Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-12, 11:51
  #1
Medlem
jipeesss avatar
vad kan man förvänta/begära av en resaurang/pizzeria etc där skylten säger "italiensk pizza";
italiensk bagare/personal, italienska råvaror, italiensk stil/inredning/atmosfär
etc..?

upplever rätt ofta stunder av falsk förespegling o_O
Citera
2016-02-12, 12:01
  #2
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
vad kan man förvänta/begära av en resaurang/pizzeria etc där skylten säger "italiensk pizza";
italiensk bagare/personal, italienska råvaror, italiensk stil/inredning/atmosfär
etc..?

upplever rätt ofta stunder av falsk förespegling o_O

Det är något billigt försäljningstrick. Man tycker ju att det ska vara Italiensk stil och maten gjord på ett Italienskt sätt samt en Italiensk meny. Skulle dock inte förvänta mig varken bagare eller råvaror från Italien.
Citera
2016-02-12, 13:31
  #3
Medlem
Restaurang (alt. restaurant)

Vad som vanligen menas med Italiensk pizza är att den har tunn botten. Du borde inte förvänta dig mer än så och de flesta som serverar sådan pizza kan du inte begära mer av heller.
Citera
2016-02-13, 22:25
  #4
Medlem
cacas avatar
Äkta italiensk pizza måste vara bakad Italien annars är den inte en äkta Italiensk pizza.

Därav köper du en svensk pizza kanske gjord på exakt samma sätt som man gör pizzan i Italien och kanske med Italienska råvaror, men sannolikheten att man fuskar med nån ingrediens är nog rätt stor samt använder man samma ugn, vedeldad med ved från Italien?

PR trick för du ska få intrycket att här är det äkta och genuint.
Citera
2016-02-15, 16:57
  #5
Medlem
Italiensk pizza innebär att den görs som mammas mammas mammas mammas mamma gjorde den.
Citera
2016-03-05, 07:44
  #6
Medlem
morkfromorks avatar
Jag har käkat, de jag provade (margarite, och den med enbart ost), var mindre än de svenska, inte lika runda, ojämna i formen, få ingredienser men generös mängd. De levererades till min tallrik typ 30 sekunder efter den togs ur ugnen.

De smakade HIMMELSKT

De svenska pizzorna har blivit typ hela måltider med tusen ingredienser, dessa var precis motsatta, men jag skulle välja de italienska varje dag om jag hade tillgång.
Citera
2016-03-05, 07:50
  #7
Medlem
Obscuritys avatar
Åt i Tyskland och valde en Mozzarella-pizza från en liten Italiensk bar... Sååå jäkla fräsch och goda smaker. Jag trodde att smaken skulle bli enformig efter 2 "slices" men jag lyckades knapra i mig hela pizzan.
Citera
2016-03-05, 19:00
  #8
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Jag har käkat, de jag provade (margarite, och den med enbart ost), var mindre än de svenska, inte lika runda, ojämna i formen, få ingredienser men generös mängd. De levererades till min tallrik typ 30 sekunder efter den togs ur ugnen.

De smakade HIMMELSKT

De svenska pizzorna har blivit typ hela måltider med tusen ingredienser, dessa var precis motsatta, men jag skulle välja de italienska varje dag om jag hade tillgång.

Italiensk mat handlar i regel om bra råvaror mer än avancerade smaker, det är väl där det skiter sig med mycket pizza i Sverige. De ställen som satsar på att köpa in bra råvaror brukar kunna göra habil pizza här också, men generellt är det mest bara fet ost och varor från burk och konserv. Det blir inte bra.
Citera
2016-03-06, 12:10
  #9
Medlem
Nemjungs avatar
Alla som följer den "klassiska metoden" när de gör pizza kan ju kalla det äkta, man behöver ju varken vara italienare eller göra den i italien för att det ska bli äkta vara. Men klart, att Muhammed med sin kebabpizza kan ha lite svårt att marknadsföra det som äkta
Citera
2016-03-06, 14:06
  #10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Alla som följer den "klassiska metoden" när de gör pizza kan ju kalla det äkta, man behöver ju varken vara italienare eller göra den i italien för att det ska bli äkta vara. Men klart, att Muhammed med sin kebabpizza kan ha lite svårt att marknadsföra det som äkta
Sen känns det som det är lite tjockare botten och mer fyllning dvs ost i italiensk pizza än i svensk dito.
Annars är italiensk mat i Sverige rejält överskattad anser jag, pasta på "finitalienaren" smakar ofta lika bra/dåligt som hos turken i förorten.
Citera
2016-12-24, 18:14
  #11
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
vad kan man förvänta/begära av en resaurang/pizzeria etc där skylten säger "italiensk pizza";
italiensk bagare/personal, italienska råvaror, italiensk stil/inredning/atmosfär
etc..?

upplever rätt ofta stunder av falsk förespegling o_O

Eftersom det inte finns några italienska invandrare kvar i Sverige, så brukar turkarna och araberna utge sig för att vara italienare. Man får alltså en turkpizza bakat av en muslim som kallar sig själv för "italienare" - Eftersom jag studerat raskunskap måste jag asgarva åt hur lättlurade vi är av islamistbagarna i Sverige. Italienare... jo, tjena.
Citera
2016-12-26, 11:02
  #12
Medlem
Bertings avatar
Turkar är för fina numer för att svarva kebaber och baka pizza i vårt land. Det är syrier och afghaner ooh andra främlingar aom gör jobbet numera.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback