Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-18, 10:45
  #1
Medlem
Hej!

Sängleverantören Viking Beds har gjort en intressant grej med deras bilder som jag har funderat på länge hur dom har lyckats med.
Jag har googlat och frågat vänner men ingen har klarat gett mig svar på hur dom har gjort detta trix.

Om man kollar på en produkt från deras hemsida exempelvis Royal Continental, så kan man se hur sängen ser ut i de olika färgerna den levereras i.
Om man tar en närmare titt på bilderna så är alla veck och skuggor samma på alla bilder och dom har på något sätt lyckats med att bara byta färgen.

Är det någon som vet hur dom har gjort detta?

Tacksam för svar
Citera
2016-02-18, 10:57
  #2
Medlem
Saftgroggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inc0g
Hej!

Sängleverantören Viking Beds har gjort en intressant grej med deras bilder som jag har funderat på länge hur dom har lyckats med.
Jag har googlat och frågat vänner men ingen har klarat gett mig svar på hur dom har gjort detta trix.

Om man kollar på en produkt från deras hemsida exempelvis Royal Continental, så kan man se hur sängen ser ut i de olika färgerna den levereras i.
Om man tar en närmare titt på bilderna så är alla veck och skuggor samma på alla bilder och dom har på något sätt lyckats med att bara byta färgen.

Är det någon som vet hur dom har gjort detta?

Tacksam för svar

Kan göras på flera sätt, här kommer ett kort svar (Photoshop el dyl.) - isolera objektet du vill ändra färg på. Duplicera objektet eller lagret (inte nödvändigt, men underlättar om man vill ändra något/ångrar sig).
Tryck CTRL+U (PS) för att få upp reglagen för hue/saturation (nyans/mättnad).
Go wild med reglagen tills du lärt dig vad som händer.
Citera
2016-02-18, 10:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saftgrogg
Kan göras på flera sätt, här kommer ett kort svar (Photoshop el dyl.) - isolera objektet du vill ändra färg på. Duplicera objektet eller lagret (inte nödvändigt, men underlättar om man vill ändra något/ångrar sig).
Tryck CTRL+U (PS) för att få upp reglagen för hue/saturation (nyans/mättnad).
Go wild med reglagen tills du lärt dig vad som händer.

Kan man göra det med vilken färg som helst i bilden man utgår från?
Eller är det lättare/svårare med vissa färger?
Citera
2016-02-18, 11:12
  #4
Medlem
Saftgroggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inc0g
Kan man göra det med vilken färg som helst i bilden man utgår från?
Eller är det lättare/svårare med vissa färger?

Svart/mörkt är lite trixigare att utgå från, men det går. Något ljust är mycket enklare.
Citera
2016-02-18, 12:06
  #5
Medlem
Mosebys avatar
Det är helt klart en enda bild från början. Som de sedan har redigerat i Photoshop eller liknande program. Inte svårt alls och tar inte lång tid för den som kan
Citera
2016-02-18, 14:08
  #6
Medlem
Utgå från neutral grå. Det enda man behöver göra är att skapa ett justeringslager, nyans/mättnad. Skapa en mask för det vita. Sen väljer man färga, dra i reglagen och du har löst det mesta.
Visst sen kan man göra det noggrannare och mer komplicerat.
/
Citera
2016-03-08, 16:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Utgå från neutral grå. Det enda man behöver göra är att skapa ett justeringslager, nyans/mättnad. Skapa en mask för det vita. Sen väljer man färga, dra i reglagen och du har löst det mesta.
Visst sen kan man göra det noggrannare och mer komplicerat.
/
Äh, skippa lagermasken. Lakanet är det enda vita. Exkludera bara benen från ditt justeringslager.
Citera
2016-03-09, 15:58
  #8
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftgrogg
Tryck CTRL+U (PS) för att få upp reglagen för hue/saturation (nyans/mättnad).
Go wild med reglagen tills du lärt dig vad som händer.



Glöm inte att först kryssa i rutan "Färga". då blir det lite enklare....
Citera
2016-03-10, 10:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thepirate
Äh, skippa lagermasken. Lakanet är det enda vita. Exkludera bara benen från ditt justeringslager.
Nej - att du tror att lakanet är det enda vita tyder på att du har en kass skärm... Använd pipetten, eller prova det du själv föreskriver så ser du att det kommer se ut som skit då allt blir svagt rosa (förutsatt du väljer färga den röd).

/
Citera
2016-08-03, 18:28
  #10
Medlem
Mimecrimes avatar
Finns säkert någon som är mer av än expert än jag men från det jag har hört så skulle jag själv använt photoshop. Markerat det jag ville byta färg på, Lägga på dett svart/vit filter,och ovanpå lagt ett färg filter. Svårt att förklara. Det enklaste är att lära sig använda photoshop och sedan söka upp info på internet som t.ex videos på youtube och olika sidor. OBS. martinator förklarade det bra i en kommentar ovanför
__________________
Senast redigerad av Mimecrime 2016-08-03 kl. 18:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback