Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-11, 18:50
  #1
Avstängd
Porrskadadidiots avatar
När man flyger till Thailand(Phuket) från Arlanda, då ser jag att man flyger ovanför Afghanistan.. Även Turkmenistan och Pakistan..

Är dessa länder säkra att flyga över, speciellt Afghanistan?
Tänker såklart på terrorism eller möjligtvis krigsområden där man av misstag skjuter en missil mot passagerarplan likt Malaysia Airlines Flight 17..

Har man verkligen koll på sånna områden man flyger över funderar jag över? man hade ju tydligen inte det när det gällde Ukraina.


Undrar eftersom jag blir orolig, för jag har bekanta som flyger över dessa områden..
Citera
2016-02-11, 19:39
  #2
Medlem
prizs avatar
Ja hittils är det statistisk säkrare att flyga över de två länderna än många andra.
Citera
2016-02-11, 21:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porrskadadidiot
När man flyger till Thailand(Phuket) från Arlanda, då ser jag att man flyger ovanför Afghanistan.. Även Turkmenistan och Pakistan..

Är dessa länder säkra att flyga över, speciellt Afghanistan?
Tänker såklart på terrorism eller möjligtvis krigsområden där man av misstag skjuter en missil mot passagerarplan likt Malaysia Airlines Flight 17..

Har man verkligen koll på sånna områden man flyger över funderar jag över? man hade ju tydligen inte det när det gällde Ukraina.


Undrar eftersom jag blir orolig, för jag har bekanta som flyger över dessa områden..

Fast det var väl piloten som gjorde fel i Ukraina händelsen? har för mig det var förbjudet flyga över området.
Men han chansa väl eller någonting, man skulle flyga runt på nå sätt har jag för mig.
Men han flög över rebellområdet.
Citera
2016-02-11, 21:52
  #4
Avstängd
Porrskadadidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast det var väl piloten som gjorde fel i Ukraina händelsen? har för mig det var förbjudet flyga över området.
Men han chansa väl eller någonting, man skulle flyga runt på nå sätt har jag för mig.
Men han flög över rebellområdet.


Nej det fanns inget förbud att flyga över där. Det var många plan som flög från alla håll genom Ukraina, att just det där planet sköts ner var nog en slump.
Citera
2016-02-12, 00:13
  #5
Medlem
beaver_ses avatar
Säkrare än att din "vän" cyklar genom dessa länder, sen så handlar det väl om att de inte har vapen som når de höjder planen brukar flyga på.
Så det är riskfritt än så länge, det pratades innan att IS i Syrien skulle ha byggt om missiler så de skulle kunna skjuta ner plan, men det var väl bara deras våta drömmar....
Det är farligare att som äldre besöka en bankomat i Sverige om det finns en skara bert ensamkommande hotell inom 1 mils radie...
Citera
2016-02-12, 07:16
  #6
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Terrorism --> Flyg - allmänt
/Moderator
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2685672

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback