Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-17, 19:22
  #1
Medlem
Hej!

Har precis fått fiber indraget i huset där jag bor. Vi använder oss av de befintliga telefonrören för att dra nätverkskabel till varje hushåll (9st). Jag som drar kabeln eftersom jag tycker det är kul att hålla på. Dock har jag stött på ett litet problem nu. Tanken var att jag skall dra två kablar till min lägenhet, men det verkar vara för tight i röret, så jag får inte plats. Så nu slog tanken mig att skala nätverkskabeln och endast dra koppartrådarna i röret. Det bör väl inte påverka något kan jag tycka? Det ligger ingen ström i röret eller i närheten.

Någon som har erfarenhet?
Citera
2016-02-17, 19:43
  #2
Medlem
ozznujens avatar
Om du mäter nätverkspunkten efteråt med en Fluke,så kommer du inte få godkänt mätresultat,då du förstör revolveringen i kabeln. Det kan påverka hastigheten kanske. Skulle inte rekommendera det. Då skulle jag försöka hitta en tunnare kabel.

Varför måste du ha 2 kablar? Kan du inte använda en router eller switch?
__________________
Senast redigerad av ozznujen 2016-02-17 kl. 19:49.
Citera
2016-02-18, 00:31
  #3
Medlem
Kotties avatar
Som ozznujen säger fast värre
Du förstör kabelns frekvensgång/spec så den inte längre uppfyller cat6 (eller 6e eller vad ni nu drar).
Stor risk att det inte kommer funka alls, särskilt om det är lite längre avstånd mellan inkommande switch och din lägenhet.
Citera
2016-02-18, 09:24
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Jag körde länge med färdig partvinnad solid tråd. Dessa används på telefonstationer for kopplingar inom stationen. Nu hade ju jag "fri" tillgång till tråden men finns även att köpa kommer bara inte ihåg vad den heter.

Som den till höger på bilden:
http://www.hexatronic.com/media/9146...4usv-enubb.pdf


Fler träffar:
https://www.google.se/webhp?sourceid...r%C3%A5d+ENUBB

Signalering med tvinnad tråd fungerar förenklat så här:
Två trådar, A och B, används. Om A har högre spänning än B så ses det av mottagaren som en 1:a. Tvärtom så tolkas det som 0:a. Det är skillnaden som räknas. På grund av att trådarna är exakt lika långa så störs de lika mycket men skillnaden blir fortfarande densamma.
Om Skanova använder tråden på stationen så duger den nog åt dig.

För 100 Mbit går det åt två sådana partrådar. Stift 1 och 2 för ena paret och 3 och 6 för det andra paret i RJ 45 kontakten.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2016-02-18 kl. 09:47.
Citera
2016-02-18, 09:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag körde länge med färdig partvinnad solid tråd. Dessa används på telefonstationer for kopplingar inom stationen. Nu hade ju jag "fri" tillgång till tråden men finns även att köpa kommer bara inte ihåg vad den heter.

Som den till höger på bilden:
http://www.hexatronic.com/media/9146...4usv-enubb.pdf


Fler träffar:
https://www.google.se/webhp?sourceid...r%C3%A5d+ENUBB

Signalering med tvinnad tråd fungerar förenklat så här:
Två trådar, A och B, används. Om A har högre spänning än B så ses det av mottagaren som en 1:a. Tvärtom så tolkas det som 0:a. Det är skillnaden som räknas. På grund av att trådarna är exakt lika långa så störs de lika mycket men skillnaden blir fortfarande densamma.
Om Skanova använder tråden på stationen så duger den nog åt dig.

För 100 Mbit går det åt två sådana partrådar. Stift 1 och 2 för ena paret och 3 och 6 för det andra paret i RJ 45 kontakten.


"Avsedd för intern förbindning i tele/signalutrustning" står det på bladet.

Dvs knappast idealisk att förlägga i rör och använda till dataöverföring?!
Citera
2016-02-18, 10:15
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smygare
"Avsedd för intern förbindning i tele/signalutrustning" står det på bladet.

Dvs knappast idealisk att förlägga i rör och använda till dataöverföring?!

Så dataöverföring är inte tele/signalöverföring? Vad är det då?
Tråden fungerar utmärkt.

Att den läggs i rör är snarare bättre än om tråden ligger ihoppackad med tre andra par i ett plasthölje.
Sänd och mottagarpar har ju inget med varandra att göra så de kan läggas var som helst.

För 1 Gbit/s används alla fyra paren i en TP-kabel så då ställs det andra krav men för 100 Mbit/s inga problem.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2016-02-18 kl. 10:20.
Citera
2016-02-19, 00:08
  #7
Medlem
cykelsadels avatar
Visst du tycker det är skoj att hålla på... Men är det inte bättre att låta firman som gör resten även köra indragningen i din lägenhet? Då får du även garantier.
Citera
2016-02-19, 23:44
  #8
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så dataöverföring är inte tele/signalöverföring? Vad är det då?
Tråden fungerar utmärkt.

Att den läggs i rör är snarare bättre än om tråden ligger ihoppackad med tre andra par i ett plasthölje.
Sänd och mottagarpar har ju inget med varandra att göra så de kan läggas var som helst.

För 1 Gbit/s används alla fyra paren i en TP-kabel så då ställs det andra krav men för 100 Mbit/s inga problem.

Suck, du är inte lika smart som din avatar.
En Tp-kabel är klassad för en viss max frekvens. Denna klassning gäller ENDAST om kabeln är oskadad. Att det är massa "lull" i en Ethernet-kabel (Avstånd mellan ledare etc) har en anledning.
Citera
2016-02-21, 09:49
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Suck, du är inte lika smart som din avatar.
En Tp-kabel är klassad för en viss max frekvens. Denna klassning gäller ENDAST om kabeln är oskadad. Att det är massa "lull" i en Ethernet-kabel (Avstånd mellan ledare etc) har en anledning.

Mitt omdöme om dig är jag för snäll att skriva.

Om paren ligger inne i samma hölje så är det viktigt med avstånd men inte om paren går var för sig. Du kan ha det ena paret gå genom köket och det andra genom hallen 5 meter mellan varandra. Tråden jag tipsade om är också klassad.

Citat:
Används som kopplingsledning i korskopplingsstativ i
telestationer. Installeras även i rör i byggnader.
http://www.nexans.com/Sweden/2014/pr...s/docs/all.pdf

Vad säger du nu då din lilla ......
Citera
2016-05-01, 12:35
  #10
Medlem
Handsekreterarens avatar
KK-trådar som Ethernet-kabel, mycket skall man höra utan innan öronen trillar av

Vi ser fram emot att du gör en installation på ditt sätt, och därefter med mätprotokoll och praktiska tester visar för oss fåkunniga att den uppfyller kraven för kategori 6. Lycka till
Citera
2016-05-02, 14:56
  #11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
KK-trådar som Ethernet-kabel, mycket skall man höra utan innan öronen trillar av

Vi ser fram emot att du gör en installation på ditt sätt, och därefter med mätprotokoll och praktiska tester visar för oss fåkunniga att den uppfyller kraven för kategori 6. Lycka till

Vad skiljer en CAT5 och CAT6?
Jo, att paren skiljs bättre med en avskiljare i plast som separerar paren bättre. Partråden inne i TP-kabeln är likadan som KK-tråden och du behöver inget för att separera paren. Det är bl.a överhörning mellan paren som är klassat.

Jag har redan gjort de praktiska testerna och har en sådan installation och några av mina kompisar har det också. Behöver inget mätprotokoll, fungerar ändå.

Inte lätt att vara fåkunnig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback