Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-16, 21:42
  #1
Medlem
Hej!

Nu är det så att jag vill starta ett företag inom fönsterputs och städning, har erfarenhet inom båda men jag undrar om marknadsföring, hur går den till? Hur viktigt är det med att ha en bra hemsida? är det endast bra hemsida och google adwords som gäller eller är det också eniro och dessa sajter?

hur skaffar jag kunder bäst helt enkelt?
Citera
2016-02-16, 21:50
  #2
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronzy
Hej!

Nu är det så att jag vill starta ett företag inom fönsterputs och städning, har erfarenhet inom båda men jag undrar om marknadsföring, hur går den till? Hur viktigt är det med att ha en bra hemsida? är det endast bra hemsida och google adwords som gäller eller är det också eniro och dessa sajter?

hur skaffar jag kunder bäst helt enkelt?
Glöm adwords till en början. Kommer att kosta för mycket att synas. Du kan testa själv att söka på "städning" på google. Hur mycket måste du betala för att komma före dessa träffar?

Bästa marknadsföringen är att göra bra jobb. Sen börjar djungeltrumman gå.

Dela ut eller fäst upp massor med flyers i de områden du vill jobba.
Obs, flyersarna måste se bra ut.

Hemsida är bra och ger legitimitet åt din verksamhet.
Ha gärna prisinformation eller en "offert" funktion på hemsidan.

Sen undrar jag också på hur du kommer att prissätta dina tjänster? Bara lite grovt.
Citera
2016-02-16, 21:53
  #3
Medlem
Kommer prissätta som alla andra inte så mkt billigare eller dyrare.

Hur menar du att adwords är dyrt? betalar man inte tex 1000 kr för att få 100 klicks på sin sida eller så'? eller är det den som betalar mest som syns längst upp?
Citera
2016-02-16, 22:08
  #4
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronzy
Kommer prissätta som alla andra inte så mkt billigare eller dyrare.

Hur menar du att adwords är dyrt? betalar man inte tex 1000 kr för att få 100 klicks på sin sida eller så'? eller är det den som betalar mest som syns längst upp?
Jag är inte jätteinsatt på hur adwords fungerar egentligen.
Men vi antar att du betalar 10kr per klick (ganska sannolikt för ord som "städning" och "fönsterputs").
Sen gissar vi att 1-av-20 klicks genererar jobb. Dvs du betalar 200 kr till google per jobb.
Hur mycket drar du in per jobb?
Ekonomin måste ju vara jättetight?

Gjorde en priskoll på https://www.hemfrid.se/fonsterputs/
Mitt hus skulle kosta 811 kr (efter RUT antar jag).
Så 1200 kr till dig (före RUT).

400 kr ska till skatteverket.
200 kr till google
100 kr resa/transport
100 kr material

400 kr kvar för en halv dags jobb
Citera
2016-04-27, 17:56
  #5
Medlem
Instämmer!

Den bästa marknadsföringen är helt enkelt nöjda kunder som rekommenderar dig till andra. Det finns några enkla tips för att få fler att rekommenderar dig.

1. Be aktivt dina kunder att rekommendera dig.
2. Ge de kunder som rekommenderar dig en belöning i form av rabatt på nästa putsning eller en peng i handen
3. Ge dina nöjda kunder ett erbjudande som de kan ge till sina vänner. Då känns det typ som att de gör sin kompis en tjänst.

Finns en bra tjänst som hjälper till med detta. Kolla in www.rekomendo.se
Citera
2016-05-01, 08:17
  #6
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Instämmer!

Den bästa marknadsföringen är helt enkelt nöjda kunder som rekommenderar dig till andra. Det finns några enkla tips för att få fler att rekommenderar dig.

1. Be aktivt dina kunder att rekommendera dig.
2. Ge de kunder som rekommenderar dig en belöning i form av rabatt på nästa putsning eller en peng i handen
3. Ge dina nöjda kunder ett erbjudande som de kan ge till sina vänner. Då känns det typ som att de gör sin kompis en tjänst.

Finns en bra tjänst som hjälper till med detta. Kolla in www.rekomendo.se

Ja här länkar vi hej vilt till egna företag.


Citat:
Bästa marknadsföringen är att göra bra jobb. Sen börjar djungeltrumman gå.

Dela ut eller fäst upp massor med flyers i de områden du vill jobba.
Obs, flyersarna måste se bra ut.

Bra tips!

Citat:
Glöm adwords till en början. Kommer att kosta för mycket att synas. Du kan testa själv att söka på "städning" på google. Hur mycket måste du betala för att komma före dessa träffar?

Inte riktigt rätt va.

Citat:
Hej!

Nu är det så att jag vill starta ett företag inom fönsterputs och städning, har erfarenhet inom båda men jag undrar om marknadsföring, hur går den till? Hur viktigt är det med att ha en bra hemsida? är det endast bra hemsida och google adwords som gäller eller är det också eniro och dessa sajter?

hur skaffar jag kunder bäst helt enkelt?


Jag jobbar på ett mindre företag som jobbar mot kunder, som ditt företag men inom byggsektorn men var samma utgångsläge som du har nu. Jag är bra på ranka sidor på nätet och när man riktar sig på den lokala marknaden så är det hyffsat lätt att komma högt upp på sökningarna om man vet vad man gör.

När jag började jobba med vårt företags sida var jag ensam på företaget med 2 chefer som också var i produktion. Nu är vi 2 chefer och 9 anställda, ca 2,5 efter och mina chefer har uppskattat att mitt jobb med sidan har genererat 2, kanske 3 av de som jobbar åt oss nu eftersom mer kunder har hittat vår sida och kontaktat oss.

Sedan skall du inte utesluta betaltrafik som persona.von.grata skriver. Men du skall givetvis inte buda på "städning" som denna skriver. Låt säga att du bor i Karlstad. Då skall du givetvis fokusera på sökningar som:

Flyttstädning i Karlstad
byggstädning i karlstad
fönsterputs i karlstad

osv osv. Sådana här sökord har inte så sökningar per månad men de blir ju riktigt relevanta för dig. Att satsa på ord som "städning", ja det kan ju betyda vad som helst så det är att kasta bort pengar.

Nu har vår firma så väldigt mycket jobb så vi har inte några annonser ute men håller på med annonser för egna sidor. Om du tycker Google Adwords är för dyrt, kolla in Bing/MSN trafik. Lite mindre trafik men fungerar bra med och är mycket billigare.

Jag har också på vår sida ett nyhetsbrev där besökare kan fylla i sin e-postadress och skapat en lite kurs via nyhetsbrev där de får lära känna oss samt våra tjänster lite mer. Efter det är klart så ger vi lite tips och så angående underhåll av en villa tex. Detta ger förtroende för ditt företag eftersom besökaren får ett förtroende för dig och du blir ett företag som står ut från mängden lite. Dessa nyhetsbrev är att föredra och du behöver bara sätta upp det en gång. Sedan kommer det fungera automatiskt för nästa besökare som skriver upp sig så är det inget du behöver jobba med hela tiden.

Detta gör att vi när som helst kan kontakta dessa prenumeranter i framtiden om vi skulle få lite jobb och kanske gå ut med ett erbjudande osv. Detta har fungerat bra.

Angående Eniro och sånna, det är bara de äldre som håller på att ta ett extra steg för att hitta företag.

Ingen under 45 år går först in på hitta.se och där sedan söka företag eller direkt öppna Google och söka? Jag skulle satsa alla mina pengar på det sistnämnda.

Mina chefer har lagt av 2 timmar i månaden för mig att bara jobba med vår sida, det säger lite hur mycket en bra gjord lokal sida kan ge i jobb och vad det kan betyda för ett mindre företag.

Nä, gör en riktigt bra lokal sida för ditt städföretag och tjäna pengar!
Citera
2016-05-11, 20:44
  #7
Medlem
Skaffa partners!
Kan du hitta en fastighetsmäklare som kan sälja flyttstäd åt dej? Du betalar honom en liten peng för varje inkommen affär.

Snacka runt bland folk du känner eller lägg lappar med konkreta erbjudanden i brevlådan.

Sälj inte städning, sälj istället känslan av ett rent hem, sälj tid över till annat, sälj att slippa sitta på knä och skrubba, sälj att du ser ut genom rutorna igen. Sälj inte produkten - sälj kundnyttan!
Citera
2016-05-12, 01:36
  #8
Medlem
Egentligen borde du skita i privatkunder och privatputsningar - koncentrera dig helt på butiker och kontor. Alla skolor städas och putsas sommartid - åtminstone var det så förr - sådana kontrakt ska du försöka skaffa. Integrera din firma vertikalt genom att även erbjuda städning - kanske klottersanering - detta genom att du knyter till dig verkligt professionella städare/klottersanerare. Kör din firma helvitt - annars får du inte de riktiga smörjobben. Se till att du alltid har ditt åtagande på papper, - typ: omfattning, frekvens - till vilket pris - etc.

Butiker, kontor och t ex skolor vinner du som kunder genom traditionell handförsäljning. Man går runt och visar upp sig, kollar hur de har löst putsningen, erbjuder lägre pris, extra service eller annan fördel. Jag känner en firma som fick alla innerstadens (Sthlm:s) Systembutiker på det sättet. Men som sagt - helvitt, och så måste du kunna leverera. Hemsida etc, kan funka som returinformation. Jag tror inte att du säljer många putsningar genom att bränna pengar på "sociala medier", t ex genom att du köper plats i diverse registersystem. Jag tror med på en riktigt målinriktad traditionell marketing - även om det kan finnas digitala medier som passar in.
Citera
2016-05-12, 19:53
  #9
Medlem
Mycket bra råd från HgF!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback