Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-19, 17:19
  #289
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Jag bor i en bil. En Audi Kombi som tyvärr är 5 cm för kort för att jag ska kunna helt utsträckt men det funkar.

Jag har gjort det i 4 höst, vinter och vår-säsonger och ÄLSKAR det. På somrarna lever jag i Thailand.

FÖRDELAR:
Otroligt enkelt liv
Underbar sovkomfort
Jag jobbar som konsult så jag kan ta bilen till kunden, sova på deras parkering och inte bry mig om att komma försent. Någon gång har de knackat på rutan när jag försovit mig - Praktisk väckarklocka!
Jag sparar 100K/år i bostadskostnader och relaterat
...och kan därför resa 3 månader varje år
Jag sover med ren, dammfri luft varje natt
Kan placera bilen så jag kan se stjärnor och kometer när jag vill.
Slipper åka till IKEA
När jag åker någonstans har jag automatiskt alla mina ägodelar med mig.

NACKDELAR:
Sociala stigman - Folk tror jag är en idiot / knäppis / fattiglapp / cheap charlie - Men helt ärligt - bryr mig inte
Någon gång har polisen väckt mig.
När det är minus 25 så sover man inte så länge. MEN - Det är en del av det liv jag vill leva och när det är kallt som f*n ser jag fram mot det ännu mer.
Svårt å bjuda hem någon....
Om man ska flytta något, typ vinterdäck så måste man flytta ut en del saker och placera någonstans...

VAD SOM KRÄVS:
Ett positivt och fritt sinne
Man ska gilla lite friluftsliv och sova "ute"
Sovlängden bör vara lika lång som du - Hade förut en Merca E320 och den var PERFEKT förutom att den var bakhjulsdriven och det var ingen hit när jag var i Åre....
Man behöver ha 2-3 sovsäckar - Sommarsäck, Höstsäck/Vintersäck och en Extremsovsäck. Sköter du dessa bra håller de sitt värde fint.
Gymkort - Jag tränar på Friskis & Svettis så jag får dusch o bastu hur mycket jag vill
Ett jobb / Kunder som tillåter din udda hobby utan att känna obehag.
Att vara "smidig" underlättar klädbyte i bilen....
En kompis som du kan sova hos när du vill tvätta kläder och se på sport med.

Är det BARA ett kostnadskäl? Det är en STOR faktor för mig. Men kompromissen för mig är liten. Jag jobbar ganska mycket med ett väldigt fritt jobb och de har utrymmen där jag kan spela TV-spel och vara uppe hela nätterna om jag så vill. Vilket betyder att jag kan ha ganska mycket "fritid" utan att vara specifikt i bilen.
Hur äter du frukost middag kvällsmat? Alltid utemat?
Citera
2021-03-21, 19:00
  #290
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Williewanka
Låter som att de kan vara lite smått kul ändå. Kan tipsa om BMW e39 kombi eftersom att cigarett uttaget funkar även när tändingen är av så man kan ha lampor eller ladda mobilen eller liknande. Hår sovt i den i bagaget vilket dock var lite för litet men är också 190 lång så kanske något över snittet.
Mycket opraktiskt att ha el i uttag även när tändning av, svårt att ha full kontroll då. Inte svårt att dra eget uttag från batteriet, bättre det, då vet du elåtgången...
Citera
2021-05-23, 10:42
  #291
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Hur bor TS idag 2021?

När jag bodde i lägenhet hamnade boendekostnaden med hyra + internet + parkeringar + garage + TV + elektricitet och dylikt på runt 10.ooo i måndaden totalt som jag delade med sambon.

Nu när vi bor i hus med lån och allt sånt bor vi mycket billigare.

Idag "hobbyjobbar" jag på ett hotell och bor på hotellet.
Hotellet är enkelt men funktionellt och jag slipper hyra, el, Internet etc. De tillhandahåller även mobil och bil varför mina fasta räkningar är Netflix + Youtube plus bankens årliga kortavgift.
En gigantisk fördel är att jag har en egen privat takterass med utsikt mot älven där jag ofta sover och tittar upp mot natthimlen. (Hade en UFO-observation här förra året som jag nämnde i UFO-tråden.)

Jag har även börjat med en digital "side-hustle" som det populärt heter på Youtube-språk varför liv i bil ej längre är tänkbart. Been there done that så att säga. Faktum är att min digitala "set-up" är mer avancerad än de flesta elitmässiga gamers men jag har aldrig passat in i facket för att vara en medelmåtta

Längtar jag efter bilen igen? Nej. Sova på takterassen är betydligt bättre. Sovkomforten, utsikten och närheten till ett professionellt kök är en hyfsad uppgradering.

Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Hade varit intressant att veta. TS var inloggad senast idag så han borde ju svara inom rimlig tid.

Var detta inom rimlig tid?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun
Hur äter du frukost middag kvällsmat? Alltid utemat?

Då det begav sig så åt jag på jobbet. Jag hade givetvis nyckel till kontoret och spenderade inte matlagning i bilen såvida jag inte var på resande fot.

Tack för frågor.
Citera
2021-05-23, 17:26
  #292
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mryang


Var detta inom rimlig tid?
Haha absolut
Citera
2023-10-01, 11:03
  #293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Jag bor i en bil. En Audi Kombi som tyvärr är 5 cm för kort för att jag ska kunna helt utsträckt men det funkar.

Jag har gjort det i 4 höst, vinter och vår-säsonger och ÄLSKAR det. På somrarna lever jag i Thailand.

FÖRDELAR:
Otroligt enkelt liv
Underbar sovkomfort
Jag jobbar som konsult så jag kan ta bilen till kunden, sova på deras parkering och inte bry mig om att komma försent. Någon gång har de knackat på rutan när jag försovit mig - Praktisk väckarklocka!
Jag sparar 100K/år i bostadskostnader och relaterat
...och kan därför resa 3 månader varje år
Jag sover med ren, dammfri luft varje natt
Kan placera bilen så jag kan se stjärnor och kometer när jag vill.
Slipper åka till IKEA
När jag åker någonstans har jag automatiskt alla mina ägodelar med mig.

NACKDELAR:
Sociala stigman - Folk tror jag är en idiot / knäppis / fattiglapp / cheap charlie - Men helt ärligt - bryr mig inte
Någon gång har polisen väckt mig.
När det är minus 25 så sover man inte så länge. MEN - Det är en del av det liv jag vill leva och när det är kallt som f*n ser jag fram mot det ännu mer.
Svårt å bjuda hem någon....
Om man ska flytta något, typ vinterdäck så måste man flytta ut en del saker och placera någonstans...

VAD SOM KRÄVS:
Ett positivt och fritt sinne
Man ska gilla lite friluftsliv och sova "ute"
Sovlängden bör vara lika lång som du - Hade förut en Merca E320 och den var PERFEKT förutom att den var bakhjulsdriven och det var ingen hit när jag var i Åre....
Man behöver ha 2-3 sovsäckar - Sommarsäck, Höstsäck/Vintersäck och en Extremsovsäck. Sköter du dessa bra håller de sitt värde fint.
Gymkort - Jag tränar på Friskis & Svettis så jag får dusch o bastu hur mycket jag vill
Ett jobb / Kunder som tillåter din udda hobby utan att känna obehag.
Att vara "smidig" underlättar klädbyte i bilen....
En kompis som du kan sova hos när du vill tvätta kläder och se på sport med.

Är det BARA ett kostnadskäl? Det är en STOR faktor för mig. Men kompromissen för mig är liten. Jag jobbar ganska mycket med ett väldigt fritt jobb och de har utrymmen där jag kan spela TV-spel och vara uppe hela nätterna om jag så vill. Vilket betyder att jag kan ha ganska mycket "fritid" utan att vara specifikt i bilen.

Tjena! Detta verkar vara väldigt populärt i USA. Jag har en längre tid haft tanken på att göra samma sak. När man betalar 8000-10,12000 kr i hyra varje månad känns detta som ett bättre och billigare alternativ. Man tar dessutom dagen som den kommer. Kan säkert få ner hela bilkostnaden till 2000 kr i månaden. Jobba 50% så att man har mer tid till att leva.

Tanken är att skaffa en större bil, typ en VW caddy. Hur gjorde TS under vintern? Blir väldigt kallt, ingen isolering. Sovsäck? Starta och stänga av motorn varje timme känns inte ekonomiskt eller snällt mot bilmotorn.
Citera
2023-10-01, 13:59
  #294
Medlem
Kanske frågat innan men om inte:

Varför bor du i en bil och inte en sån där VW folkbuss eller något som kan ge lite mer komfort? Har själv luffat runt lite i en bil men det är fan inte värt det i längden egentligen.

Köp en folkbuss. Folk säljer omgjorda campingvans också vid säsongsslutet för typ 25% rabatt. går att hitta riktigt bra grejor. Lite mer i bensin, vilket nu med inflationen och det konstiga bensinläget (lågt oljepris men höga bensinpriset, wtf?) är lite dyrare men du får så mycket.

Du kan ha en loftsäng exempelvis eller en säng bara rakt ut . Ibland går de att lyfta upp/till sidan och sen kan man ha en liten arbetsyta. Vissa har en extension så att man kan ha lite tält liknande grej utanpå som på en campingvan. Går att få med sig en brud eller polare eller nått ibland, tom hyra ut om det behövs ifall man tar in på ett hotell/airbnb/vandring för att lyxa/byta till det ibland.4


Själv hade jag sålt lägenheten imorn och kört på husbåt om det inte var så komplicerat med kajplatser och jag knappt visste ngt om båtar. Men visst, för konsultyrket är det inte riktigt aktuellt.
Citera
2023-10-02, 15:26
  #295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Kanske frågat innan men om inte:

Varför bor du i en bil och inte en sån där VW folkbuss eller något som kan ge lite mer komfort? Har själv luffat runt lite i en bil men det är fan inte värt det i längden egentligen.

Köp en folkbuss. Folk säljer omgjorda campingvans också vid säsongsslutet för typ 25% rabatt. går att hitta riktigt bra grejor. Lite mer i bensin, vilket nu med inflationen och det konstiga bensinläget (lågt oljepris men höga bensinpriset, wtf?) är lite dyrare men du får så mycket.

Du kan ha en loftsäng exempelvis eller en säng bara rakt ut . Ibland går de att lyfta upp/till sidan och sen kan man ha en liten arbetsyta. Vissa har en extension så att man kan ha lite tält liknande grej utanpå som på en campingvan. Går att få med sig en brud eller polare eller nått ibland, tom hyra ut om det behövs ifall man tar in på ett hotell/airbnb/vandring för att lyxa/byta till det ibland.4


Själv hade jag sålt lägenheten imorn och kört på husbåt om det inte var så komplicerat med kajplatser och jag knappt visste ngt om båtar. Men visst, för konsultyrket är det inte riktigt aktuellt.
Har du sett vad en folkabuss kostar nu för tiden?
Citera
2023-10-02, 15:36
  #296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Har du sett vad en folkabuss kostar nu för tiden?


Alltså när jag kolla på det gick det att få riktigt fina renoverade sådana för 75k offseason. Men d var 3 år sen. O de i sämre skick om man kan mecka för mellan 40-50k

inte riktigt off-season än så vänta till november typ
Citera
2023-10-02, 15:41
  #297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Alltså när jag kolla på det gick det att få riktigt fina renoverade sådana för 75k offseason. Men d var 3 år sen. O de i sämre skick om man kan mecka för mellan 40-50k

inte riktigt off-season än så vänta till november typ
I princip gratis ju...
Citera
2023-10-02, 15:42
  #298
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
I princip gratis ju...


Du är ju konsult, du sparar ju tydligen 100k om året. Lägg lite på dig själv


Eller TS var det iaf.
Citera
2023-10-08, 06:38
  #299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Tjena! Detta verkar vara väldigt populärt i USA. Jag har en längre tid haft tanken på att göra samma sak. När man betalar 8000-10,12000 kr i hyra varje månad känns detta som ett bättre och billigare alternativ. Man tar dessutom dagen som den kommer. Kan säkert få ner hela bilkostnaden till 2000 kr i månaden. Jobba 50% så att man har mer tid till att leva.

Tanken är att skaffa en större bil, typ en VW caddy. Hur gjorde TS under vintern? Blir väldigt kallt, ingen isolering. Sovsäck? Starta och stänga av motorn varje timme känns inte ekonomiskt eller snällt mot bilmotorn.

Jag tror att en caddy är ett utmärkt val,.men för att hålla värmen på vintern lär du behöva en dieselvärmare samt isolera hela lastutrymmet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback