Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-12, 01:08
  #1
Medlem
Dille24s avatar
Har under ett par månader haft en knöl i bröstet ett par cm ovanför bröstvårtan. Den är typ rund och en dryg halvcentimeter i diameter.

Ömmar när jag klämmer på den annars märks den inte. Syns inte.

Är mellan 30-40 (medelålders?).. hyfsat vältränad, tar inga preparat.. Bör jag kolla upp den eller ska jag vänta några månader till?
Citera
2016-02-12, 01:29
  #2
Medlem
OldMKenseys avatar
Förmodligen cancer så jag skulle kolla upp det direkt.
Citera
2016-02-12, 02:00
  #3
Medlem
TröttSvensks avatar
Mest troligt INTE cancer.

En cysta av något slag, har du ont av den ska du boka tid på vårdcentralen, du får sen remiss till kirurgen som snabbt och under lokalbedövning tar bort den.
De kollar då också så att det inte är cancer.
Man kan få små fett cystor som antingen förblir små eller växer sig stora, de kan också bli inflammerade som din troligen är då den gör ont.

Viktigt är att säga att du har jäääätteeee oooont av den så du vaknar om du hamnar på mage i sängen.
För annars får du ingen remiss, Landstingssjukvården tar inte bort små cystor som inte stör eller som inte sitter i ansiktet.

Finns 1000 miljoner videos på Youtube.

https://www.youtube.com/user/DrSandraLee
Citera
2016-02-12, 02:41
  #4
Medlem
Du glömmer en hel del viktiga faktorer i hur vida man kan gissa sig fram..
1.Man eller Kvinna?
2.Ärftlighet?

Som tidigare skribent skrev antar jag med att du drabbats av någon typ av cysta. Det finns massa andra lika ofarliga saker det kan vara.

Men är du kvinna med stark ärftlighet av elakartad cancer, så kan det vara det. Men det är ytterst osannolikt.


När du kommer till hälsocentralen beskriver du dina problem.
Knölen stör dig rent psykiskt, du är orolig och får ångest du är så orolig att det är jätte farligt. Du tror att du skall dö av den.
Sedan om det känns jobbigt att dra den beskrivningen så stör den din sömn pga av smärta när du ligger på mage. Den stör när du tränar och i vardagen när du lyfter armen.

Det är som sagt ett enkelt ingrepp som en AT-läkare kan fixa. Är du väldigt orolig att du skall få fult ärr, försök få remiss till plastikkirurgen, eller hudklinik. Dom har ofta vana att sy finare. (Kirurger funderar "hur många 4/0 Ethilon måste jag använda" Plastikkirurger tänker "Hur många 6/0 kan jag få dit..")
Sedan är givet vis efter skötseln viktig. Tejp mm. Men det får du söka på nätet, finns nog massa bra tips. Kan säga att tejpa med silikon tejp vs vanlig kirurg tejp gör faktiskt skillnad.

Lycka till.
Citera
2016-02-12, 08:42
  #5
Medlem
Du bör gå på en mammografi.
Citera
2016-02-13, 11:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sivert.1932
Du glömmer en hel del viktiga faktorer i hur vida man kan gissa sig fram..
1.Man eller Kvinna?
2.Ärftlighet?

Som tidigare skribent skrev antar jag med att du drabbats av någon typ av cysta. Det finns massa andra lika ofarliga saker det kan vara.

Men är du kvinna med stark ärftlighet av elakartad cancer, så kan det vara det. Men det är ytterst osannolikt.


När du kommer till hälsocentralen beskriver du dina problem.
Knölen stör dig rent psykiskt, du är orolig och får ångest du är så orolig att det är jätte farligt. Du tror att du skall dö av den.
Sedan om det känns jobbigt att dra den beskrivningen så stör den din sömn pga av smärta när du ligger på mage. Den stör när du tränar och i vardagen när du lyfter armen.

Det är som sagt ett enkelt ingrepp som en AT-läkare kan fixa. Är du väldigt orolig att du skall få fult ärr, försök få remiss till plastikkirurgen, eller hudklinik. Dom har ofta vana att sy finare. (Kirurger funderar "hur många 4/0 Ethilon måste jag använda" Plastikkirurger tänker "Hur många 6/0 kan jag få dit..")
Sedan är givet vis efter skötseln viktig. Tejp mm. Men det får du söka på nätet, finns nog massa bra tips. Kan säga att tejpa med silikon tejp vs vanlig kirurg tejp gör faktiskt skillnad.

Lycka till.

Tillåt mig att påpeka att män OCKSÅ kan få bröstcancer.
Det är ovanligt - till och med väldigt ovanligt men ändå!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback