Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-28, 18:38
  #313
Medlem
mustardens avatar
Förundersökningsprotokoll.


https://minfil.org/i3F8m5bebf/V_rmla..._Aktbil_33.pdf
Citera
2016-04-29, 04:18
  #314
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mustarden
Förundersökningsprotokoll.


https://minfil.org/i3F8m5bebf/V_rmla..._Aktbil_33.pdf

Tackar!

Oftast brukar jag proklamera för långa kännbara straff, men i det här fallet tycker till och med jag att vård är det enda rätta.

Killen har hela sitt liv varit ordentligt psykiskt sjuk. Asperger/lätt autism; tvångstankar, möjligt ADHD. Senaste åren hört röster och haft syner. Detta har lett till missbruk av både droger och alkohol. Mordkvällen ledde till en psykos som slutade i detta bestialiska mord =/

FUP:en visar för övrigt hur felaktiga många vittnesiakttagelser kan vara. Vissa säger är att han är ljushyad, andra att han är mörkhyad. Vissa säger skägg, andra renrakad. En säger mustasch. Vissa säger att han var utländsk, andra att han såg svensk ut. Osv... Håller med GW i att man ALLTID bör ta vittnen, även nära vittnen, med en STOR nypa salt.

Avslutar med två kalla citat från FUP:en , där det framgår att BO knivhuggits drygt 40 gånger.

"Det är så knivigt att komma ihåg hur det gick till.." - MGM till förhörsledaren

"Skulle du kunna leva med en mördare" - MGM till särbon på mordnatten.
Citera
2016-04-29, 04:40
  #315
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpurite
Visst kan de sjuka klara sig utan mentalsjukhusen men med mycket tillsyn, bäst är att de som är sjuka inte bor ensamma.

Det är möjligen där det brister i Sverige, att så många ändå bor ensamma i egen lägenhet, det isolerar. Egen lägenhet i all ära, men mycket mer prioritet borde läggas på att ge familjen stöd och råd så dessa tar emot sin anhörige hem till sig.

I andra länder är en familjemedlem sjuk är det givet att denne ska bo under samma tak som en själv så att personen på så vis får mycket mer tillsyn än den hade fått ensam i "en egen lägenhet".


Tacka Bengt Westerberg det. Det beror väl på hur pass sjuka de är, i många fall är det övermäktigt för anöriga. Och visst snålar kanske kommunen på någon krona i att ha anhöriga att tillhandahålla tillsyn men det kostar ju också den anhörige ska ju också leva och den ersättning man får för atttillhandahålla tillsyn över anhöriga går det inte att leva på. Konsekvensen blir i flertalet fall att socialen rekryterar nya kunder och vad är det för bra med det? Om många sjuka faktiskt skulle må bättre på en institution var det dels finns andra boende ochprofessionell bemanning som har relevant utbildning för ändamålet jämfört med att bli isolerade med en slutkörd anhörig?


"Knivigt att komma ihåg hur det gick till...jo-jo"
Citera
2016-07-08, 14:23
  #316
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
I dag kom domen i detta tragiska fall. GM döms till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Citat:
33-åringen döms till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Det var på kvällen den 11 februari som polisen fick larm om en knivskadad man i Filipstad. Mannen kom gående med rullator och höggs ned på öppen gata. Obduktionen skulle senare visa att 60-åringen mottagit 40-50 knivhugg mot huvudet och överkroppen och förblödit av sina skador.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/var...-doms-for-mord
Citera
2016-07-08, 19:23
  #317
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
I dag kom domen i detta tragiska fall. GM döms till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.



http://www.svt.se/nyheter/lokalt/var...-doms-for-mord

Känns som en rimlig dom! Killen är ordentligt sjuk och en fängelsevistelse skulle knappast göra någon nytta. Hoppas han får rejäl hjälp.
Citera
2016-07-08, 19:30
  #318
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Känns som en rimlig dom! Killen är ordentligt sjuk och en fängelsevistelse skulle knappast göra någon nytta. Hoppas han får rejäl hjälp.
Dödsstraff är nog en rimlig dom. Antingen dödsstraff el livstid vård på något mentalsjukhus.
Citera
2016-07-08, 19:42
  #319
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Dödsstraff är nog en rimlig dom. Antingen dödsstraff el livstid vård på något mentalsjukhus.

Dödsstraff kan definitivt vara befogat, men inte i detta fall. Han är uppenbart väldigt psykiskt sjuk och har varken koll på sig själv eller sina handlingar. Jämför det med typ ett småbarn.

I fall som IKEA-mördaren kan man dock tillämpa dödsstraff. Han var klar i huvudet och visste precis vad han gjorde. Han planerade dådet och hade ordentligt motiv. Han visste vad han gjorde och visste konsekvenserna.
Citera
2016-07-08, 23:48
  #320
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Känns som en rimlig dom! Killen är ordentligt sjuk och en fängelsevistelse skulle knappast göra någon nytta. Hoppas han får rejäl hjälp.
Ja, verkligen.

Att han var påverkad utav både alkohol och bensodiazepiner vid mordtillfället förklarar ju både det besinningslösa våldet med dryga 40 knivhugg och detta att han har vaga minnesbilder utav förloppet.

FUP:en är tragisk läsning, citat från polisens husrannsakan utav GM:s bostad:
Citat:
I lägenheten rådde stor oreda och det luktade kattkiss. Det var mycket smutsigt, låg högar med kläder överallt och det var svårt att hitta några större fria golvytor. Det fanns smutsig disk och matrester både i kök och vardagsrum. Badrummet var mycket ohygieniskt med en toalett med
smuts och intorkad urin.

Vad det gäller det omfattande missbruket så framkommer lite oväntat att han gått på metamfetamin:
Citat:
MF: När du har tagit amfetamin på vilket vis har du tagit det.
FT: Nej jag har ju det sista tog jag genom näsan. Några gånger har jag slagit i mig.
MF: Ja. Är det andra preparat som du också använder, som du vet.
FT: Nej det har mest varit det.
MF: Jag tänkte, att jag frågar det är för att det var någon notering från Beroendecentrum. Från
i höstas 2015, förra året. Då du var positiv på amfetamin som du berättat om. Men det var
metaamfetamin.
FT: Ja det vet jag inte hur jag fick i mig

Citat från FUP. MF är förhörsledaren och FT gärningsmannen.
Citera
2016-09-18, 20:04
  #321
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Är det OT att fråga om det är någon som vet mer
om situationen i Filipsstad?
Det är en liten ort, med ca 10 551 invånare.
På svt.se nämns siffran 1 100 asylsökande/flyktingar
(se nedan).
Om uppgifterna stämmer måste det vara svårt
att hantera för en liten ort.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Filipstads_kommun

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ingmottagandet
Ett påpekande som kanske redan gjorts, men i alla fall. Blir väl ingen större folkstorm i fall man ser samma sak två gånger hoppas jag.

Att kalla Filipstad för en liten ort är ännu mera rättvist när man tänker på att siffran ovan (lite drygt 10.000 inv.) gäller hela Filipstads kommun. Själva Filipstad (tätorten) har lite drygt 6000 invånare.
Citera
2023-07-20, 09:19
  #322
Medlem
Någon som har kvar denna fup? Vill läsa
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback