Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-16, 18:14
  #1
Medlem
miness avatar
Nu ar jag sjalv oerhort konspirationsteoretiskt lagd, och foresprakar aktivt ifragasattande utav exakt allt som vi tar for givet.

Men vad fan ar det med konspirationsteoretikers tendens att referera till visuell media i sin bevisforing? Det maste val finnas bocker, artiklar och allehanda dokument som behandlar dessa teorier? Man kan tro att dessa manniskor aldrig oppnat en bok. Nivan pa det abstrakta tankandet ar knappast hog om den enda median man orkar ta till sig ar i form utav 1 timme med animationer och nagon hetsig narrator.

Hade jag sjalv gatt ner mig i nagon konspirationsteori hade jag sokt overallt efter dokument att riktigt fordjupa mig i, men har i princip aldrig hort en konspirationsteoretiker hanvisa till nagot som ens kan liknas vid en avhandling (forutom i enstaka, mycket sallsynta, fall)

Sa vad ar det med konspirationsteoretikers forkarlek for lattsmalta YT videos och bilder?
Citera
2016-02-16, 18:24
  #2
Medlem
I Princip; Enklare att få folk att förstå.
Om man spiritscience som exempel (vilket också passar in till viss del då de tar upp en hel del legender, myter och ibland konspirationsteorier)
https://www.youtube.com/watch?v=xmN2RL4VJsE,

Det är mycket enklare att få folk att falla för det man förespråkar om man använder roliga videor med fina färger och en röst man kan stänga av hjärnan till än att själv sitta och källkritiskt granska dokument och böcker. Om man ber folk att antingen läsa en tungt faktabaserad bok eller kolla på ett youtubeklipp så kommer folk välja youtubeklippet.
__________________
Senast redigerad av Coveen 2016-02-16 kl. 18:36.
Citera
2016-02-16, 18:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mines
Nu ar jag sjalv oerhort konspirationsteoretiskt lagd, och foresprakar aktivt ifragasattande utav exakt allt som vi tar for givet.

Men vad fan ar det med konspirationsteoretikers tendens att referera till visuell media i sin bevisforing? Det maste val finnas bocker, artiklar och allehanda dokument som behandlar dessa teorier? Man kan tro att dessa manniskor aldrig oppnat en bok. Nivan pa det abstrakta tankandet ar knappast hog om den enda median man orkar ta till sig ar i form utav 1 timme med animationer och nagon hetsig narrator.

Hade jag sjalv gatt ner mig i nagon konspirationsteori hade jag sokt overallt efter dokument att riktigt fordjupa mig i, men har i princip aldrig hort en konspirationsteoretiker hanvisa till nagot som ens kan liknas vid en avhandling (forutom i enstaka, mycket sallsynta, fall)

Sa vad ar det med konspirationsteoretikers forkarlek for lattsmalta YT videos och bilder?

Crankmagnetism & ovilja att läsa nått mer avancerat än kalle anka, Yt kryllar av Woo-Woomuppar så det är lätt att hitta.
Citera
2016-02-16, 18:48
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mines
Nu ar jag sjalv oerhort konspirationsteoretiskt lagd, och foresprakar aktivt ifragasattande utav exakt allt som vi tar for givet.

Men vad fan ar det med konspirationsteoretikers tendens att referera till visuell media i sin bevisforing? Det maste val finnas bocker, artiklar och allehanda dokument som behandlar dessa teorier? Man kan tro att dessa manniskor aldrig oppnat en bok.

Jag tycker det är berömvärt att styrka sitt resonemang med hjälp av visuella media som Youtube.

Den som vill värdera resonemanget eller hypotesen är bara ett knapptryck bort från att själv kunna värdera källmaterialet.

Hänvisningar till böcker är ju också kanon men kräver ju lite mer av den som vill undersöka påståendenas eller hypotesens trovärdighet.

Låt oss ta ett fiktivt exempel:

Jag påstår (vilket jag gör i en angränsande tråd) att ryska revolutionen och den tidiga sovjetstaten dominerades av judar. Jag hänvisar till ett youtubeklipp som har filmat utdrag ur amerikanska underrättelserapporter samt brev och artiklar från berömda historiska personer som skrevs 1917-20 och stödjer min hypotes. Med ett klick kan alltså en person som vill utvärdera min hypotes ta del av de primär- och sekundärkällor som jag stödjer mitt resonemang på.

Du påstår (hypotetiskt!) att jag har helt fel. Som källa anför du Bonniers Världshistoria Band X, s. xx som behandlar ryska revolutionen men inte nämner ett ord om judars dominerande ställning. Eller en Wikipedia-artikel som behandlar ämnet.

Hur ska man utvärdera kvaliteten på dessa källhänvisningar tycker du?

/Johan
Citera
2016-02-16, 18:54
  #5
Medlem
<konspirationsteori>

Youtube hittar på en massa konspirationsteorier för att tjäna
pengar på reklam, så klart. ("Follow the Money")

På så sätt har ju youtube dessutom full styrning på vilka konspirationsteorier
som får trenda. ("False Flag")

</konspirationsteori>

En konspirationsteoretiker ställer inte frågor, utan ger svaren innan det frågas ...

Citera
2016-02-16, 18:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mines
Nu ar jag sjalv oerhort konspirationsteoretiskt lagd, och foresprakar aktivt ifragasattande utav exakt allt som vi tar for givet.

Men vad fan ar det med konspirationsteoretikers tendens att referera till visuell media i sin bevisforing? Det maste val finnas bocker, artiklar och allehanda dokument som behandlar dessa teorier? Man kan tro att dessa manniskor aldrig oppnat en bok. Nivan pa det abstrakta tankandet ar knappast hog om den enda median man orkar ta till sig ar i form utav 1 timme med animationer och nagon hetsig narrator.

Hade jag sjalv gatt ner mig i nagon konspirationsteori hade jag sokt overallt efter dokument att riktigt fordjupa mig i, men har i princip aldrig hort en konspirationsteoretiker hanvisa till nagot som ens kan liknas vid en avhandling (forutom i enstaka, mycket sallsynta, fall)

Sa vad ar det med konspirationsteoretikers forkarlek for lattsmalta YT videos och bilder?

Inte nog med det de förväntar sig att man ska lägga ned 1-2 timmar på att titta på YT klipp, snacka om storhetsvansinne om man tycker det är ett bra sätt att låta andra debattera frågan (själva diskuterar de inte de postar fler länkar)

Men det som gör mig mest förbannad är någon mupp som dyker upp med en självsäker attityd och förkastar den kända vetenskapen för att han har läst på bloggar men framför allt kollat på YT.

Detta kallar de för att de har forskat. Om de nu har forskat så borde det väl vara enkelt att lägga fram ett underlag så andra kan tra del och testa de nya rönen, men det går inte istället kommer en YT klipp till.

Skelle vara intressant om FB förbjöd YT länkar på prov i två månader för att se hur många forskare som skulle finnas kvar.

Jag tror det var Madtop som skrev, konspirationsteoretiker är Faktaresistenta.
Citera
2016-02-16, 21:28
  #7
Medlem
miness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Jag tycker det är berömvärt att styrka sitt resonemang med hjälp av visuella media som Youtube.

Den som vill värdera resonemanget eller hypotesen är bara ett knapptryck bort från att själv kunna värdera källmaterialet.

Hänvisningar till böcker är ju också kanon men kräver ju lite mer av den som vill undersöka påståendenas eller hypotesens trovärdighet.

Låt oss ta ett fiktivt exempel:

Jag påstår (vilket jag gör i en angränsande tråd) att ryska revolutionen och den tidiga sovjetstaten dominerades av judar. Jag hänvisar till ett youtubeklipp som har filmat utdrag ur amerikanska underrättelserapporter samt brev och artiklar från berömda historiska personer som skrevs 1917-20 och stödjer min hypotes. Med ett klick kan alltså en person som vill utvärdera min hypotes ta del av de primär- och sekundärkällor som jag stödjer mitt resonemang på.

Du påstår (hypotetiskt!) att jag har helt fel. Som källa anför du Bonniers Världshistoria Band X, s. xx som behandlar ryska revolutionen men inte nämner ett ord om judars dominerande ställning. Eller en Wikipedia-artikel som behandlar ämnet.

Hur ska man utvärdera kvaliteten på dessa källhänvisningar tycker du?

/Johan
du forstar inte vad jag menar. Jag kritiserar inte mediet YT klipp, utan staller fragan varfor mediet i sig totalt dominerar bland konspirationsteoretikers kallhanvisningar. Tex varfor ges aldrig lankar till dokument eller liknande. Man ska alltid behova se nan 2 timmar lang YT video med nagon overforklarande amerikan.

Lustigt att ditt inlagg i sig ar konspirationsantydande. Precis som om det skulle handla om att judemedia kontrollerar alla andra medier? Tror du inte da judarna ser till att kontrollera den kallan som alla hanvisar till?
Citera
2016-02-16, 21:32
  #8
Avstängd
KungPungPats avatar
Skillnaden mellan konspirationsvetarna och idioterna som tror på teorier som media hittar på..
är förmågan att förstå vad bevis är.. de vetande vet om att fysiska bevis och även ofysiska bevis finns överallt, även i youtubevideos och i sitt privatliv, vilket gör det enkelt att kolla upp vad som är sannt.

Dom troende som tror på media förstår inte hur man kan välja att tro på yuotubevideos istället för att tro på media..

dom förstår inte att man kan veta nånting och lära sig nånting nytt från en youtubevideo.
Citera
2016-02-16, 21:48
  #9
Medlem
miness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Skillnaden mellan konspirationsvetarna och idioterna som tror på teorier som media hittar på..
är förmågan att förstå vad bevis är.. de vetande vet om att fysiska bevis och även ofysiska bevis finns överallt, även i youtubevideos och i sitt privatliv, vilket gör det enkelt att kolla upp vad som är sannt.

Dom troende som tror på media förstår inte hur man kan välja att tro på yuotubevideos istället för att tro på media..

dom förstår inte att man kan veta nånting och lära sig nånting nytt från en youtubevideo.
Annu en som missuppfattat ts
Citera
2016-02-16, 22:09
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mines
Lustigt att ditt inlagg i sig ar konspirationsantydande. Precis som om det skulle handla om att judemedia kontrollerar alla andra medier? Tror du inte da judarna ser till att kontrollera den kallan som alla hanvisar till?

Vadå "alla andra medier"?

Förstår inte riktigt vad du hänsyftar på där...

/Johan
Citera
2016-02-16, 22:21
  #11
Medlem
miness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Vadå "alla andra medier"?

Förstår inte riktigt vad du hänsyftar på där...

/Johan
Antagligen for du aldrig oppnat en bok
Citera
2016-02-16, 22:25
  #12
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Vadå "alla andra medier"?

Förstår inte riktigt vad du hänsyftar på där...

/Johan

Han menar att han inte förstår varför nån väljer att "tro" på youtubevideos istället för media eftersom allt som sägs i media är automatiskt sanningen..

att man kan göra något annat än att tro är nånting som han inte förstår efter alla dessa år av hjärntvätt som går ut på att tro på lärare, media och politiker som inte vill visa några bevis för det som de troende tror på.. dvs att media handlar om sanning och vad som händeri samhället, vilka man ska hata och vilka som behöver mobbas.. sånna viktiga saker om media lär ut till alla troende tv-tittare.

folk som lär sig nya saker från youtubevideos är nånting som media för länge sen berättat om hur viktigt det är "att inte tillåta galna konspirationsteorier" som George Bush sa i början av tredje världskriget när de troende behövde lite uppmuntring i sin trobaserade fantasi om att konpirationer är teorier..

och inte fysiska bevis och ord som kommer ur munnen på människorna som styr samhället genom en olaglig ekonomi.

Vi som forskat på internet i 13 år vet om att en youtubevideo kan motbevisa hela fantasin om att media handlar om verkligheten.

Och visst började med elfte September då de troende skilldes lite från dom som kollade på videos på youtube, för kollade man på videos på youtube fick man en helt annan syn på "attacken" eftersom det satt sprängämnen på allabärande balkar vilket gjorde att en oförstörbar skyskrapa kunde pulveriseras, även om byggnaden var byggd för att stå emot flygplanskraher och jordbävningar.

Folk som har youtubevideos som källor tror att troende människor kanske också kan se alla bevis som en youtubevideo kan bevisa..

men det fungerar inte så med troende människor eftersom dom redan vet att man mår bäst av att tro på ledaren som i det här fallet är media och alla andra "källor" som kommer från slipsbärande ormar som ser ut som människor, och som de troende ateisterna och religiösa människorna blindt följer.
__________________
Senast redigerad av KungPungPat 2016-02-16 kl. 22:34.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback