Flashback bygger pepparkakshus!
2016-02-15, 22:20
Tjena jag har ett problem som jag haft ett bra tag nu.

Jag har mycket svårt för att tala. Det är väldigt ansträngande för mig att tala, för jag sluddrar och stammar enbart. Jag kan inte få fram mer än enkla meningar förräns tungan låser sig och jag börjar sluddrar och stamma. För det mesta så är jag mest tyst för det är så ansträngande att tala, även fast jag vill tala så orkar jag typ inte för att det är så ansträngande. Det är som att det blir ett förbannat projekt enbart för att tala och hålla längre konversationer.

Kan knappt hålla längre konversationer just på grund av att det är så ansträngande. Hjärnan låser sig också hela tiden och jag kommer inte på orden så jag står och sluddrar osammanhängande och "väntar" på att hjärnan ska komma ikapp.

Detta problem har jag inte bara för att jag är blyg. Har svårt att tala även med de jag känner väldigt bra.

Detta är väldigt jobbigt då jag vill prata men typ kan inte och "orkar" inte för det drar så mycket energi av att anstränga mig typ.

Kan detta vara någon form av diagnos?
Citera
2016-02-15, 22:40
Medlem
jipeesss avatar
hur funkar det att ensam framför spegeln prata på, typ improvisera berättelser,
låser det sig då åxå!
Citera
2016-02-15, 22:41
Medlem
jipeesss avatar
skulle vara ? inte !
Citera
2016-02-15, 22:52
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
hur funkar det att ensam framför spegeln prata på, typ improvisera berättelser,
låser det sig då åxå!

typ i princip nästan, om jag inte står o läser av ett papper.
Citera
2016-02-15, 23:05
Medlem
jipeesss avatar
hm
börja med att öva högläsning, morgontidningar, böcker, vasomhelst...
gammalt beprövat övningstrick
Citera
2016-02-15, 23:16
Medlem
sök hjälp. börja med vårdcentral och talpedagog. de senare kan nog avgöra om det är en neurologisk skada, ett talfel, eller något psykiskt.
Citera
2016-02-15, 23:30
Har även svårt att tala högt även om jag har en text att kolla på.

Försökte nyss läsa era 2 inlägg högt i normaltempo men jag tappade bort mig på orden och sluddrade, även fast det inte var långa texter ; o.
Citera
2016-02-15, 23:32
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
sök hjälp. börja med vårdcentral och talpedagog. de senare kan nog avgöra om det är en neurologisk skada, ett talfel, eller något psykiskt.

Kan det ha utvecklats med tiden då? för detta var inget problem som jag hade i mina yngre dagar. Då hade jag enbart svårt att läsa högt.
Citera
2016-02-16, 07:18
Medlem
jipeesss avatar
kan du sjunga (oavsett kvalite ;-)) med i en låttext, eller sjunga rakt upponer utan stakning/stammning/låsning

isf tvivlar jag på neurologiska/fysiska problem, ligger nog då på psykologiskt plan

(min gissning)
Citera
2016-02-16, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Kan det ha utvecklats med tiden då? för detta var inget problem som jag hade i mina yngre dagar. Då hade jag enbart svårt att läsa högt.

det viktiga är ju att du söker hjälp eftersom dina besvär framstår som svårt handikappande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in