Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-15, 11:32
  #13
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Det har väl i princip alltid varit lika hemskt eller bra, fattigt folk fanns då och finns nu, var lika fattiga då som nu. Det är inte så mycket som har förändrats förutom miljöer och attityder.

Det är ovanligt i dag, i alla fall i Sverige, att folk svälter. Det var inte ovanligt förr.
Citera
2016-02-16, 19:50
  #14
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det är ovanligt i dag, i alla fall i Sverige, att folk svälter. Det var inte ovanligt förr.
Förr och förr ...
Under industrialismen dök det fenomen upp vi idag känner som "fattigdom."
Pga ekonomisk ojämlikhet kom ett litet fåtal att kunna utnyttja folks arbetskraft.

Men under mänsklighetens långa historia har vi inte direkt känt till fattigdom. Dvs det eftersom vi då hade självhushållningssystem, och vi samlade ihopa oss i grupper som tex små byar för att få skydd mot tex "dåliga år", och kunde få en säkerhet i bygdens gemenskap.

Då fanns det ingen fattigdom såsom idag, som den industrialismen skapade.
Det kan man se genom att jämföra våra skelett också. Att just övergången till industralismen påverkade oss minst lika mycket som en naturkatastrof av rang.

Så på det sättet var det bättre "förr."

Själv menar jag att bronsåldern förmodligen var vår sista riktigt lyckliga tid.
Citera
2018-01-28, 19:39
  #15
Medlem
Historikern Harrison, född 1966, påstår att det inte var bättre under folkhemstiden. Nja.

https://www.svd.se/till-alla-bistra-...re-pa-50-talet

Vad gäller brott så menar han att statistiken visar att ökningen av gatuvåld, gängkriminalitet, och integrationsproblemen inte satt spår i statistiken. Inte heller antalet mord har ökat.

Kanske inte, men min verklighet från 60- och 70-talet var den att folk lämnade dörrar olåsta, myndigheter och polisen hade inte barrikaderat sig bakom lås och bom utan det var bara att stövla in, förtroendet i samhället var stort och folk litade på varandra. Och svenskarna som förr slog ihjäl sina fruar har dragit ned på den aktiviteten.

Prylarna är bättre nu, menar han. Ja, de prylar som inte fanns ens i fantasin då, men jämför man hur robusta saker som gjordes då så var det bättre. Nu rasar kylskåpet ihop strax efter garantitiden går ut. Då höll de i åratal och var fullt fungerande fortfarande då man slängde dem i samband med renoveringen.

Omvärlden är rikare och fredligare än förr, och vi har större möjligheter att resa, menar han.

Nja, på 60- och 70-talet liftade folk runtomkring, ungdomar åkte billig interrail i Europa, stand by biljetterna på flyget gjorde att ungdomar åkte på solsemester för några hundralappar, tjejerna åkte till London och Paris och shoppade. Det var krångligt att åka i Öststaterna men det var inte värre än det är att åka till USA idag där de kräver en hel roman om vad man hållit på med i sitt liv innan man blir insläppt. Folk tog folkabussen till Nordafrika och reste runt. Beirut var värsta partystaden. Nu är det så fredligt där att man måste ha livvakter för att våga resa i Afrika och Mellanöstern. Så det där med fredligheten förstår jag inte heller på.

Maten är bättre nu, säger han.

Och där kan jag ge honom rätt. Bättre, mer varierande och billigare. Nu finns det färskt bröd att få varje dag. Kvarterskrogar med bra mat och trevliga fik i varje hörn. Servisen på restaurangerna har också blivit bättre. Förr lät personalen en förstå att det var en ynnest att de släppt in en. Inte fråga om att föreslå en liten avvikelse i den mat som serverades.

Folkhemmet var ett ärkepatriarkat, anser han.

Visst var det män som styrde, men i många hem hade meritokratin gjort framsteg. Man gjorde det man var bra på i hushållet. Hustrumisshandel förekom, precis som nu, men det var definitivt inte ok. Inte heller att våldta sin fru var ok. Och att misshandla och slå sina barn hade de flesta slutat med innan lagen om barnaga kom. Massor med emansiperade medelsålderskvinnor tog universitetsexamen och, hör och häpna, fick till och med jobb. Så åldersdiskriminering ägnade man sig inte heller åt. Kvinnorna hade fortfarande val. Familjerna hade råd att ha en hemmafru men ville hon så var det fritt fram att jobba. Och jobb fanns det hur mycket som helst. Det var bara att ringa runt och presentera sig.

Det Harrison inte diskuterar är hur vi hamnat i ett sådant här kontrollsamhälle som vi nu lever i. Förr värnade bankerna om sina kunders intressen, nu låter de t o m USA snoka runt ens bankkonton. Och den korta period som vi fick njuta av fritt infoflöde har Google & Co satt stopp för. Nu får man bara se det som de tycker att man får ta del av. Och det blir mindre och mindre.
Citera
2018-02-01, 10:45
  #16
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Historikern Harrison, född 1966, påstår att det inte var bättre under folkhemstiden. Nja.

Prylarna är bättre nu, menar han. Ja, de prylar som inte fanns ens i fantasin då, men jämför man hur robusta saker som gjordes då så var det bättre. Nu rasar kylskåpet ihop strax efter garantitiden går ut. Då höll de i åratal och var fullt fungerande fortfarande då man slängde dem i samband med renoveringen.

Maten är bättre nu, säger han.

Och där kan jag ge honom rätt. Bättre, mer varierande och billigare. Nu finns det färskt bröd att få varje dag. Kvarterskrogar med bra mat och trevliga fik i varje hörn. Servisen på restaurangerna har också blivit bättre. Förr lät personalen en förstå att det var en ynnest att de släppt in en. Inte fråga om att föreslå en liten avvikelse i den mat som serverades.

Leksakerna var av långt bättre kvalitet på 70-talet och 80-talets början. Jag säger bara: lego på den tiden, Big Jim och Deep sea diver (med skor med riktigt bly).

"Färskt bröd....". Du låter som en hipster. Vi hade ett konditori med bageri i "centrum" men det är nedlagt sedan 30 år. Bagerier, men kanske inte kondis, har naturligtvis funnits i alla tider. Kvarterskrogar har också funnits i alla tider, i stadsmiljö.

När det gäller kriminalitet så är Dick Harrison intet annat än en regimlojal idiot som dessutom knappast begriper sig på ekonomi.
Citera
2018-02-01, 11:06
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
"Färskt bröd....". Du låter som en hipster. Vi hade ett konditori med bageri i "centrum" men det är nedlagt sedan 30 år. Bagerier, men kanske inte kondis, har naturligtvis funnits i alla tider. Kvarterskrogar har också funnits i alla tider, i stadsmiljö.

Ursprungligen lantis och i byn bakade alla själva så jag är uppvuxen med färskt bröd. Samhällets "kondis" hade trötta dammsugare på den tiden. Här i Stockholm hade många kondis och småbagerier stängt. De som fanns kvar kunde ha stängt under semestern på somrarna. I Stockholms innerstad där jag bor sedan 30 år tillbaka har antalet kondis/bagerier ökat från 3 till 16 inom max 1 km-radie i olika storlekar senast jag räknade. Så man behöver inte lida av koffeinbrist idag. Antalet krogar har ökat explosionsartat sedan 70-talet. Bagerier har fått nytt liv. Flera mataffärer har dykt upp då etableringsreglerna luckrades upp. Maten blivit bättre både i affärerna och på krogen än den gamla goda tiden.
Citera
2018-02-01, 11:20
  #18
Medlem
Hackebeilchens avatar
Sverige var ju ännu mer ofritt och tråkigt förr än idag. Det fanns inte fjäskande för invandrare, men det fanns ännu mer DDR-känsla; ännu mer konformism ännu fler patetiska lagar och regler etc. Det var relativt andra länder ännu dyrare med alkohol och att äta på bättre restaruranger. Om man inte tyckte om Palme var man "ond". Etc. Allting var stängt på kvällar och helger.
Citera
2018-02-01, 14:18
  #19
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Det var sämre förr i tiden!
Citera
2018-02-01, 16:04
  #20
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vad gäller brott så menar han att statistiken visar att ökningen av gatuvåld, gängkriminalitet, och integrationsproblemen inte satt spår i statistiken. Inte heller antalet mord har ökat.

Precis som kriminologerna gör han det väl enkelt för sig, även om han inte direkt ljuger. Sanningen är att missbrukarvåldet har minskat efter att ha ökat kraftigt på 60/70-talet. Den minskningen har delvis maskerat ökningen av det nykriminella gängvåldet.

Harrison nämner att brottsligheten inte ökat trots att befolkningen gjort det, men glömmer att befolkningen samtidigt blivit äldre vilket borde resulterat i en minskad brottslighet. Det är en hel del cherry picking alltså.
Citera
2018-02-01, 16:14
  #21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Sverige var ju ännu mer ofritt och tråkigt förr än idag. Det fanns inte fjäskande för invandrare, men det fanns ännu mer DDR-känsla; ännu mer konformism ännu fler patetiska lagar och regler etc. Det var relativt andra länder ännu dyrare med alkohol och att äta på bättre restaruranger. Om man inte tyckte om Palme var man "ond". Etc. Allting var stängt på kvällar och helger.

Nästan exakt så. Sverige var genomreglerat på gott och ont. Därav svor man inte åt lärare, gjorde sina läxor, skötte sig hyfsat. Jag får komplettera senare, då jag har bröd (lantbröd) i ugnen och ugnen har SMS-at mig att det är färdigt. Sorry för avbrottet...
Citera
2018-02-01, 17:42
  #22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nästan exakt så. Sverige var genomreglerat på gott och ont. Därav svor man inte åt lärare, gjorde sina läxor, skötte sig hyfsat. Jag får komplettera senare, då jag har bröd (lantbröd) i ugnen och ugnen har SMS-at mig att det är färdigt. Sorry för avbrottet...

Jag lovade att återkomma, det gör jag nu:
(Lantbrödet blev mycket gott by the way..)
OnT:
Sverige var lite bättre/mycket bättre förr, men inte supermycket. Talar alltså om 1970-80-90-tal fram till EG/EU-anslutningen.

Idag är "allt personligt ansvar" på gott och ont, mer som att man spelar sporter där man är ensam, ingen backup som i lagsporter. Ungefär som vi skulle vara "Björn Borg" allihop. Dåförtiden (om man inte var "Bjorn Borg" fanns det viss solidaritet.)
Samtidigt var det verkligen ett "överförmyndarsamhälle" där myndigheter och politiker ansågs generellt sett mer lämpade att ta beslut som idag räknas som helt personliga, och integritetskränkande om någon annan tar besluten än en själv.

Trots att jag både älskar och "hatar" Sverige, tycker jag vi är för binära. Dvs. "etta eller nolla", ändå sägs vi bo i landet "lagom" och hittat på konceptet med "lagom". Pendeln svänger allt för snabbt åt det ena eller andra hållet.. Ett exempel är det där med sex. (Samt moraliserandet gällande sex)..

Från jättekonservativt land innan 1960-talet där tjejer skulle "helst" ta livet av sig eller gömma sig i Polen och begå abort där, om de blev gravida ogifta, till friare och friare sex på 70-talet, när tom. regeringen gick på porrklubbar med underåriga prostituerade, enligt dåtidens skandaler.. Sedan kom 1980-talet, med toppless-brudar (då var jag som tonåring i exakt rätt ålder!) och använde mig (vill inte säga "utnyttjade", då det var "utnyttjande"ömsesidigt) av tidens trender.

Därefter någonstans kom "nymoralismen" upp som ett spöke från förr: Har eskalerat som en galopperande cancer kanske det sista året: Sex är USCH och FY! -Till och med i Sverige, som uppfann den "svenska synden". Egentligen, nu skojar jag, är det inte så jättekonstigt:
Arvtagerskan heter Victoria/Viktoria som ska ta över tronen efter "Tjabo", och då kanske vi går i ett märkligt läge där vi förbereder oss inför någon slags "nyvictorianism"??

För er som behöver lite mer info här är en länk om viktorianism, hedonism, den sorten som fanns på 1800-talet då.. Den som utvecklas i "dagsläget" är för snart /för snabbt att uttala sig om.
https://duckduckgo.com/?q=victoriani...&t=ffsb&ia=web

Summa summarum: Vissa saker är bättre än det var förr. Förr var vissa saker bättre än det är nu.
TYP.

Ber åter igen om ursäkt att jag var tvungen att avbryta mitt förra inlägg "mitt i" och ta ut bröden från ugnen.
Citera
2018-02-02, 19:30
  #23
Medlem
Varje ny generation har nog totalt sett klättrat ett par steg uppåt på stegen ekonomiskt och på andra sätt. Medelsvensson har under senare generationer haft möjlighet att äga fler prylar och det har även blivit möjligt för många att ta sig iväg på semesterresor några gånger under livet m.m.

Men det stämmer inte det som sagts tidigare angående kvaliteten på den genomsnittlige svenskens boenden. De som växte upp före världskrigen och eventuellt under mellankrigstiden hade ofta lika bra eller till och med bättre bostäder jämfört med idag sett till yta och många andra parametrar. Livskvaliteten i dagens bidragsghetton, lägenhetsghetton generellt och i vissa fall även radhus- och villaghetton är blandad. Det är faktiskt ofta trångt, lyhört och smutsigt (exempel på det senare är ohyra och cigarettrök från grannar...) i dagens svenska boenden. Särskilt kombinationen av massarbetslöshet och trångboddhet sänker dagens livskvalitet drastiskt enligt mitt tycke.

Men tyckandet om boendeförhållanden handlar delvis om personlig smak förstås. Lätt att romantisera om hur småbönder, folkpensionärer och industrialiserade arbetare levde i sina stugor ute på landet förr när vi moderna människor bara varit i kontakt med det hela tillfälligt och kortvarigt under semestrar och liknande. Är väl inte lika kul att leva med utedass, potatisodling och vedhuggeri dagligen utan andra valmöjligheter under ett helt liv kanske.
Citera
2018-02-03, 01:46
  #24
Medlem
Apologists avatar
Man får inte blanda ihop materiella tillgångar med livskvalitet.

Givetvis har tekniken o samhället gått framåt. Men det betyder inte att livskvalitén har gått upp.

Om du åker till ett fattigt land i afrika så hittar du glada skolelever medans i sverige ser de allmänt sura ut.

Poängen jag vill komma till är att 70talet fick man mer för pengarna o mer ledig tid med familj m.m. Det var mindre stress. 80 talet var roligt, livet var lätt. Värderingarna var bättre förr, vilket är en viktig del av livskvaliteten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback