Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-11-15, 13:52
  #1
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Jag har en träningsmetod som har visat sig vara väldigt effektiv för mig, så jag tänkte beskriva den för er och undra vad ni tycker.

Det hela bygger på att kroppens muskler inte kan bli utslitna av övningar som bygger på ens egen vikt. Alla här vet säkert att man inte kan träna samma muskel för många gånger i veckan på gym, men t.ex armhävningar kan man i teorin göra hur många som helst varje dag. T.ex Mike Tyson brukade göra ca 2000 armhävningar varje dag.

Nu är det säkert många som säger att man inte kan öka så mycket i muskelmassa av såna här övningar, även om man blir starkare. Men jag har själv upptäckt att det går, väldigt bra faktist.


Här är metoden:

*Den här typen av övningar kräver ingen som helst förberedelse. Och ett set tar inte precis så lång tid.

*Man gör ett set, armhävningar, chinups o.s.v ca en gång i halvtimmen, eller varje kvart. Ser man på TV kan man göra det under reklamen, samma sak om man sitter vid datorn o.s.v.

*Man kan utnämna specifika platser i sitt hem, varje gång man går förbi dom så gör man ett set armhävningar eller chinups o.s.v.

*Eftersom övningarna tar så kort tid att utföra så blir man inte svettig, även om man maxar ur allt man har. Musklerna känner ändå motstånd, och det märker kroppen och sätter musklerna i produktion 24/7

* Summan av allt blir på slutet av varje dag enorm, när jag tränade på detta vis brukade jag komma upp i tusentals repetitioner varje dag. Det uppnår man aldrig under träningspass.

*När jag tränade på det här sättet så tränade jag inte på gym, men jag fick ändå grova och väldigt väldefinierade muskler. Nu när jag är igång igen så funderar jag på att köra den här metoden som ett extra tillskott till min övriga träning, dvs boxning, löpning och styrketräning.

Vad tycker ni om denna metod som ett komplement till ens övriga träning?

Jag upplevde det som väldigt positivt även förut när jag inte tränade på gym. Det enda som blev fel var att mina trapezius-muskler blev abnorma i proportion till resten av kroppen, många av mina vänner sa att det nästan så äckligt ut. Men det berodde på en hemmaskapad variant av chins som jag körde med. Jag tror inte att själva metoden kan förstöra balansen i kroppen om man gör vanliga övningar.

Bör också nämnas att jag har kört den här metoden ända sedan jag var ca 11-12 år, fast med avbrott i vissa perioder. Det faktum att jag har tränat på detta sätt i en så stor del av mitt liv har gjort att mina celler är väldigt bra anpassade för träning. Jag finner det väldigt lätt att komma igång med träning även efter långa avbrott.
Citera
2005-11-15, 16:46
  #2
Medlem
Jag använder också kroppen som träningsredskap och håller med om att det är förbannat effektivt om man håller på ett tag. Det är också mycket lättare att få som vana, eftersom det kräver så lite av ens tid och man kan kombinera det med att göra annat under tiden. Kan också tillägga att jag också hållit på med det sedan jag var cirka tolv år.
Citera
2005-11-15, 16:59
  #3
Medlem
David_Brents avatar
Det här var ju jäkla intressant alltså tycker jag. Är inne på samma grej men har blivit lite osäker efter att ha läst på diverse trådar att man inte kan bygga muskler med sin egen vikt eftersom det inte går att överbelasta, typ. Skulle vara kul att höra lite mer om hur ni tränar, vilka övningar som funkar osv...
Citera
2005-11-15, 18:20
  #4
Medlem
[quote=SheriffeN^^]

*När jag tränade på det här sättet så tränade jag inte på gym, men jag fick ändå grova och väldigt väldefinierade muskler.
QUOTE]

Nästan som man kräver bildbevis på det där, har aldrig sett någon grov som bara kör armhävningar direkt.
Citera
2005-11-15, 18:26
  #5
Medlem
[quote=HAhaaa]
Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^

*När jag tränade på det här sättet så tränade jag inte på gym, men jag fick ändå grova och väldigt väldefinierade muskler.
QUOTE]

Nästan som man kräver bildbevis på det där, har aldrig sett någon grov som bara kör armhävningar direkt.

Jag vill också se. Det är nog lögn.
Citera
2005-11-15, 19:52
  #6
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenMedMat
Jag använder också kroppen som träningsredskap och håller med om att det är förbannat effektivt om man håller på ett tag. Det är också mycket lättare att få som vana, eftersom det kräver så lite av ens tid och man kan kombinera det med att göra annat under tiden. Kan också tillägga att jag också hållit på med det sedan jag var cirka tolv år.

Jo, det är det som är det bästa med det hela. Men jag började få problem eftersom jag blev nästan besatt av skiten. Jag lyckades övertala mig själv, genom någon sorts autosuggestion, om att jag inte skulle kunna sova om jag inte gjorde si och så mycket innan jag gick och la mig, och då blev det ju också så.

Det är typ som andra tvångshandlingar, t.ex att man tror att man ska drabbas av otur om man inte klappar kylskåpet 3 gånger innan man går och lägger sig o.s.v.

Det gör träningen effektivare, men är inte så hälsosamt i det långa loppet. Fast bara man är medveten om det så blir det inte så
Citera
2005-11-15, 20:07
  #7
Medlem
SheriffeN^^s avatar
[quote=HAhaaa]
Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^

*När jag tränade på det här sättet så tränade jag inte på gym, men jag fick ändå grova och väldigt väldefinierade muskler.
QUOTE]

Nästan som man kräver bildbevis på det där, har aldrig sett någon grov som bara kör armhävningar direkt.

Det var ca 1,5 år sen, jag har precis börjat träna igen. Men jag behöver inte bevisa nåt, det här var bara ett tips för andra, och sen så vill jag få igång en diskussion och se om det funkar för fler. Vilket en redan har svarat att det gör.

Jag tror inte precis att man kan tävla i Mr.Olympia efter att ha kört metoden, men vill man ha en snygg kropp så fungerar det nog för många. Och dessutom så förbättrar man sin fysik avsevärt.

Men grejen är nog den att det främst ska användas som komplement till övrig träning.
Citera
2005-11-15, 20:58
  #8
Medlem
David_Brents avatar
Vilka fler övningar skulle du rekommendera med den egna kroppsvikten som hjälpmedel? Några fler förutom situps för magen och dips för triceps?
Citera
2005-11-15, 21:46
  #9
Medlem
Gurrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
Mike Tyson brukade göra ca 2000 armhävningar varje dag.


Källa?
Citera
2005-11-15, 22:24
  #10
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David_Brent
Vilka fler övningar skulle du rekommendera med den egna kroppsvikten som hjälpmedel? Några fler förutom situps för magen och dips för triceps?

Hmm, det finns ju självklart massor med olika övningar. Men jag vet inte riktigt vad alla heter. Man kan också göra övningarna på olika sätt så att dom får andra egenskaper.

Jag ska försöka leta lite på nätet och hitta detaljerade beskrivningar av olika övningar. Kommer med länk sen nån gång...

Jag körde mest armhävningar och chinups förut, fast jag varierade övningarna. Alltså jag utförde dom på olika sätt.

Sittups är ju ett måste, men jag brukade undvika det eftersom övningen tar tid och man ofta blir svettig.

Dom olika övningarna isolerar oftast inte bara en muskel utan får även med andra, detta kan både vara en för och nackdel.

Men som sagt så ska jag leta lite på nätet imorgon om jag har tid

OBS! Ni som läser tråden får gärna tipsa om olika övningar! Borde kanske även göra en tråd om det...
Citera
2005-11-16, 02:27
  #11
Medlem
David_Brents avatar
Ja för sjutton, en tråd med effektiva "fattigmansövningar" vore ballt. Gärna spektakulära varianter också, så man har något att se fram emot om några månader. Partytrick, typ...

PS. Chin-ups, då måste man ha en sån där stång i dörröppningen va? DS.
Citera
2005-11-16, 02:37
  #12
Medlem
Genom att göra armhävningar med olika positioner för händerna kan man effektivt träna flera olika muskler. Bäst jag kollar upp min träningsbok först så jag inte säger fel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback