Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-07, 12:41
  #193
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
En skillnad kan göras i frivalsförståendet av ‘fröken’ resp. ‘fru’ som ‘har aldrig ingått äktenskap’ & ‘har ingått äktenskap’ eller ‘är ogift’ & ‘är gift’, i vilket senare fall ‘fröken’ = ‘är ogift [per skilsmässa]’ vore normkritiskt på ett vis SvAk må kritisera, om de får för Fan / får Fan för.

En annan är väl att tyskans fräulein diminutiv tydligt förstås (‘lilla fru’ X) medan svenskans ‘fröken’ visserligen delar dess ursprung men har sin förminskning dold bortom etymologisk horisont. ‘Jungfru’ så har varit adelsmärke och är förbrukat i både én & ann’ annan bemärkelse för detta fall; och ‘mamsell’, med lägre status, en term till daterad som Witt-Brattström nog inte önskar uppfattas. Dito ‘mö’.

Vill man nyskapa i linje med rådande mentalitet kanske ‘fri’ Witt-Brattström passar?

Det amerikanska "ma'm" som används mer formellt oavsett adressatens civilstånd är väl också av "madam" som kanske ibland har en mer obskyr betydelse. Men den är ju fullt gångbar i just formella sammanhang. Jämför det här överdrivna sättet i exempelvis reklam där de skriver ut namnet på varenda mottagare i massutskick. I mer officiella sammanhang är ju viss distans väl funktionell kan jag tycka.
Citera
2016-04-07, 13:02
  #194
Medlem
Zwerchstands avatar
‘Madam’ borde vara gångbart trots solkad nyans, men kanske inte i praktiken på patriarkologer som rödmärker possessivet i ‘min dam’; varför ej heller ‘mam’. Så ‘dam’ då?

Nå, detta får nog dras i egen tråd.
Citera
2016-04-07, 13:10
  #195
Medlem
Mr.Swedens avatar
Sluta nu för jösse namn. Ja jag skrev fröken i ett nedsättande syfte, dock inte kopplat till gift/ogift utan mer som ett uttryck för ungdom, bristande mognad och överkänslighet. Prinsessan på ärten. Kan vi släppa det och återgå till Fröken Ebbas vidare eskapader.
Citera
2016-04-07, 13:16
  #196
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
‘Madam’ borde vara gångbart trots solkad nyans, men kanske inte i praktiken på patriarkologer som rödmärker possessivet i ‘min dam’; varför ej heller ‘mam’. Så ‘dam’ då?

Nå, detta får nog dras i egen tråd.

Fast "ma'm" används väl i tilltal från elev (formellt korrekt oavsett om man godtar det läraren säger/lär ut) till lärare och hon är väl professor?
Citera
2016-04-07, 13:19
  #197
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Sluta nu för jösse namn. Ja jag skrev fröken i ett nedsättande syfte, dock inte kopplat till gift/ogift utan mer som ett uttryck för ungdom, bristande mognad och överkänslighet. Prinsessan på ärten. Kan vi släppa det och återgå till Fröken Ebbas vidare eskapader.

Jo men även om du inte hade haft ett nedsättande uppsåt så är dina valmöjligheter begränsade, sett till de tillgängliga språkliga valörerna i vårt modersmål. Man blir liksom tvungen till att bli en lite löjlig turnip och låna ett utländskt ord om man vill vara korrekt med någon titel som är mer precis. Fastän många "besserwissrar" påstår sådana fasoner tyder på dålig bildning och skralt ordförråd i individuell aspekt. Men ladan är ju inte överdrivet stor, där ryms inte allt som kan behövas.

Ibland kan ju sånt missförstås fastän syftet inte varit minsta illvilligt. Kommer ihåg när jag var utbytesstudent i England och rätt snart använde tilltalet Sir till folk jag inte kände eller var bekant med ytligt (inte att jag skulle tilltala dem med namn även om jag visste namnet). En del gillar det tydligen inte alls.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-07 kl. 13:28.
Citera
2016-04-07, 14:23
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Sluta nu för jösse namn. Ja jag skrev fröken i ett nedsättande syfte, dock inte kopplat till gift/ogift utan mer som ett uttryck för ungdom, bristande mognad och överkänslighet. Prinsessan på ärten. Kan vi släppa det och återgå till Fröken Ebbas vidare eskapader.

Å ena sidan överkänslig när det gäller henne själv. Å andra saknar hon empati fullständigt när hon basunerar ut att det minsann var hon som "skapade" Horace. Plocka upp honom från rännstenen och gjorde honom bildad och fin nog för att duga till Akademien.. Storhetsvansinne är bara förnamnet för att beskriva fröken Witt..

Tänk om rollerna var tvärtom: Horace gick ut och uttalade sig om att Ebba minsann var hans "produkt" och skulle fortfarande sitta vid ICA-kassan utan hans hjälp med hennes utbildning/arbete.

Som förklaring "varför" Ebba har plockat Horace från rännstenen, putsat av honom och möjliggjort hans komentkarriär angav Ebba att hon lider av "överdimensionerade moderskänslor" och att "mindre
moderlig empati" skulle varit hennes egen räddning.

Jag måste säga att jag undrar - verkligen - hur Horace har stått ut med detta "kontrollkommando" utan någon som helst självinsikt… :-o
Citera
2016-04-07, 15:12
  #199
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Å ena sidan överkänslig när det gäller henne själv. Å andra saknar hon empati fullständigt när hon basunerar ut att det minsann var hon som "skapade" Horace. Plocka upp honom från rännstenen och gjorde honom bildad och fin nog för att duga till Akademien.. Storhetsvansinne är bara förnamnet för att beskriva fröken Witt..

Tänk om rollerna var tvärtom: Horace gick ut och uttalade sig om att Ebba minsann var hans "produkt" och skulle fortfarande sitta vid ICA-kassan utan hans hjälp med hennes utbildning/arbete.

Som förklaring "varför" Ebba har plockat Horace från rännstenen, putsat av honom och möjliggjort hans komentkarriär angav Ebba att hon lider av "överdimensionerade moderskänslor" och att "mindre
moderlig empati" skulle varit hennes egen räddning.

Jag måste säga att jag undrar - verkligen - hur Horace har stått ut med detta "kontrollkommando" utan någon som helst självinsikt… :-o

Hon tog väl inte hans namn vid giftermålet men hade hon gjort så, och han hade gått hädan medan de än var gifta så hade man i och för sig kunnat kalla henne "Fru Engdahl". Undrar om Engdahl är lika rigid och bunden till vad hans far lärt honom om att det är skamligt att låna i förhållande till ord med? Man brukar ju säga ibland att någon hängt sig i navelsträngen som ett slags bildspråk, har Engdahl samma inställning till ord som pengar så kanske man får hitta ett nytt uttryck?
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-07 kl. 15:19.
Citera
2016-04-08, 12:03
  #200
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
OT, men säger man fröken om någon som har varit gift? (jag är inte uppväxt med användningen av den typ av tituleringar?). Edit: jag har kollat på wiki och där anger de ogift som addressat till tituleringen och ogift är man ju bara till man ingått laga äkenskap. Sedan är man det aldrig mer. Men wiki kan ju ha fel när vem som helst väl får skriva där?

Enligt en gammal etikettsbok så tilltalas ett hembiträde "fröken" oavsett om hon varit "gift och skild tredje resan".
Citera
2016-04-08, 13:42
  #201
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Enligt en gammal etikettsbok så tilltalas ett hembiträde "fröken" oavsett om hon varit "gift och skild tredje resan".

Men det är ju en underordnad ställning. När den allmänna skolplikten infördes så argumenterades just för ogifta kvinnors särskilda lämplighet, inte bara att man förutsatte de var särskilt lämpliga utifrån föreställningar om noggrannhet och flit m.m. och ofta kunde väntas nöja sig med en enkel bostad i skolbyggnaden. De var ju inte kostsamma heller för läraryrket skulle ju avse någon period bara, därefter skulle de gifta sig och bli försörjda. Ungefär längs den linjen argumenterade bl.a. Hierta.
Citera
2017-04-15, 18:24
  #202
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Bra yttrat. Läser Kärlekskriget just nu, och så jävla privat är den inte. Kan läsa den utan att tänka på vare sig Ebba och Horace.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Sluta nu för jösse namn. Ja jag skrev fröken i ett nedsättande syfte, dock inte kopplat till gift/ogift utan mer som ett uttryck för ungdom, bristande mognad och överkänslighet. Prinsessan på ärten. Kan vi släppa det och återgå till Fröken Ebbas vidare eskapader.
Precis ingen har skrivit om boken.


Av nyfikenhet så hittade jag den som ljudbok och lyssnade lite, det var den värsta skit jag varit med om, och som hon läser......................

Tror hon att det är poesi eller vad?

Ålen vad säger du?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback