdf

Fel dom
Citera
2017-12-28, 00:13
  #306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borgir82
Fel dom

Öppnade du öht länken han postade? Förhoppningsvis orkade du göra det men hade du då orkat läsa 2-3 sidor (typ 5 rader) så hade även du sett att det är RÄTT DOM pappskalle.

Ursäkta mig men ibland blir man bara så trött.
Citera
2017-12-28, 00:17
  #307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarreblarre
Eventuellt i just det här fallet, då jag saknar förståelse för att två av tre frikändes från anklagelserna på alla punkter, men inte den tredje. Detta enbart för att han har tagit till våld under själva sexakten. De andra har haft sexuellt umgänge med henne likaså den dömde, men eftersom han har varit hårdhänt vid akten så bedöms hans handling som våldtäkt men inte dom andras. Antingen ska de alla avtjäna ett straff för brottet våldtäkt, eller så bör de ändra brottsrubriceringen. Sveriges rättssystem är ju kaos.

Håller med i allt. Ofattbart att inte alla tre frias eller fälls. Att två frias och en fälls är helt obegripligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback