Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-11, 19:48
  #1
Medlem
57 år, PSA-värde 6,5, prostatan bedömd som normal vid palpation (ej knölig eller förstorad). Har ofta svag stråle vid urinering.

Bör jag vara orolig? Ska testas igen om några månader.

Det faktum att prostatan inte är förstorad oroar mig lite. Det talar väl emot en benign förstoring?
Citera
2016-02-11, 20:23
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
57 år, PSA-värde 6,5, prostatan bedömd som normal vid palpation (ej knölig eller förstorad). Har ofta svag stråle vid urinering.

Bör jag vara orolig? Ska testas igen om några månader.

Det faktum att prostatan inte är förstorad oroar mig lite. Det talar väl emot en benign förstoring?

Inte vansinnigt högt så ta det lugnt. Förhöjda värden kan vara tillfälliga, urinvägsinfektion t.ex., eller bero på förstoring som de kan kolla med ultraljud. Svag stråle är vanligt vid förstoring. Palpering är en ganska trubbig metod och följs ofta upp med biopsi om PSA fortsätter att vara högt eller stiger. Biopsi är inte trevligt alls, gjort det två gånger, utan cancerfynd. Finns en ny metod att diagosticera: http://www.medtechmagazine.se/nyhete.../#.VrzpKS8mzfI Är i ungefär samma ålder som dig och har PSA 5-6 konstant efter en topp på 14 för ett par år sedan. Har du prostatacancer i släkten bör du upplysa läkaren om det om denne inte redan frågat.
__________________
Senast redigerad av Palolem 2016-02-11 kl. 21:06.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback