Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-13, 00:48
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crossoftorments
OJ! jag var ju där precis då.stod poliser och grejjer

Ok vad såg du?
Citera
2016-02-13, 02:07
  #26
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Varför får man anta att det rör sig om nyanlända?
Om polisen håller kids så funkar det väl alltid så att vårdnadshavare får komma och hämta dem?


Det finns inget alls som säger att det skulle röra sig om varken nyanlända eller personer med utlandsfödda föräldrar.
Det skulle däremot inte förvåna mig om en stor del av den stökiga gruppen har utlandsfödda föräldrar, men

Levt under en sten de senaste tio åren? Använd sunt förnuft om du nu har något, hade det rört sig om Svenskar hade det antagligen varit fotbollshuliganer eller "nazister" vilket media hade haft stora rubriker om innan de ens hunnit skita på sig av rädsla.

Med största sannolikhet smuts från tredje världen som nu ser sin chans till lite rajtan tajtan.

Usch.
Citera
2016-02-13, 02:12
  #27
Avstängd
Callidacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crossoftorments
OJ! jag var ju där precis då.stod poliser och grejjer

Väldigt informativt, vänligen beskriv vad du såg mer än poliser och grejer.
Citera
2016-02-13, 09:41
  #28
Medlem
gsonjuniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nej det tycker jag inte. På 90-talet hände det definitivt att grupper av ungdomar i de antalen gled omkring i Uppsala och var mer eller mindre stökiga.

Du talar om något helt annat. Dina upplevelser var i en annan värld, för 17-25 år sedan.

Men fortstätt tro att samhället inte utvecklats på 20 år, alla andra blundar ju så varför skulle inte du kunna göra det?

ont: Just denna max-restaurang är det alltid kaos på sent om kvällarna/nätterna och det är antingen fulla snorungar på väg hem från BJ eller blattar som glider runt i grupp för att jävlas och fördriva tiden. Med tanke på att detta skedde innan klubbarnas stängningstid och gruppen var stor är det inte så svårt att dra slutsatsen vi som hänger med i utvecklingen drar.
Citera
2016-02-13, 09:46
  #29
Medlem
Kan det vara samma gäng som härjade för en vecka sedan? https://www.flashback.org/leave.php?...e-4100318.aspx
Citera
2016-02-13, 09:54
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Kan det vara samma gäng som härjade för en vecka sedan? https://www.flashback.org/leave.php?...e-4100318.aspx
Med tanke på bristen på detaljer i dom artiklarna kan man nog sluta sig till att det inte rör sig om svenska ungdomar.
Citera
2016-02-13, 10:15
  #31
Medlem
Detta hände tidigt på kvällen, UNT rapporterar om det strax före kl 20.

Själv såg jag kl ca 17.30 ett stort gäng ungdomar springa omkring på Dragarbrunnsgatan och skränade, alltså nära Stora torget. Det var blandat blonda och mörkhåriga i 15-årsåldern, både tjejer o killar. Jag tänkte närmast på att det var en skolklass eller att de hade något annat liknade gemensamt.
Det borde röra sig om samma gäng som alltså senare blev avvisade mha polisen.
Citera
2016-02-13, 10:48
  #32
Medlem
Finns det marockanska gatubarn även i Uppsala?
Citera
2016-02-13, 10:58
  #33
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Finns det marockanska gatubarn även i Uppsala?


Inte i någon större utsträckning i alla fall.

De unga män jag stötte på under sommaren som man skulle kunna misstänka levde på gatan verkade i de flesta fall ha någon slags bostad och i vissa fall fortfarande vara mer eller mindre aktiva i den utbildning de erbjuds. Och dessutom till största delen från somalia och eritrea.
Det betyder så klart inte att det inte alls finns "gatubarn" eller för den delen unga killar från marocko, men det är i så fall inte särskilt omfattande.
Citera
2016-02-13, 11:01
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Finns det marockanska gatubarn även i Uppsala?
Jag har aldrig hört talas om marockanska gatubarn i en grupp av 20-40 personer ställer till problem i hamburgarställen. Nej, det här var ett gäng av svenska ungdomar med olika bakgrund, en del pursvenskar, andra med invandrarbakgrund.
Citera
2016-02-13, 13:25
  #35
Medlem
Finns det ens löskefolk och patrask i Uppsala? Jag trodde Uppsala var en akademisk idyll med kids ur pursvensk övre medelklass varav en klick på sin höjd har några år av vänsterkravallande på sitt samvete.
Citera
2016-02-13, 14:55
  #36
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Vad har de för vårdnadshavare i Sverige menar du?

Gode man finns det något som heter som har hand om sådana här barn. Men polisen vill mörka och då skriver man vårdnadshavare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback