Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-03, 16:21
  #13
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motobike
Håller med. Sista jag skulle oroa mig för. Kina är ett av världens säkraste länder. Själv tappade jag bort telefonen o fick den tilbakalämnad en timme senare. Detta i en ganska fattig provins. T o m gjorts en undersökning där telefoner placerats ut på måfå på bussar osv kors och tvärs över kina. Väldigt många lämnas in som hittegods. Särskilt i de rikare provinserna.

Däremot är det bra att kolla upp scams. Många är ju i princip desamma över hela världen och det skadar aldrig att känna till dem. Men grejen med scamms är ju att de till en början ofta liknar vanliga möten. En vanlig i kina är t.ex att en snygg ung tjej närmar sig en o säger att hon vill öva engelska. Så säger man ok. Hon tar en till ett cafe. Man övar engelska. Notan kommer. Två teer går på säg 1000:- Hon säger att det är det bästa teet och att hon ville att man skulle dricka det bästa. Hon tänkte inte på att det kunde vara för dyrt. Men hon betalar hälften då. Så att man själv av ren pinsamhet inte ska vägra. Kan en tjej betala det under försäkran att det är ett normalt pris vill man inte vägra själv. Av ren pinsamhet. Mest är man lättad att man slapp undan med 500:-
Men då är ju saken. Att man förmodligen kommer bli kontaktad av tjejer vare sig man vill det eller inte. Någon försöker kanske scamma en. Men genom att vara otillgänglig scammar man ju istället sig själv. Och man blir av med något värre än en femhundring. Man blir av med dejter med vackra smarta underbara kinesiskor. O jag har ännu aldrig blivit av med något. Tvärtom har jag blivit bjuden ganska mycket. Pinsamt egentligen men om de vägrar låta en betala o säger att man är gäst i deras land osv så är det väl bara att tacka o bocka. En gång betalade jag i smyg när hon inte märkte. Då blev tjejen lite sur. Hon ville vara en bra värd tydligen.

Så noja inte så mycket. Vad ska ni tänka på dödsbädden? "Tur jag inte blev av med trehundra kronor den där gången i Kina"?

Fast nu ska vi ju inte heller skönmåla Kina. Kina har ju lika många mord per capita som Sverige, så ur det perspektivet så är Kina lika osäkert som Sverige.

Alltså ficktjuvar är ju ett stort problem i storstäderna. Jag vet inte hur många gånger jag har hört kompisar som blivit av med mobilen på gatan eller på bussen. Händer och man ska helt klart vara lite extra noga.

Jag vet även flera som fått inbrott i sina lägenheter. Dessa typer av brott är vanliga i Kina. Men det sagt så känns Kina säkert och det är ju denna känsla som är väl viktigast oavsätt vad brottsstatistiken säger. Vet en som jobbar som polis och han säger ett allt vanligare brott är inbrott i bilar eller att man slår sönder rutan om man ser något av värde inne i bilen.

Saken är väl den där man som utlänningar rör sig är oftast tätbefolkade områden i centrala delar där det är mkt människor i omgivningen och det leder såklart till att chansen att man utsätts för brott i dessa delar är mycket lägre. Ju tättbefolkat det är desto säkrare blir det för med fler folk i rörelse så minskar brotten statistiskt.
Citera
2016-04-05, 07:38
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleezeball
Behövs verkligen inte.. väldigt ovanligt att bli rånad eller ficktjuvad i Beijing, förrutom innan nyåret.

Har under sex år här inte hört talas om en enda person i min vänskapskrets som har blivit rånad, annat har dock hänt (som inte har något att göra med att vara utlänning)

Rånad och ficktjuvad är ju två helt olika brott.

Sen 2003 har jag aldrig hört om rån mot utlänningar men många, många gånger om ficktjuvar som varit på expats och studenter. Jag har heller aldrig sett ett pågående rån men flera gånger sett skickliga ficktjuvar i full aktion.

Nu skrev du ju dock Beijing men jag antar att det inte är någon större skilnad mot andra städer i Kina.
Citera
2016-04-05, 07:51
  #15
Medlem
Ficktjuveri är inte ovanligt i större städer, men betydligt ovanligare i mindre städer. Inbrott sker mest i storstäder, då de flesta känner varandra i mindre städer. I mindre städer är det mer vad svenskar skulle kalla WT-brott, fylla, snor en cykel som någon glömt att låsa, enstaka väskryckare, snatteri, smitning från trafikolyckor...
Citera
2016-04-05, 14:51
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Fast nu ska vi ju inte heller skönmåla Kina. Kina har ju lika många mord per capita som Sverige, så ur det perspektivet så är Kina lika osäkert som Sverige.

Alltså ficktjuvar är ju ett stort problem i storstäderna. Jag vet inte hur många gånger jag har hört kompisar som blivit av med mobilen på gatan eller på bussen. Händer och man ska helt klart vara lite extra noga.

Jag vet även flera som fått inbrott i sina lägenheter. Dessa typer av brott är vanliga i Kina. Men det sagt så känns Kina säkert och det är ju denna känsla som är väl viktigast oavsätt vad brottsstatistiken säger. Vet en som jobbar som polis och han säger ett allt vanligare brott är inbrott i bilar eller att man slår sönder rutan om man ser något av värde inne i bilen.

Saken är väl den där man som utlänningar rör sig är oftast tätbefolkade områden i centrala delar där det är mkt människor i omgivningen och det leder såklart till att chansen att man utsätts för brott i dessa delar är mycket lägre. Ju tättbefolkat det är desto säkrare blir det för med fler folk i rörelse så minskar brotten statistiskt.
Jo det är klart att det alltid finns risker. Men jag tycker att många här i tråden har ett lustigt förhållningssätt till riskerna.
T.ex: Ha inte plånboken i bakfickan. Bär inte för mycket kontanter. Lämna inte drinken utom sikte om du är på klubb. Lita inte på tuktuk. Lämna inte värdesaker synliga i bilen när du parkerar. Lås dörren när du går ut.
Så längt är jag med. Det finns risker som inte är värda att ta. Men som tur är är det lätt att styra undan de flesta av dem. Hade dina (och mina också, för övrigt!) vänner t.ex varit mer försiktiga hade de inte blivit av med sina grejer. Men det är inte sitt beteende man bör förändra. Mer i vilken ficka man lägger sin plånbok och vad för slags fickor byxorna har, att man inte ställer ned handväskan på ett sätt som gör att den lätt kan ryckas av förbipasserande.

Det jag ställer mig mer tvivlande till är alltså som tidigare användare skrev att man ska vara orolig för vanliga människor som bara kommer fram och pratar. Visst, det händer säkert ibland att någon tjej kommer fram och pratar för att försöka distrahera en från ficktjuven bakom en, men jag tror att risken är ytterst ytterst liten, särkilt utanför de vanligaste turistområdena, och att man genom att vara överdrivet orolig mest går miste om roliga upplevelser.

Det är ju en sak att inte lämna kameran synlig i bilen över natten. Det är ingen som känner att "Fan vad jag vill lämna kameran synlig, jag går verkligen miste om en upplevelse om jag tar den med mig in till rummet istället". Och vem vill ställa sin kamera längst ut på bordet på uteserveringen? Går den personen miste om något genom att lägga kameran i den tomma stolen bredvid istället? Däremot kan man ju gå miste om någonting om man tror att en kinesiska som kommer fram har något lurt på gång.

Säg att risken är en på femtio. Eller något åt det hållet. Och man har 700:- i kontakter på sig.
700/50=14
Då blir insatsen alltså 14:- per gång.

Med detta menar jag bara, att vad ska man med 14:- mer eller mindre med? T.o.m 700:- är ju ingen summa som gör någon större skillnad för de flesta svenskar.

Det är säkert sant för övrigt, att mord per capita är lika högt. Däremot tror jag att risken att utsättas för dödligt våld av främlingar är större i Sverige. I Kina kan man säkert mördas för spelskulder, att ha varit otrogen, fått någon att rejält tappa ansiktet, bla bla osv. I sverige är det väl mer att man blir misshandlad av efterblivna negrer när man är på väg hem från krogen. Därav är risken större i Sverige så länge man inte gör något jävligt dumt under sitt besök i Kina.
__________________
Senast redigerad av Motobike 2016-04-05 kl. 14:55.
Citera
2016-04-13, 19:32
  #17
Medlem
Läs på om scams, det kommer du nästan garanterat stöta på, och ha med dig toapapper, är mina bästa tips
Citera
2016-05-03, 14:35
  #18
Medlem
Formulerade mig lite dåligt här
Fick dock svar på mina frågor
Tackar för svaren och återkommer med välformulerade frågor i framtiden
Citera
2016-05-03, 15:49
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyingElbows
Formulerade mig lite dåligt här
Fick dock svar på mina frågor
Tackar för svaren och återkommer med välformulerade frågor i framtiden

Hoppas du får en trevlig resa
Citera
2016-05-03, 23:50
  #20
Medlem
Elementarts avatar
Undvik att köpa kläder på butiker som ligger nära tunnelbanor och andra stationer, de brukar ta överpriser på varorna. Det är bättre om du hittar ett centrum eller en butik en bit bort om du vill handla saker.
Citera
2016-05-05, 09:24
  #21
Medlem
deadhead.s avatar
Använd VPN!
Citera
2016-05-05, 09:49
  #22
Medlem
Kom hem ifrån Kina i lördags efter 14 dagar i Shanghai, Nanjing och några små orter . Man märker nästan inte av några turister utanför Shanghai . Tycker hotell standarden var bra bodde på 6 st olika. Maten kan kan variera sjukt mycket, men testa gärna lite nya saker. Jag provade åsna o duva och lever fortfarande.

Ur säkerhetsperspektiv märkte jag inga problem, vanligt i Kina med patrullerande polis o stationerad säkerhetspersonal i tunnelbanan. Åkte mycket tunnelbana men har känt mig mycket osäkrare i Paris o Lissabon än vad jag gjorde i Shanghai o Nanjing.

Kina är något som måste upplevas innan man kritiserar, hoppas din resa blir ett minne för livet . Ha det gott !
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2686800

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback