Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-14, 12:26
  #517
Medlem
banancools avatar
Jag är en tjej på 20 som brukade umgås i ”transkretsar” under mitten av mina tonår. Jag identifierade mig som genderfluid och det var normen i sådana umgängen. Vi satt i Fi:s Göteborgslokaler och målade plakat till åttonde mars-demonstrationen (eller vad man nu ens kan kalla det) enbart med massa transbudskap, inget om kvinnor, och det var någon gång där som jag insåg att jag inte hörde hemma där. Sett inifrån så var det absolut som en sekt med regler, normer och hierarkier bland oss i Göteborgsområdet.
Jag tror att jag ”betedde mig” så för att jag mådde dåligt psykiskt och ville ha uppmärksamhet, ärligt talat. Jag klippte av mig håret till en pixie cut, bytte garderob, uteslöt vänner som jag tyckte var ”för höger” (dvs alla som inte älskade V och Fi) och var rent allmänt bara ett pinsamt trainwreck. Är glad att jag inte hade rösträtt.

Idag är jag ”återställd” efter alla mina eskapader och röstar i år antingen blankt eller åt höger. Klassar mig inte som feminist om vi snackar om Sverige (men förespråkar jämställdhet) men jag antar att jag är feminist om det involverar kvinnors rättigheter i länder där de har en genuin utsatthet. Låter kanske luddigt men kände att jag behövde spilla ur mig detta. Vi är ett par som gått i politisk exil så att säga Om någon undrar något så AMA.

Edit: Kan även tillägga att alla jag kände hade kontakt med BUP på grund av depression, självskadebeteende och personlighetsstörningar. Borderline var vanligt förekommande och inte minst självdiagnosticerat.
__________________
Senast redigerad av banancool 2018-04-14 kl. 13:14.
Citera
2018-04-14, 12:39
  #518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Ibland går jag in på hemsidan ask.fm för att se vad folk har för sig, rätt så trevligt. Men en sak slog mig. Ungefär 90% av alla tjejernas sidor innehåller en massa trams. Vanlig feminism har ju lääänge förekommit, men dessa unga flickor och även en del pojkar, har tagit detta flera steg längre. Nästan ingen tjej jag har sett på Ask, identifierar sig som tjej.

"Pronomen: Hen" är det många som kör med. Men nu har de börjat lägga till saker som "kön: demigirl", "bigender" eller "genderfluid". De påstår att antalet kön INTE är två, utan snarare oändligt. De är pansexuella och liknande.

Min fråga är nu: Varför har denna konspirationsteori om fler kön än två uppstått? Att de bara vill vara alternativa förstår man ju, på 40-talet fanns inget av detta och då identifierade alla sig för vad de var. Men varför vill de uttrycka det på det här sättet för att få jämställdhet mellan alla miljoner kön som inte finns? Varför hitta på nya kön? Varför ignorera biologiska fakta om sambandet mellan könsorganet och övrig kropp, muskulatur, röst, psykologi, osv? Varför finns det sambandet om nu enligt dem, kön och könsorgan inte har något med varandra att göra?

Klart att man kan identifiera sig som olika saker, men om någon jag känner plötsligt skulle identifiera sig som en julgran så skulle jag inte ha någon skyldighet att tilltala någon som en julgran.

låg intelligens, psyksjuka. man fantiserar ihop saker, någon med låg intelligens kommer "på" något som de andra fåren köper utan att ifrågasätta. Om man hade sagt något om att det fanns fler kön än två på min tid hade man fått duktigt med stryk. Man hade blivit idiotförklarad och inlåst på mentalsjukhus.
Citera
2018-04-15, 01:35
  #519
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickennipples
låg intelligens, psyksjuka. man fantiserar ihop saker, någon med låg intelligens kommer "på" något som de andra fåren köper utan att ifrågasätta. Om man hade sagt något om att det fanns fler kön än två på min tid hade man fått duktigt med stryk. Man hade blivit idiotförklarad och inlåst på mentalsjukhus.

Äsch då. Det är bara en ungdomsfluga. Unga människor hoppar på det som är inne för tillfället.
Citera
2018-04-15, 23:10
  #520
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Min fråga är nu: Varför har denna konspirationsteori om fler kön än två uppstått?

Det är trendigt, och de flesta unga tjejer försöker sticka ut på samma sätt.
Citera
2018-04-17, 22:54
  #521
Medlem
Det skulle vara väldigt kul att se en enda seriös biolog som kan presentera en konkret definition av ett enda av de där andra fiktiva könen - ni vet, ungefär som män och kvinnor definieras av sina könsorgan och sin kromosomuppsättning.
Fram till dess så är det här med "alternativa kön" bara trams.

Det är en sak att ändra sin personlighet och sen identifiera sig utifrån en personligheten, men att försöka ändra sitt kön kommer givetvis aldrig att fungera, eftersom vi faktiskt föds som antingen man eller kvinna, eller möjligtvis hermafrodit (som är en blandning av man och kvinna).
Det spelar ingen roll hur mycket en man/kvinna påstår sig tillhöra det motsatta könet, den personen kommer fortfarande att förbli samma kön som han/hon föddes till.

Personligen så vägrar jag högaktligen att använda andra pronomina än han/hon, och om SJW-maffian har problem med detta så är det deras problem.
Men jag kommer förmodligen ändå aldrig att behöva använda alternativa pronomina inför de personerna, eftersom jag alltid tilltalar folk med "du" eller "ni" när jag pratar med dem, och det gör nog alla andra också.
__________________
Senast redigerad av Peter_18 2018-04-17 kl. 23:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback