Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-12, 01:23
  #1
Medlem
Jag är 30 år och har haft insomningsbesvär sedan jag var 12 år. Om man letar efter anledningar till att jag inte kan somna in så kan man hitta massor, men det är orelevant eftersom symptomet (insomningsproblem) fortfarande kvarstår.. Igenom åren så har mitt liv mer eller mindre styrts av mina insomningsproblem och den oregelbunden het som uppstår pga det. Desto äldre jag blir, desto svårare blir det att komma upp ur sängen när man vet att en dag av trötthet väntar en..

Igenom åren så har jag testat en hel del grejer. Vikttäcke, öronproppar, ögonbindel, tempur, meditation, lugnande ritualer, olika sängar, olika lägenheter, sällskap, utan sällskap.. osv osv.. Tränar tungt varje dag.. För ett par år sedan så sökte jag hjälp av läkare och har sedan dess testat Atarax, Theralen, Melatonin, Propavan och Stilnoct.. Har även fått antidepressiva SSRI men det påverkar inte sömnen..

Propavan fungerar bra eftersom det får John blund att komma på besök.. Men tyvärr så sover jag bort mitt liv på det och orkar inte gå till jobbet dagen efter så det vart ju skit samma..

Stilnoct fungerar otroligt bra. Somnar som ett barn och vaknar pigg o gla nästa dag. Läkarna vill dock inte skriva ut Stilnoct så att jag kan ta det varje dag, året runt.. Så frågan är vad jag ska göra? Jag orkar fan inte bry mig om jag blir beroende för mitt liv är ändå fucked up utan det..

Att äta en jäkla massa mat fungerar också eftersom jag då får matkoma.. Men det gör också att jag blir fet..

Några förslag på mediciner som fungerar som stilnoct/propavan men som jag kan ta varje dag och under ett par år åtminstonde och utan att vara en zombie dagen efter?
__________________
Senast redigerad av voXt 2016-02-12 kl. 01:26.
Citera
2016-02-12, 02:09
  #2
Medlem
ninjutsus avatar
Du kan ju köpa Stilnoct illegalt om inte läkare vill skriv ut, eller Imovane. Hälsan och mående är viktigare än lagparagrafer.
Citera
2016-02-12, 02:24
  #3
Medlem
Har du provat röka hasch? Eller droger,läkemedel? Seriöst frågat..

Annars läkemedel.
Flunitrazepam skulle jag prova ett tag typ några månader. 0.5mg till att börja med sedan öka efter behov..
Nitrazepam Är ju ett annat läkemedel jag skulle prova. 5mg är bättre att skriva ut, den har ju brytskåra så.. Då blir det enklare att hitta en optimal dos.
Lyrica Har du provat det? Kanske skulle kunna hjälpa dig.
Något lite experimentellt är Ritalin, du kan lida av någon ADHD störning. Kan vara en väldigt liten men tillräckligt för att ge dig sömnstörning. Med hjälp av detta läkemedel kan hjärnan varva ned.

Antar att du för sömndagbok??
Annars börja skriva och dokumentera för att sedan visa läkaren, det underlättar väldigt.

Har ni någon sömnklinik eller så i ditt landsting? Annars kan man ibland få hjälp att kolla efter en sådan klinik, det finns privata sådana med. Mer eller mindre seriösa..

Hur mår du annars då anser du?
Psykiskt?
Har det varit något trauma du kan tänka dig, som kan störa dig.. Rädslor, det brukar vara jobbigast när man är som "svagast" och det är man just när man skall somna.. Det psykiska är ett universum att utforska och allas psyke är inte som andras psyken. Så det kan vara väldigt olika hur man reagerar på saker.
Fysiskt?
Smärtor, har du någon problematik med rörelsesystemet. Något kroniskt du lider av. Finns många små saker man kan missa och avvisa för att sådant brukar inte störa när man skall somna.


Du skall kräva hjälp.
Går du nu hos en psykiatriker eller vilken klinik håller i dig nu?
Man gör ibland sömnutredningar via neurokliniker har det varit prat om sådant?

Jag hoppas du får en bra hjälp av vården som faller ihop.
Ni unga kommer inte få någon vård när ni blir gamla.
Men nya generationen är som Apples datorer, dom håller kortare tid men är vackrare och vackrare..
Citera
2016-02-12, 02:34
  #4
Medlem
Börja inte med droger bara, det fungerar en stund sen är man på ruta ett.
Människor har olika dygnsvila, finns seriös och erkänd forskning på detta.
Därför ska du anpassa livet efter din sömn/vakna tid, inte motarbeta och försöka passa in.
Citera
2016-02-12, 02:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenasnygging
Börja inte med droger bara, det fungerar en stund sen är man på ruta ett.
Människor har olika dygnsvila, finns seriös och erkänd forskning på detta.
Därför ska du anpassa livet efter din sömn/vakna tid, inte motarbeta och försöka passa in.

Definiera droger..
Om han köper Flunitrazepam på nätet, är det en drog? Om en seriös klinik skriver ut är det läkemedel?
Är THC en drog? I sverige är vi väldigt strikta med utskrivningen, har ej färsk statistik. (man skriver ut Sativex till MS-patienter, vet ej om man får skriva ut på annan indikation nu.. Har ej förskrivnings rätt och ej insatt i detta)

Det är sant att samhället vi skapat har skapat massa problem. Vi får hälsoproblem som är mer eller mindre påhittade för att individen inte "passar"..
Men har pojken ett förvärvsarbete han måste närvara på vid bestämda tider så måste individen passas in i det mönstret "tyvärr".

Det är som om ett helt samhälle eller Land skall förändra sina lagar efter att landets invånare kommer hit. Om det bor 100.000 Iranier i botkyrka skall det inte då vara ok att man röker opium och förbjuder alkoholen..
Jag vet att frågorna är mer hypotetiska men ändå..


Man måste kanske under en kortare tid behandla med terapi eller läkemedel och göra en seriös utredning. Det kan vara något sjukligt som orsakar "störningen" väldigt, väldigt liten risk att det är något som går att bota med terapi och eller läkemedel.
Citera
2016-02-12, 03:08
  #6
Avstängd
DRD4s avatar
EN aminosyra som heter Theanin påverkar sömnen positivt, själv så blev jag morgonpigg av den för första gången i mitt liv, vakna kl 7 utan klocka.

Samma som finns i grönt tee och den fungerar som en beta blockerare så man blir lugnare av den.

http://naturbiblioteket.se/CoolDown.html

http://www.helhetsdoktorn.nu/theanin.htm

https://sv.wikipedia.org/wiki/Teanin

Skumt står "irriterande" på wiki, det Japanska livsmedelsverket har ingen övre gräns i hur mycket man får tillsätta i föda och det är användt väldigt länge där.

http://4health.se/somnexperimentet-del-teanin

Den här ska jag beställa själv, garanterat billigast!

http://www.myprotein.se/kosttillskot...ation=10530036
Citera
2016-02-12, 10:49
  #7
Avstängd
Börja inte med cannabis för du kommer bara fastna tror jag.

Får du inte ut propavan?
Tar 10 minuter hos doktorn.

Testa att lägga dig extra tidigt och inte ta för hög dos 1-2 st bara.

Du får välja mellan det eller inte somna alls.
De andra är väl bensodiazepiner som gör dig beroende och som gör att du måste höja dosen.

Som andra sa kolla svarta marknaden på nätet om du inte får ut recept.
Finns inga andra alternativ.

Bli mer fysisk aktiv kroppen kommer bli trött.
Tror du att tabletter fixar allt?
Citera
2016-02-12, 14:31
  #8
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B5iK4D3Li5K
Börja inte med cannabis för du kommer bara fastna tror jag.

Får du inte ut propavan?
Tar 10 minuter hos doktorn.

Testa att lägga dig extra tidigt och inte ta för hög dos 1-2 st bara.

Du får välja mellan det eller inte somna alls.
De andra är väl bensodiazepiner som gör dig beroende och som gör att du måste höja dosen.

Som andra sa kolla svarta marknaden på nätet om du inte får ut recept.
Finns inga andra alternativ.

Bli mer fysisk aktiv kroppen kommer bli trött.
Tror du att tabletter fixar allt?

Man fastnar inte för cannabis.. det är inte så bra mot sömnproblem om man inte röker mycket.

Jag brukar dygna och lägga mig kl 17 för att få till dygnsrytmen.
Men nu brukar jag ta theralen dagligen kl 18:00 för att få någon sömn då jag jobbar tidiga pass.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback