Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-11, 21:59
  #1
Medlem
Är det någon som kan förklara hur det går till? Läst o läst men vill ha egna erfarenheter från andra.

Ska spränga en 10mm stor sten i ena njuren. Grovt nervös!
Man ska tydligen ha en smärtpump som man sköter själv, hur pass däckad kan man bli på det? Dem söver inte utan man ska endast vara smärtlindrad.

Berätta dina erfarenheter.
Tack på förhand!
Citera
2016-02-11, 22:21
  #2
Medlem
drArsMoriendis avatar
Jag har själv inte behövt genomgå det, men jag har en gång suttit med en patient de ca. 50 min det tar. Jag vill minnas att det obehagligaste var just ljudet; att det knackar högt så det hörs redigt i rummet och pulserar i flanken, samtidigt som patienten ligger helt stilla. Det är som vattendroppstortyr. Dock är det mycket mildare än operation, vilket är alternativet till ESVL.

ESVL är inte farligt och inte så läskigt. Några patienter blir stammisar och återkommer några gånger per år.

Sen kan det göra ont under ingreppet och efter, men det ska inte vara så illa med smärtstillande.

Hur "däckad" blir man? Du kommer inte kunna köra bil efteråt, men du kommer kunna hitta till busshållplatsen.
__________________
Senast redigerad av drArsMoriendi 2016-02-11 kl. 22:26.
Citera
2016-02-11, 22:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drArsMoriendi
Jag har själv inte behövt genomgå det, men jag har en gång suttit med en patient de ca. 50 min det tar. Jag vill minnas att det obehagligaste var just ljudet; att det knackar högt så det hörs redigt i rummet och pulserar i flanken, samtidigt som patienten ligger helt stilla. Det är som vattendroppstortyr. Dock är det mycket mildare än operation, vilket är alternativet till ESVL.

ESVL är inte farligt och inte så läskigt. Några patienter blir stammisar och återkommer några gånger per år.

Sen kan det göra ont under ingreppet och efter, men det ska inte vara så illa med smärtstillande.

Hur "däckad" blir man? Du kommer inte kunna köra bil efteråt, men du kommer kunna hitta till busshållplatsen.


Hmm jag är mest rädd för smärtan under själva behandlingen:/ såklart är smärta en individuell fråga men minns du om den patienten upplevde kraftig smärta som vid njurstensanfall?
Jag tänkte köra på den smärtpumpen så mycket som möjligt så jag somnar (enligt sköterskan så somnar man om man tar för mycket) vilket är mitt mål.
Har just nu nefrostomi kateter o gjort ett sådant byte. Det var ta mig fan den värsta smärtan jag någonsin känt!
Den satt fast i njuren så dem fick dra ut den med våld!
😫
Citera
2016-02-11, 22:51
  #4
Medlem
drArsMoriendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveamaria
Hmm jag är mest rädd för smärtan under själva behandlingen:/ såklart är smärta en individuell fråga men minns du om den patienten upplevde kraftig smärta som vid njurstensanfall?
Jag tänkte köra på den smärtpumpen så mycket som möjligt så jag somnar (enligt sköterskan så somnar man om man tar för mycket) vilket är mitt mål.
Har just nu nefrostomi kateter o gjort ett sådant byte. Det var ta mig fan den värsta smärtan jag någonsin känt!
Den satt fast i njuren så dem fick dra ut den med våld!
😫
Patienten jag var med var inte så smärtpåverkad och var vaken. När jag talade med patienten fick jag höra att smärtan inte var det farligaste med processen. Man brukar tala om lätta smärtor eller obehag i sammanhanget.

Du ska inte ha smärtlindring för att överleva, utan du ska ha nog för att kunna ligga still. Jag tror nog det kommer gå bra.
Citera
2016-02-11, 22:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drArsMoriendi
Patienten jag var med var inte så smärtpåverkad och var vaken. När jag talade med patienten fick jag höra att smärtan inte var det farligaste med processen. Man brukar tala om lätta smärtor eller obehag i sammanhanget.

Du ska inte ha smärtlindring för att överleva, utan du ska ha nog för att kunna ligga still. Jag tror nog det kommer gå bra.

Tack för dina lugnande ord.
Har läst någonstans att den värsta smärtan är när vågorna är som starkast och att dem kommer i olika intensitet stämmer det?
Citera
2016-06-30, 23:35
  #6
Medlem
-Zex-s avatar
Har aldrig gjort en stötvågsbehandling, men har opererat bort en sten på några mm för stort.. Var ju självklart sövd under ingreppet men dra åt helvete va det gjorde ont när man vaknade. Aldrig vart med om nåt liknande efter en operation (och då har jag gjort närmare 10 olika)..

OnT, vad jag har hört av b.la. min käre mor som har gjort en stötvågsbehandling så skulle smärtan vara väldigt intensiv när vågorna var som starkast. Sen att pissa ut eländet kommer få dig att hålla dig borta från toan i väldigt många dagar, men dom måste ut
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback