Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-16, 08:00
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av succ1e
Hur tror du att jag lärde mig svenska,engelska och tyska då? Men jo jag vet att japansk är svårare men inte omöjlig

Det är det jag inte fattar. Menar du läsa och skriva bara? Det kan jag fatta. Du ska få ett tips: Köp boken "Remembering the Kanji" av Heizig (osäker på namnet). Det är den heliga graal för alla som försöker lära sig kanji. Kolla sedan upp sajten "Reviewing the kanji".
Citera
2016-02-16, 11:45
  #14
Medlem
succ1es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjobakk
Det är det jag inte fattar. Menar du läsa och skriva bara? Det kan jag fatta. Du ska få ett tips: Köp boken "Remembering the Kanji" av Heizig (osäker på namnet). Det är den heliga graal för alla som försöker lära sig kanji. Kolla sedan upp sajten "Reviewing the kanji".


Åh det är så du menade! Jo precis bara läsa och skriv

Åh tack för tips. Ska kollar upp det
Citera
2016-06-12, 07:29
  #15
Medlem
Kumabjorns avatar
Ursäkta min förvirring, men jag trodde du primärt var intresserad av att lära dig japanskt teckenspråk (手話), i så fall borde du kontakta en dövskola, enklast via Förbundet för Döva som nämndes i ett tidigare inlägg. Ifall du önskar lära dig läsa och skriva bör du nog först börja med det på svenskt universitet, anledningen är att i Japan lärs japanska ut med naturmetoden (tänk SFI för invandrare) eftersom eleverna kommer från så många olika språkområden blir det naturligt med undervisning genomförd på japanska. Det är således mycket enklare att lära sig grammatiken om man redan har en fast grund att stå på. Du bör också veta att studenter av japanska språket i Japan domineras totalt av kineser, som redan behärskar skrivtecknen, så om u vill lära dig läsa och skriva ordentligt bör du försäkra dig om att skolan du väljer inte domineras av kineser eftersom studier av Kanji då blir väldigt abstrakt och närmast behandlar olika förenklingstekniker.
Citera
2017-09-06, 17:27
  #16
Medlem
Det finns en del felaktigheter i den här tråden som kan vara värda att kommentera. Till att börja med är kostnadsläget i Japan inte betydligt högre än i Europa. Jag vet inte var folk får denna seglivade missuppfattning ifrån. Japan var dyrt på 90-talet inte nu. Om du någon gång har bott i Japan så vet du att mat och shopping är betydligt billigare och bättre kvalitet än i Sverige. Man klarar sig bra på CSN om man kan hantera sina utgifter. Bor du i Tokyo kan du få lite högre kollektivtrafikskostnader än i Stockholm vilket inte är så konstigt då Tokyo är gigantiskt. Bor du i en stad i Stockholms storlek så är det däremot billigare.

Det som kan vara dyrt i Japan är boende. Oftast betalar du inte mer än för studentboende i svenska storstäder men det är mindre och sämre standard. Som någon annan nämnde är värdfamilj ett hett tips om du vill lära dig japanska. Då får man öva hemma med och dessutom bor man schystare och får mat på köpet. Familjeboende är dock dyrt via många skolor så det är ofta bättre att boka på annat håll. T.ex. boijapan.se där man får en långtidsrabatt.

Sedan är inte japanskt talspråk svårt att lära sig. Alla japanska ljud finns i svenskan så uttalet är lätt jämfört med de flesta andra språk, inte minst kinesiskan. På tal om kineser så är det naturligt att det finns många kineser i Japan. Många språkskolor har också många sydostasiater vilket brukar vara värre då de knappast är där för att plugga. Sikta på en skola som har många västerländska studenter typ GenkiJACS eller KAI. De lär vara bättre på att hjälpa dig som är döv. Japanerna är generellt väldigt hjälpsamma men mentaliteten är annorlunda än här hemma och det kan tyvärr vara så att mer asiatiska språkskolor inte ens vill ta emot dig för att de inte vet hur de ska hantera utmaningen med en döv student. Enligt samma skeva logik som västerlänningar kan bli nekade till en del restauranger i Japan, åtminstone om du inte kan japanska.
Citera
2017-09-06, 21:06
  #17
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellewin
Sedan är inte japanskt talspråk svårt att lära sig. Alla japanska ljud finns i svenskan så uttalet är lätt jämfört med de flesta andra språk, inte minst kinesiskan. På tal om kineser så är det naturligt att det finns många kineser i Japan. Många språkskolor har också många sydostasiater vilket brukar vara värre då de knappast är där för att plugga. Sikta på en skola som har många västerländska studenter typ GenkiJACS eller KAI. De lär vara bättre på att hjälpa dig som är döv. Japanerna är generellt väldigt hjälpsamma men mentaliteten är annorlunda än här hemma och det kan tyvärr vara så att mer asiatiska språkskolor inte ens vill ta emot dig för att de inte vet hur de ska hantera utmaningen med en döv student. Enligt samma skeva logik som västerlänningar kan bli nekade till en del restauranger i Japan, åtminstone om du inte kan japanska.

Du kommer här och skall rätta felaktigheter, så nämner du felaktigheter själv

Nej, det finns ett flertal fonem i japanskan som inte förekommer i svenskan. Lägger man till engelskan så tror jag nog dock att de alla finns. Av vokalerna är det enbart "a" och "i" som är identiska med svenskan, "u", "e" och "o" skiljer sig (när de inte förekommer i diftonger). Vad gäller konsonanterna så är det också gott om skillnader, men den som jag skulle tro att svenskar har svårast för är "z". "j" är också ett ljud som inte ens förekommer i liknande form i svenskan.

Jämför på wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_phonology
https://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_phonology
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2687187

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback