• 1
  • 2
2016-02-16, 18:04
Medlem
Jag har köpt en vara från ett danskt skumraskföretag som heter konkurspriser.se via klarna, och jag skrev ett omdöme om skumraskföretaget som gjorde att ägaren där b la skrev att han inte tänkte skicka mig några varor och att han kommer dra ut på tiden att ge mig tillbaka mina pengar (ca 2400 kr).

Han skrev också atth an hade sagt till klarna att mina varor är "i transit" och att han inte tänker ge tillbaka pengarna tills han fått tillbaka varorna. Kom ihåg jag har inte fått några varor utan han påstår att han skickade vissa av varorna som han sen bett transportbolaget ta tillbaka medans de fraktats till mig.

Detta skedde den 29/1 Januari.

Jag har kontaktat klarna för att försöka få tillbaka mina pengar, men de säger till mig att han måste berätta för klarna att han inte skickat några varor och tills dess så kan jag inte få några pengar. Och han har redan skrivit till mig via mail att han tänker dra ut på tiden, men klarna verkar inte bry sig om det och jag börjar känna mig stressad över situationen.

Klarna har gett mig beskedet att de har gett han tid på att svara på ett mail de skickat till honom, när jag frågade hur mycket den tiden är kunde de inte svara, sen fick jag svaret ordagrant: Vi ger honom en vecka, och svarar han inte då så ger vi honom en vecka till, sen fattar vi beslut.

Kan jag polisanmäla klarna? Givetvis är det konkurspriser.se som jävlas mest här, men klarna borde vl kunna fixa tillbaka mina pengar snabbare, jag menar särskilt när jag har en massa mail från honom där han erkänt att han inte tänker skicka mig mina varor och att han tänker dra ut på tiden?
Citera
2016-02-16, 18:08
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongotrumm
Kan jag polisanmäla klarna? Givetvis är det konkurspriser.se som jävlas mest här, men klarna borde vl kunna fixa tillbaka mina pengar snabbare, jag menar särskilt när jag har en massa mail från honom där han erkänt att han inte tänker skicka mig mina varor och att han tänker dra ut på tiden?

Polisanmäla för vad?
Citera
2016-02-16, 18:10
Medlem
franges avatar
Vad ska du anmäla Klarna för? Vad har de gjort som skulle vara olagligt?

Säger säljaren till Klarna att han har skött sin del (postat varorna) så gör ju de precis vad de ska göra - ta betalt.
Citera
2016-02-16, 18:10
Medlem
Fenjal888s avatar
Klarna ska du inte polisanmäla, de gör inget fel. De hjälper dig dessutom.
Citera
2016-02-16, 18:13
Medlem
Vad ska jag göra då? Hur mkt tid ska jag ge dem? Har väntat sen Januari och det borde kunna skötas med ett telefonsamtal.
Citera
2016-02-16, 18:15
Medlem
franges avatar
Det är inte Klarna som är problemet - det är säljaren. Det är denne du skall bearbeta, eller möjligen anmäla.
Citera
2016-02-16, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det är inte Klarna som är problemet - det är säljaren. Det är denne du skall bearbeta, eller möjligen anmäla.

Jo, men han är väldigt slug, prova att skriva något någorlunda negativt på t ex konkurspriser.se facebook, jag skrev också ett omdöme om honom på trustpilot vilket han anmälde och fick raderat.

Önskar det åtminstone fanns nån rejta.se sajt på svenska för hans bolag där man kunde skriva av sig på men finns bara för hans danska bolag med samma namn.

Vad kan man anmäla honom för?
Citera
2016-02-16, 18:39
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongotrumm
Jo, men han är väldigt slug, prova att skriva något någorlunda negativt på t ex konkurspriser.se facebook, jag skrev också ett omdöme om honom på trustpilot vilket han anmälde och fick raderat.

Önskar det åtminstone fanns nån rejta.se sajt på svenska för hans bolag där man kunde skriva av sig på men finns bara för hans danska bolag med samma namn.

Vad kan man anmäla honom för?

I nuläget bör det väl vara bedrägeri antar jag - då han har tagit betalt (genom Klarna) men vägrar att leverera varan han tagit betalt för.
Citera
2016-02-16, 18:54
Medlem
spyder123s avatar
Klarna har rutiner. Svarar inte säljaren begår säljaren kontraktbrott, och då blir säljaren med största sannolikhet avstängd och alla fordringar släpps. Men denna enskilda fordring släpps förmodligen tidigare.

Hos Klarna behöver säljaren bevisa att han har rätt. Om ord står mot ord vinner kunden. Du behöver nog inte oroa dig om att få tillbaks pengarna.
Citera
2016-02-16, 18:56
Medlem
dacks avatar
Det är ju du som gjort affären med dansken inte klarna sedan att du lånat pengar av klarna för fakturaköpet och får betala ränta på det beloppet till klarna är ju sin sak då du har ingått ett avtal med dom och dom har all rätt på sin sida. Du får kräva dansken för det är ditt ansvar.
Citera
2016-02-16, 18:59
Medlem
Tack för alla svar alllihopa, jag uppskattar det.

Ja, jag vet inte riktigt vad jag kan göra mot honom men detta har han bland annat skrivit till mig detta är citat:

-You Think you case Will se solved quicker now ? It Will only take longer....

-Its no problem, it Will just be deleted The site is only for The Danish site NOT Swedish.
Klarna has Also recieved proof of The goods beeing in transit.
Never have We had a Costumer Like you, its crazy how you act.

-I am total in chok after reading your review. We haven't even replied to you email yet.
The other stuff has been shipped, but i will try to cancel it.
We cannot accept lies like this being written about us.

-Hello Sir.
I will cancel the order as soon as we get the other parcels back.

Jag kanske ska lägga till att klarna sagt att man inte fått något besked av honom alls utan att han mailat och sagt att han vill ha mail från dem på engelska för han inte förstår svenska. Han är förövrigt dansk.
Senast redigerad av bongotrumm 2016-02-16 kl. 19:02.
Citera
2016-02-16, 19:06
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Värst vad alla suger av Klarna då.

Det är självklart så att det ligger mer i Klarnas intresse att vara kompis med varuleverantörerna än varuleverantörernas kunder. Därför vore det naivt att tro att Klarna per automatik fixar allt till den lilla människans bästa, bara det får gå några veckor. Lika självklart är att det finns en bortre gräns för när Klarna inte kan avfärda slutkunder som beskriver Klarnas kunder (varuleverantörerna) som rena skurkföretagen. Tvärtom kan man tycka att det ligger i själva affärsrelationens natur att Klarna har ett visst mått av ansvar för varuleverantörernas vandel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in